heimlaga skrev:
Det börjar låta för dyrt och omständigt det där tycker jag.....men du gör som du vill....
Jag ska skriva av den i många år sen:)

Angående omständigt...tänkte först skriva att du, med erfarenhet av att tillverka egna babbitslager inte borde tala om vad som är omständigt....Men sen tänkte jag om och kom fram till att du nog vet det bättre än de flesta! Inget illa menat;)

Vad har du för tankar kring hur det skulle kunna vara enklare eller bättre?
 
findus42 skrev:
Ännu fler bänkbilder :). Hör till de som vill förenkla istället för att få den perfekta multibänken. Inga verktyg i fast monterade lådor i mina bänkar. En enkel plattform istället där jag kan ställa vad som helst. Mest skräp som jag inte vill snubbla på förstås.

[bild]
[bild]

mvh Findus
en ser onekligen smidig ut. Men hur är en sådan bänk att hyvla på? Speciellt när man hyvlar diagonalt, blir det inte väldigt rickigt?
 
Daniel jag tror du är på rätt spår. Har i dagsläget svårt att se något som skulle vara bättre.
Nja jag tror inte på att en split topp med olika höjder på
 
Redigerat:
Kul bygge! Lycka till..

Jag lät en lokal smed banka till två bänkspännare (Den översta på bilden) efter att jag tröttnat på att slå sönder de där
usla gjutna varianterna.. Blev superbra! - lokalproducerat och hyfsat billigt om Jag minns rätt.

Två handsmidda bänkspännare på ett arbetsbänk i trä med en hyvel och läderrem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För mina syften funkar de klockrent, använder dem hela tiden..
Hantverksmässig träbänk med en handsmidd bänkspännare i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjorda bänkspännare i trä på en snickarbänk med hammare och tving.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När du ändå går "all in" på en bänk tycker jag du ska ta ett träslag du verkligen gillar, Du ska ju ändå stå o kika på den varje dag. Ask är ju rackarns fint kan jag tycka då..
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Coolt med lokaltillverkade holddowns! Att de överhuvud tillverkas i gjutet utförande verkar ju så otroligt märkligt att jag hade haft svårt att tro dig om jag inte hade sett det på andra håll.

tjusig gitarkropp för övrigt!
 
Daniel_N skrev:
Där ser man. Hur tjock topp har du? Det misstänker jag spelar rätt stor roll för om holddowns/tvingar etc funkar bra.
Toppen är 70mm tjock (i björk). Hålen till bänkhakarna är cirka 22*26mm. Även 19mm hålet i fronten fungerar med bänkspännarna och det är 150mm djupt. (Det går alltså inte igenom.)
 
Närbild på en bänkspännare och mina två handsmidda bänkhakar.

Närbild på träarbetsbänk med bänkspännare och två handsmidda bänkhakar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Daniel_N skrev:
en ser onekligen smidig ut. Men hur är en sådan bänk att hyvla på? Speciellt när man hyvlar diagonalt, blir det inte väldigt rickigt?
Det blir förvånansvärt stumt i alla riktningar. Jag har skålat ändarna ett par mm på sargstyckena för att de skall nypa fast benen ordentligt. Börjar det glappa är det bara att ta fram lednyckeln och efterdra lite.

mvh Findus
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Eld skrev:
Toppen är 70mm tjock (i björk). Hålen till bänkhakarna är cirka 22*26mm. Även 19mm hålet i fronten fungerar med bänkspännarna och det är 150mm djupt. (Det går alltså inte igenom.)
Dock tror jag våra sjöbergsspännare är väldigt förlåtande, mer så än andra typer av hakar, iom att de är så djupt räfflade i den del som sitter i bänken.
 
Anledningen till att jag gillar traditionella skandinaviska bänkar är a) För att jag har en (eller två egentligen). Det är så vi fungerar, att tro ngt annat är att lura sig själv. b) För att de är välbyggda och sinrikt konstruerade. c) För att de är i stort sätt gratis här i sverige. d) Och så givetvis för att de fungerar bra.

Men om jag skulle bygga en bänk skulle a) och c) falla, d) är inte unikt för denna typ av bänk och b) är inte bara en fördel.
Så jag tror faktist att jag då skulle bygga något av den här typen:

http://www.theenglishwoodworker.com/the-english-workbench/
 
nanowire skrev:
Dock tror jag våra sjöbergsspännare är väldigt förlåtande, mer så än andra typer av hakar, iom att de är så djupt räfflade i den del som sitter i bänken.
Det stämmer säkert, men det vore ju inte så svårt att ruffa till ytan på en annan typ av bäknhake eller holddown så att den funkar på liknande sätt.
 
