Jag brukar inte vara så förtjust i "varning för.."-trådar egentligen, men nu har vi råkat ut för en så oseriös möbelhandlare att jag verkligen vill bespara andra samma frustration och vånda som vi gått genom.

I våras hittade vi ett jättesnyggt bord som vi ville ha, perfekt eftersom det med hjälp av klaffar och iläggsskiva kunde gå från 4 personer till 12. Och så var det supersnyggt. Vi upptäckte att BQ Malmö sålde just det bordet här i Skåne och åkte gladeligen iväg och beställde ett bord plus stolar. Det var i slutet av april och utlovad leveranstid var 6-8 veckor. Det är nu slutet av augusti och vi har inte fått bordet än.

Däremot har vi ägnat ett otal telefonsamtal åt att försöka få dem att få fram bordet, men det har var den ena konstiga bortförklaringen efter den andra och ett ständigt lovande att det ska komma nästa vecka. Utan att bordet kommer, och utan att de själva följer upp utan att vi först tjatat.

Först var det transportskador. Fair enough, nytt bord utlovades inom ett par dagar. Ett bord kom faktiskt, mer än vecka senare, till BQ, men då var det samma bord som det var fel på och som redan skickats tillbaka. Nytt bord skulle genast skickas. Men kom inte, och då var det än det ena, än det andra, tex så skulle det plötsligt komma sent för att det måste lastas om två gånger mellan Danmark och Malmö?? Över en månad senare kom bordet till Malmö. Men utan klaffar! Klaffar skulle genast skickas men kom de när det var sagt? Ni kan säkert redan gissa svarer, onejdå inga klaffar dök upp på utlovat datum. Eftersom de missat klaffarna frågade vi noga om det verkligen var rätt träslag och om iläggskivan var med. ojadå det skulle stämma. IDAG har klaffarna kommit, flera veckor sent. MEN, nu finns det plötsligt ingen iläggsskiva!!!! "För det ingår inte"!!! Men det står uttryckligen på ordern att det ingår och vi har tydligt och klart frågat om den är levererad. Men ändå stämmer det inte nu plöstligt!!?? Och inte nog med det, nu verkar det dessutom som bordet har andra ben än utlovat!

men vänta, det tar inte slut riktigt än. Efter att misslyckats om och om igen, missat utlovad leveranstid med tre gånger, och fortfarande inte fått alla delar på plats, så tycker man kanske det vore läge för kompensation MEN istället kräver säljaren att vi ska betala 1000 (TUSEN) kronor för att få bordet hemleverat? för två mil!

graaahh, jag är så frustrerad över detta!!! Finns det verkligen ingen begränsning för hur inkompetent man får vara utan att bli av med rätten att ha affär???

Imorgon ska jag ringa ägaren, skälla ut dem och häva köpet. Tyvärr har vi ju betalat en handpenning på 4000 och med tanke på hur oseriösa BQ varit hittills så är jag väldigt rädd för att vi inte ska få pengarna tillbaka. Hur göra?

handla aldrig på BQ!!

Åhh fy vilken soppa! Droppen var när de krävde ersättning för frakten efter alla turer fram och tillbaka. Häv köpet!!! Bordet har redan en sådan tråkig historia så det kommer bara att irritera er och påminna om denna jobbiga process.

Lycka till i hävandet av köpet och jakten på ett nytt bord!

Ja, precis så känner jag. Hittills har vi på något vis härdat ut för vi så väldigt gärna ville ha just det bordet. Men efter dagens helt makalösa bravad från BQs sida som bara blev droppen känner att jag inte vill ha någonting från dem i mitt hem. Överhuvudtaget. Någonsin. Det svider att vi faktiskt betalat handpenning för nu fasar jag inför kampen som ofelbart kommer att krävas för att få tillbaka våra pengar, om vi någonsin får dem. Men de ska inte komma undan, anmälningsblanketten till allmänna reklamationsnämnden är redo.

Fel kan det alltid bli, men det är på hur man hanterar felen som det framgår om man är seriös och serviceinriktad. Och BQ kan ju inte sägas lyckas med något av det. Så som sagt, jag vill gärna avråda från att handla något från dem, upplevelser som denna är man mer än gärna utan!

Nu har jag ringt konsumentombudsmannen och frågat vad som gäller. Och vi kan visst häva köpet -MEN då har säljaren rätt till ersättning motsvarande 20 % av varans värde.
Så man ska ge dem ersättning för att man inte kan acceptera att de inte kan leverera, men utan att få något överhuvudtaget.

lysande, verkligen...

Nu känner inte jag till företaget och jag ska inte fälla dem men av din berättelse att döma så är det ju samma typ av företag som rycker på axlarna åt ARN-anmälningar och -utslag. De finns tyvärr i alla branscher.

Tipsa dem om den här tråden. 115 visningar i skrivandets stund. Hur många är potentiella kunder som drar öronen åt sig?

Kontakta ägaren och lägg fram er sak. Fråga om han/hon tycker den här soppan är rimlig.

Se till att få hem bordet som ni vill ha, utan extra kostnader. Har ägaren något som helst intresse av kundvård så får ni också någon form av ursäkt och kompensation.

en uppdatering.
Jag ringde idag till ägaren (som haft hand om en del av denna kaosartade historia redan) och drog hela historien från början till slut som vi ser den, talade om hur otroligt frustrerad och förbannad jag var på detta Och så talade jag om att jag talat med konsumentombudsmannen och vad jag vet att vi ska ha rätt till.

