Hej!
Ny här och med nytt hus och fjärrvärme & golvvärme.
Jag tror att jag greppat lite av hur kurvan funkar och att man ska reglera värmen på -8/+8 vredet.
Regulatorn (heter den så?) har ett ur. Jag har ingen rumsgivare, jag har inte hittat någon. Men en givare på norrgaveln ute har jag.
Nu är det ju bara augusti men jag bor i Norrbotten och kvällar och nätter blir kalla så jag har nu för första gången slagit på värmen sedan inflytt.
Jag tänkte att det skulle vara skönt med lite varmare än 19 grader när man sitter still framför tvn, men jag vill gärna ha lite svalare på natten och på dagen är det ju varmare ute, det är tanken bakom urets inställning, så vet ni vad jag är ute efter.
Igår har ställt uret på komfortvärme/läge mellan kl16-22 och hade då "tempratursänkningen" på "auto".
När jag gick och la mig vid midnatt var det 23 grader inne (10 grader ute). Jag vaknade kl 06 för att det var så varmt, 27 grader (12 grader ute). Stängde då av regulatorn, satte den på "frostvakt" och öppnade balkongdörrarna!
Kl 09 var det 22,5 grader inne, vilket steg när jag stängde dörrarna, upp till 24. Det verkar som att regulatorn inte stängt av...? Jag har ett element som jag misstänker att termostatorn är trasig på, den går inte riktigt att stänga av. Det elementet var kokhett, trots att regulatorn var av.
Nu har jag fifflat lite med inställningarna ställt tempratursänkningen på -4 och det trasiga elementet är nu kallt. (Så regulatorn är kanske inte trasig, bara jag som inte vet vad jag gör )
Igår när jag slogpå regulatorn hördes ett rinnande ljud i kopparrören, jag gissar att det inte ska vara så och att det är luft i dem ? Hur luftar jag elementen bäst? Första eller sista elementet (golvvärmen kan jag ju inte lufta, eller hur?)
Jag har läst trådar här och kommit fram till att jag inte vet vart pumpen på fjärrvärmen sitter, och en massa andra grejer som jag inte vet vad de är och om jag ska röra i dem Lägger in bilder på anläggningarna:
1. Översikt på fjärrvärme anläggningen.
2. Nåt vred som inte går att vrida på, men verkar ändra läge själv beroende på hur varmt vatten som kommer in och ut ?
3. Är detta pumpen? Hur ändrar man den i sånt fall och vad är nyttan med att ändra den?
4. Vad tusan är detta?!
5. Översikt av det jag kallar "regulatorn"
6. Nåt för att reglera "in värmen"?
7. Inte en annan pump va?
8. "Termostaterna" till golvvärme slingorna, alla står på max.
OERHÖRT tacksam för svar! Jag gillar inte att frysa, men vill inte elda åt kråkorna heller!
/Linnéa
Ny här och med nytt hus och fjärrvärme & golvvärme.
Jag tror att jag greppat lite av hur kurvan funkar och att man ska reglera värmen på -8/+8 vredet.
Regulatorn (heter den så?) har ett ur. Jag har ingen rumsgivare, jag har inte hittat någon. Men en givare på norrgaveln ute har jag.
Nu är det ju bara augusti men jag bor i Norrbotten och kvällar och nätter blir kalla så jag har nu för första gången slagit på värmen sedan inflytt.
Jag tänkte att det skulle vara skönt med lite varmare än 19 grader när man sitter still framför tvn, men jag vill gärna ha lite svalare på natten och på dagen är det ju varmare ute, det är tanken bakom urets inställning, så vet ni vad jag är ute efter.
Igår har ställt uret på komfortvärme/läge mellan kl16-22 och hade då "tempratursänkningen" på "auto".
När jag gick och la mig vid midnatt var det 23 grader inne (10 grader ute). Jag vaknade kl 06 för att det var så varmt, 27 grader (12 grader ute). Stängde då av regulatorn, satte den på "frostvakt" och öppnade balkongdörrarna!
Kl 09 var det 22,5 grader inne, vilket steg när jag stängde dörrarna, upp till 24. Det verkar som att regulatorn inte stängt av...? Jag har ett element som jag misstänker att termostatorn är trasig på, den går inte riktigt att stänga av. Det elementet var kokhett, trots att regulatorn var av.
Nu har jag fifflat lite med inställningarna ställt tempratursänkningen på -4 och det trasiga elementet är nu kallt. (Så regulatorn är kanske inte trasig, bara jag som inte vet vad jag gör )
Igår när jag slogpå regulatorn hördes ett rinnande ljud i kopparrören, jag gissar att det inte ska vara så och att det är luft i dem ? Hur luftar jag elementen bäst? Första eller sista elementet (golvvärmen kan jag ju inte lufta, eller hur?)