Daniel_N skrev:
Det stämmer säkert, men det vore ju inte så svårt att ruffa till ytan på en annan typ av bäknhake eller holddown så att den funkar på liknande sätt.
Om du ruffar till ytan på motsvarande sätt på en smidd (zooma in på Elds bild så ser du att det är >1 mm djupa triangulära skåror) så tror jag inte du får bort bänkhaken igen när du väl bankat dit den. Det skulle slita oerhört på hålen också.
Men att se till så ytan är lite grov mha sandpapper ska fungera vad jag läst iaf.
 
nanowire skrev:
Anledningen till att jag gillar traditionella skandinaviska bänkar är a) För att jag har en (eller två egentligen). Det är så vi fungerar, att tro ngt annat är att lura sig själv. b) För att de är välbyggda och sinrikt konstruerade. c) För att de är i stort sätt gratis här i sverige. d) Och så givetvis för att de fungerar bra.

Men om jag skulle bygga en bänk skulle a) och c) falla, d) är inte unikt för denna typ av bänk och b) är inte bara en fördel.
Så jag tror faktist att jag då skulle bygga något av den här typen:

[länk]
B,c och d har jag full förståelse för. Klart de funkar och de är ju väldigt billiga på blocket (har som sagt gett bort två stycken själv). Det finns massor av superduktiga snickare som gör underbara saker med både en skandinavisk hyvelbänk och naturligtvis med mycket mycket enklare saker än så. Min tanke är snarare att när jag nu bygger en bänk vill jag se om jag kan göra den bättre och mer anpassad för mig och mina behov (vilket såklart är svårt att veta till fullo innan jag har använt bänken som ännu inte finns....). Anledningen till att det får ta tid etc för mig är också att jag har ett arbetsbord som löser väldigt mycket, även om jag lätt ser hur saker skulle kunna lösas snabbare m en hyvelbänk.

A däremot. Detta blir off-topic men TS verkar ju inte ha så brått ändå. I värsta fall bryter vi ut den delen.

Jag fattar verkligen inte detta resonemang alls? Att ett verktyg/maskin/hyvelbänk är bättre för att det är just en sådan man har själv? Jag vet att det förekommer ofta på forumet, tex senast en rätt lång diskussion kring rikt/planhyvlar, om en ny hobbybetonad hyvel var bättre eller sämre än en gammal proffshyvel. Och det har förekommit med alla typer av maskiner hur många gånger som helst. Många av de som skriver resonerar som du skriver, dvs det man själv har/har valt är det bästa. När jag läser de trådarna så undrar jag i mitt stilla sinne om jag är den enda som nästan inte har något verktyg där jag inte skulle kunna tänka mig förbättringar/att det finns bättre alternativ etc.

Jag har en massa maskiner etc som är jättebra, men inte pga att det är just den jag äger utan pga att jag har haft eller använt ett antal andra och därefter valt just den maskinen jag har. Det ger såklart en bättre chans att få tag på en maskin som man gillar.

Exempelvis min rikthyvel. Av de hyvlar jag har kört på riktigt, dvs mer än en enstaka provkörning är den bäst. Den funkar väldigt bra, den körs varje dag. Men jag skulle ändå önska att den var lite högre, hade längre bord, kraftigare motor, auto y-d start, kraftigare anhåll, digital skala för vinkling av anhåll, kontroller placerade högre upp på pelare, hyvelstål som behöll skärpan längre, mer lättarbetat suvaskydd och säkert ett antal saker till.

Sen är det en annan sak att man lär sig sina maskiner och ibland kan få bättre resultat med en "på pappret" sämre maskin än vad man skulle fått med en bättre - för att man är van att jobba med den sämre och vet hur man arbetat runt dess brister för att nå resultat ändå. Men det är inte riktigt den diskussionen jag tänker på.
 
Unrar om du sett denna videoserie. En roubo / skandinavisk hybridbänk. Jag gillar roubo bänkens solida och ordentliga topp, och robusta benkonstruktion, och den skandinaviska bänkens sidotvinga (tail vise). Framtvingan är det inte så viktigt med tycker jag. Jag använder aldrig framtvingan på min bänk men det kan ju ändras ännu, men jag tror jag har en preferens för engelska framtvingar såsom Paul Sellers använder...

https://www.youtube.com/watch?v=b819B3FJZME
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.