Vi fick alternativet att häva beställningen och få hela handpenningen tillbaka eller att få bordet levererat hem utan kostnad, och så ska skivan komma efter sedan, också den hemskickad gratis. Jag gick med på att de levererar bordet, förutsatt att de gör det snarast. Och nu ska bordet plötsligt komma på måndag morgon mellan kl 8.00 och 9.00. Med rätt ben. Vi får faktura på bordet, men håller inne med summan som motsvarar iläggskivan som inte kommit. Om inte bordet är här på utlovad tid på måndag häver vi köpet.

Så nu får vi se hur det går. Jag vill så gärna tro att nu får vi äntligen hem bordet, allt blir rätt och så ska vi aldrig någonsin ha med BQ igen att göra. Men med tanke på historiken känns det lite väl optimistiskt. :-/

Jag har dock skrivit ner hela historien, plus precis allt vad vi kom fram till idag, och faxade över hela det till BQ och sparade fax-kvittensen, eftersom konsumentombudsmannens allra viktigaste rekommendation var att se till att göra allt skriftligt.

Du måste verkligen gilla det där bordet ;)
Hoppas allt ordnar sig nu.

Du måste verkligen gilla det där bordet  
.

javars...  dels var det perfekt för hur vi vill ha det iom att det är såpass flexibelt (från 4 till 12 pers). dels skulle jag inte orka med att börja titta efter ett annat bord igen, för då ska vi på nytt hitta något som funkar (vi kollade ett antal bord innan nämligen...). Och så blir det antagligen nya leveranstider från nästa företag, om vi hittar nåt annat, för good old ta-med-hem-direkt-Ikea hade inget som vi föll för. Inte heller vår nyfunna excellenta antikaffär som verkligen vet hur man levererar. Fast egentligen skulle jag ändå kunnat släppa det nu och leta vidare, men den äkta hälften ville så gärna ha just detta. Och jag är antagligen dumoptimist till naturen... Nåja, på måndag är det kanske hävt ändå. Bra tips på andra snygga bord någon?

R
Låter inte kul. Beställde ett Kant-sidebord på BQ för ett par veckor sen. 6-8 veckors levtid utlovades. Betalade handpenning och allt. Hoppas att jag har bättre tur med dom.

Jag håller tummarna att allt funkar som det ska för er del RicoRider och att vi bara är ett väldigt olyckligt undantag. Jag skulle dock vara alert och höra av mig genast om det inte kommer inom utsatt tid och inte tro att det i så fall löser sig av sig själv.

En kommentar bara: konsumentombudsmannen reagerade på att de tog ut en väl hög handpenning (30 %). Enligt honom ska det vara 10-15 %. För övrigt var handpenning är tydligen ingen höjdare för den kan man inte begära tillbaka på samma sätt som förskottbetalning, vad nu skillnaden är... Men det är ju väldigt vanligt med handpenning och man förstår ju varför man vill ta ut det som säljare.

Ouch..

Jag vet inte vad jag ska säga.
Bland det värre som jag hört talas om.

Men då jag själv jobbar inom försäljning av tjänster och produkter så kan jag se att det kan hända.
Visst, det är tragsikt. Och det ska inte FÅ hända.
Men ändock gör det.

Vi eller jag klantar oss ibland.
Så är det.
Det är mänskligt.

Jag vet inte vad jag vill säga eg. men där jag är nu så får jag bla. telefonsamtal som jag inte kan ta just då.
Vissa får vänta men endel får man ta nummer till och be om att få återkomma.
Tyvärr händer det ofta att jag aldrig hinner ringa upp trots att jag jobbar över.
Dagen efter vill jag inte ringa för tidigt och sen är allt igång igen...
Fler nummer.. fler att ringa..

Att returnera ett samtal kan tyckas vara bland det enklaste som finns.
Men det är det inte alltid. Fö. har vi personalbrirst.
Och det är en som slutat.. vi kommer nu att vara två.. *suck*

Jag vill kunna meddela kunden om vad som händer hela tiden.
Och sen ringa upp och kolla så att allt funkat.
Jag vill alltid följa upp allting.
Visa för kunden att jag BRYR mig om just henne.
Men det är en dröm.
Jag hinner aldrig det.

Tusen och åter tusen gånger varje dag får jag be om ursäkt.
Säga att jag är ledsen.
Det har inte funkat som det ska..
Vi fixar till priset.
Vi ska göra vad vi kan.
Vi gör så här och så här?
Är det ok?

Ibland är det ett j***a h****e där jag är.
Men det är att le.. eller att se ledsen ut.
För jag står ofta och som jag känner det helt j***a maktlös.
Jag gör det jag hinner. Mer kan jag inte.

Ibland funkar allt som det ska.
Ibland inte.

Jag förstår om ni är arga över det som hänt då ni beställt och köpt erat bord.
Och jag tycker inte att ni fått en bra kompenstion.
Det är iaf. nått som jag kan... *suck*

/Fredrik

Varför handpenning kan jag undra? Jag har aldrig hört talas om det på möbler från en möbelaffär? Är det en speciell butik eller?

Lycka till! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.