Jag har läst trådar här och kommit fram till att jag inte vet vart pumpen på fjärrvärmen sitter, och en massa andra grejer som jag inte vet vad de är och om jag ska röra i dem Lägger in bilder på anläggningarna:
1. Översikt på fjärrvärme anläggningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Nåt vred som inte går att vrida på, men verkar ändra läge själv beroende på hur varmt vatten som kommer in och ut ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3. Är detta pumpen? Hur ändrar man den i sånt fall och vad är nyttan med att ändra den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4. Vad tusan är detta?!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5. Översikt av det jag kallar "regulatorn"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
6. Nåt för att reglera "in värmen"?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
7. Inte en annan pump va?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
8. "Termostaterna" till golvvärme slingorna, alla står på max.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OERHÖRT tacksam för svar! Jag gillar inte att frysa, men vill inte elda åt kråkorna heller!
/Linnéa
Inte mycket svar.
Jag är inte fjärrvärmekunnig annat än det jag lärt mig om min anläggning, men det är kanske bättre än inget!
3+7 är pumpar, ja. Jag skulle tro att 3 är den huvudsakliga pumpen för din värmeslinga. Min FJV-tekniker sa till mig att köra pumpen på så låga varv som möjligt. Han ställde ner den till lägsta hastighet.
Luftning av element görs genom att stänga av cirkulationspumpen på din anläggning, sedan lufta alla radiatorer. Kontrollera mätaren som syns på bild 3 som visar trycket i systemet. Den ska ligga runt en bar (som det ser ut på bilden). Eventuellt behöver du fylla på mer vatten, det ska finnas en liten ratt för påfyllning i närheten där, vrider du på den ser du att mätarnålen stiger (det går oftast ganska fort).
Ser inte i övrigt, men man har väl ett vred för själva varmvattnet i kranen och ett för värmen ut i radiatorslingan. Du kan ju köra trial-and-error för att se vilket vred som gör vad. Det ena ger inget varmvatten i kranen om du vrider ner det och då är det andra gissningsvis för radiatorslingan.
Men allra bäst är det nog att göra som jag gjorde och ringa ditt energibolag och fråga om de kör gratis visning av anläggningen. Jag fick ut en gubbe ganska omgående som visade och pillade på grejorna så det skulle bli bra. En riktig injustering tar däremot tid och är något man får pilla med i veckor/månader.
Jag är inte fjärrvärmekunnig annat än det jag lärt mig om min anläggning, men det är kanske bättre än inget!
3+7 är pumpar, ja. Jag skulle tro att 3 är den huvudsakliga pumpen för din värmeslinga. Min FJV-tekniker sa till mig att köra pumpen på så låga varv som möjligt. Han ställde ner den till lägsta hastighet.
Luftning av element görs genom att stänga av cirkulationspumpen på din anläggning, sedan lufta alla radiatorer. Kontrollera mätaren som syns på bild 3 som visar trycket i systemet. Den ska ligga runt en bar (som det ser ut på bilden). Eventuellt behöver du fylla på mer vatten, det ska finnas en liten ratt för påfyllning i närheten där, vrider du på den ser du att mätarnålen stiger (det går oftast ganska fort).
Ser inte i övrigt, men man har väl ett vred för själva varmvattnet i kranen och ett för värmen ut i radiatorslingan. Du kan ju köra trial-and-error för att se vilket vred som gör vad. Det ena ger inget varmvatten i kranen om du vrider ner det och då är det andra gissningsvis för radiatorslingan.
Men allra bäst är det nog att göra som jag gjorde och ringa ditt energibolag och fråga om de kör gratis visning av anläggningen. Jag fick ut en gubbe ganska omgående som visade och pillade på grejorna så det skulle bli bra. En riktig injustering tar däremot tid och är något man får pilla med i veckor/månader.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg
Ja, eftersom du har två olika uppvärmningssystem, både radiatorer och golvvärme så har du säkert därför två pumpar. En huvudcirculationspump som pumpar runt vattnet till radiatorerna och sedan en shuntventil+pump till golvvärmen. Du vill nämligen ha mycket svalare vatten till golvvärmen (inte 40-50-60-70C ut i golvet), men eftersom det är så långa slingor så behöver du mera fart på vattnet. Så du har en separat pump samt en shuntventil som blandar in bara lite varmt vatten på golvvärmeslingan så du får rätt temp (22-23-25C eller något sådant) i den slingan.
Sedan, om du inte har någon innegivare så fungerar inte din regulator på det sätt som du vill. Dvs du kan inte ställa in "temperaturen" på den. Och nattsänkning osv. kommer inte heller att fungera bra. Om du har utegivare så reglerar din ECL100M bara på yttertemperaturen. Dvs ju kallare det är ute, desto varmare vatten kommer den att släppa ifrån sig till radiatorerna+golvvärmen. Detta så att det skall finnas mer effekt att ta av, ju kallare det blir. Men detta är en grov reglering och temperaturen ut i systemet är 40-50-60-70-80 grader eller så (beroende på hur du ställt in, hur stora radiatorer du har osv). Så temperaturregleringen sker mha termostaterna ute i systemet, på radiatorer och på golvvärmen. Om dessa inte fungerar så får du för varmt eller kallt oavsett hur du skruvar på din ECL100. Ja, dvs som du märkt så blir det ju kallt om du stänger av den, naturligtvis...
Så finessen med att kunna justera temperaturen ut på slingan beroende av hur mycket det går åt, är att du skall få ett sådant flöde att hela radiatorn blir varm exv. och att ventilerna inte skall stå och tjuta när det är varmt ute. Men för värmen i huset som sådant så spelar det mindre roll. Har du bara tillräckligt varmt vatten ut så kommer termostater osv. att hålla rätt temperatur, att meckla med kurvor osv. är finlir och inget som är sträng nödvändigt. Utan mera bara "bra att ha". +/- - vredet ger i det här fallet bara en grövre förskjutning av kurvan, dvs + ger lite varmare för alla utetemperaturer (lägger till en konstant för alla punkter i kurvan) och minus drar ifrån.
Om du däremot har inomhusgivare, då försöker din ECL 100 faktiskt reglera inomhustempen. Det brukar fungera mindre bra på ett stort hus, men går att få att fungera. I första läget så skulle jag dock fixa termostater osv. det kommer att ge mer.
P.S. Och vill du ha nattsäkning i exv. sovrum med radiator så finns det batteridrivna termostater som man kan programmera att nattsänka. Jag har sådana själva och de fungerar bra. Att sänka centralt i centralen kommer nästan garanterat inte att fungera bra.
Sedan, om du inte har någon innegivare så fungerar inte din regulator på det sätt som du vill. Dvs du kan inte ställa in "temperaturen" på den. Och nattsänkning osv. kommer inte heller att fungera bra. Om du har utegivare så reglerar din ECL100M bara på yttertemperaturen. Dvs ju kallare det är ute, desto varmare vatten kommer den att släppa ifrån sig till radiatorerna+golvvärmen. Detta så att det skall finnas mer effekt att ta av, ju kallare det blir. Men detta är en grov reglering och temperaturen ut i systemet är 40-50-60-70-80 grader eller så (beroende på hur du ställt in, hur stora radiatorer du har osv). Så temperaturregleringen sker mha termostaterna ute i systemet, på radiatorer och på golvvärmen. Om dessa inte fungerar så får du för varmt eller kallt oavsett hur du skruvar på din ECL100. Ja, dvs som du märkt så blir det ju kallt om du stänger av den, naturligtvis...
Så finessen med att kunna justera temperaturen ut på slingan beroende av hur mycket det går åt, är att du skall få ett sådant flöde att hela radiatorn blir varm exv. och att ventilerna inte skall stå och tjuta när det är varmt ute. Men för värmen i huset som sådant så spelar det mindre roll. Har du bara tillräckligt varmt vatten ut så kommer termostater osv. att hålla rätt temperatur, att meckla med kurvor osv. är finlir och inget som är sträng nödvändigt. Utan mera bara "bra att ha". +/- - vredet ger i det här fallet bara en grövre förskjutning av kurvan, dvs + ger lite varmare för alla utetemperaturer (lägger till en konstant för alla punkter i kurvan) och minus drar ifrån.
Om du däremot har inomhusgivare, då försöker din ECL 100 faktiskt reglera inomhustempen. Det brukar fungera mindre bra på ett stort hus, men går att få att fungera. I första läget så skulle jag dock fixa termostater osv. det kommer att ge mer.
P.S. Och vill du ha nattsäkning i exv. sovrum med radiator så finns det batteridrivna termostater som man kan programmera att nattsänka. Jag har sådana själva och de fungerar bra. Att sänka centralt i centralen kommer nästan garanterat inte att fungera bra.
Liknande trådar
-
Någon som har kopplat in Netatmo smart termostat med Danfoss ECL 110, fjärrvärme?
Fjärrvärme & Gas -
Fjärrvärme och Smart Termostat? Danfoss ECL 110
Fjärrvärme & Gas -
Funderingar om Danfoss ECL Comfort 100M Fjärrvärmeväxlare
Fjärrvärme & Gas -
Styra fjärrvärme med danfoss living connect
Fjärrvärme & Gas -
reservdelar till en Danfoss fjärrvärmeanläggning
Värme allmänt