heimlaga skrev:
Engelsmännens snickarbänkar är väl ett liknande fenomen som finnarnas tunglossade stockkärror värdelösa kofötter och amerikanernas farliga bordscirkelsågar.
En dålig lösning har blivit en del av yrkesidentiteten och den nationella identiteten..... och då fortsätter man som förr och är inte mottaglig för framsteg......
Det är en intressant tanke. Vill dock inte (eftersom jag kan för lite om det) påstå att engelska hyvelbänkar är dåliga utan min poäng var snarare att bara för att Sellers kan göra mycket med sin bänk så är det omöjligt att förbättra den alternativt att det inte alls spelar någon roll vilken bänk, om ens någon, som man har.

Med det sagt så tror jag säkert att det finns en massa sådana saker i Sverige också...."så har vi alltid gjort" typ.
 
Ja var så säker...... hela Finland förundrar sig till exempel över att byggnadsarbetare i Sverige mäter i flera steg med tumstock så som man gjorde i Finland på farfars tid i stället för att använda femmetersmåttband så som vi gör.

I fallet Paul Sellers kan den där snickarbänkskonservatismen tänkas bero på att han vill lära ut snickeri med ett minimalt antal lättillgängliga handverktyg. Jag känner inte karlen personligen men jag skulle inte vara förvånad om han känner till baktänger men demonstrerar med en gammaldags engelsk snickarbänk bara för att sådana är lättillgängliga och relativt billiga för fattiga lärjungar i Storbritannien.

I traditionellt engelskt snickeri använde de ofta en "bench knife". Ett avbruter knivblad som de slog ned med hammare i bänken för att hålla fast arbetsstycket mot stoppet när de hyvlade flatsidor utan baktång att spänna fast med.
 
heimlaga skrev:
I fallet Paul Sellers kan den där snickarbänkskonservatismen tänkas bero på att han vill lära ut snickeri med ett minimalt antal lättillgängliga handverktyg. Jag känner inte karlen personligen men jag skulle inte vara förvånad om han känner till baktänger men demonstrerar med en gammaldags engelsk snickarbänk bara för att sådana är lättillgängliga och relativt billiga för fattiga lärjungar i Storbritannien.
Tror det stämmer bra att Sellers vill visa billiga lösningar, en föresats som jag absolut tycker är bra, men det är int eden högst prion för alla.

Har funderat vidare lite kring vad jag tycker är en av de svårare frågorna, nämligen bänkens höjd. Jag har som sagt en hög bänk idag vilken jag gillar. I Schwarz bok lobbar han hårt för, i mitt tycke, låga bänkar. Han menar att man behöver en låg bänk när man hyvlar mycket (vilket jag kan förstår) och att en dessutom skall vara ännu lägre när man sågar. Mitt handsågande rör sig mest om små fina snitt för tex dovetails etc och där har jag inga problem med en hög bänk, snarare tvärtomt.

Men så började jag fundera vidare på detta - kanske är det denna typ av sågning (14:30 in i videon) https://www.youtube.com/watch?v=qJLSI3GUcbk som han tänker sig. Då kan jag absolut förstå att man vill ha en låg bänk. För min del lär det nog bara hända vid strömavbrott att jag skulle klyva brädor och plank på det viset...
 
  • Gilla
Aejohansson
  • Laddar…
Haha, nu är du långt ute i youtubepereferin o letar, måste dock medge att dom där snubbarna är rätt sköna.

Vad hade du tänkt dig för höjd(er)? (Kanske står redan men tråden börjar bli för lång att skumma igenom).
 
Hur lång är du Daniel?

Jag vill ha en relativt hög bänk då jag sågar tappar och sinkor och annat smått.

Skall man börja kapa och klyva på allvar så gör man ju inte det på snickarbänken. Av gammalt hade de ofta ett säte till sådant.
Sätet var en bred planka med intappade ben. Lämplig höjd att sitta på etter såga på då man höll fast arbetsstycket med knäet. På samma säte kunde man också oxhyvla plankor och bräder. Då man oxhyvlar sitter ju två man gränsle över brädan och håller fast den med baken mot sätet......men nu är vi inne på snickerihistoria och farfarsfars tid.
Stenbergaren tar han om sådant arbete åt mig. Effektivt och modernt:D
 
Ola C skrev:
Haha, nu är du långt ute i youtubepereferin o letar, måste dock medge att dom där snubbarna är rätt sköna.

Vad hade du tänkt dig för höjd(er)? (Kanske står redan men tråden börjar bli för lång att skumma igenom).
Hehe, ja långt ut. Måste dock medge att jag har sett väldigt lite snickerifilm på youtube, vet inte varför det inte har blivit av. (Däremot kollar jag på utmärkta Abom79 som har en mekanisk verkstad och jobbar uteslutande med handvevade maskiner, en inspirationskälla.)

Jag har inte kommit så långt i tänket kring höjd. Jag vet att jag aldrig har varit med om en hyvelbänk som jag tycker är tillräckligt hög. Jag vet också att jag gillar höjden på min arbetsbänk (1010mm) för pilligt arbete med handverktyg samt putshyvling, sickling, sågning av sinkor mm dvs den typ av arbete jag gör mest. För spånhyvling (som du ju vet att jag inte gör så ofta haha) och tyngre hyvling skulle jag vilja ha en lägre bänk, men inte så väldigt mycket lägre faktiskt.

Ska jag med fogsvansen grovkapa lite diverse är 1010 alldeles för högt. Men det är knappast huvudsysslan varken på arbetsbordet eller framtida hyvelbänk.

Kanske vill jag ha högre höjd för att jag ser dåligt?!? Ibland när det är riktigt pilligt står jag framåtlutad över bordet, greppar stämjärnet runt stålet, har stämjärnets handtag typ 50mm framför pannan och håller klubban runt klubbhuvudet med handen och knackar ner på stämjärnshandtagets topp, vilket alltså i det närmaste är i jämnhöjd med toppen på mitt eget huvud. hehe, nä ni får ingen bild! Men men, bara det funkar så.
 
heimlaga skrev:
Hur lång är du Daniel?

Jag vill ha en relativt hög bänk då jag sågar tappar och sinkor och annat smått.

Skall man börja kapa och klyva på allvar så gör man ju inte det på snickarbänken. Av gammalt hade de ofta ett säte till sådant.
Sätet var en bred planka med intappade ben. Lämplig höjd att sitta på etter såga på då man höll fast arbetsstycket med knäet. På samma säte kunde man också oxhyvla plankor och bräder. Då man oxhyvlar sitter ju två man gränsle över brädan och håller fast den med baken mot sätet......men nu är vi inne på snickerihistoria och farfarsfars tid.
Stenbergaren tar han om sådant arbete åt mig. Effektivt och modernt:D
Jag är 183 cm, eller ja gissar runt 186 med arbetsskorna på. Håller helt med dig angående att klyva på maskiner. Som jag har skrivit tidigare så är ju min tanke att detta blir en bänk bara för det pill där jag av olika anledningar anser att handverktyg blir bättre (eller lika bra fast snabbare/enklare) än maskiner. I det ingår inte att klyvsåga, i alla fall inte i några större mängder...

Jag har behov av att göra de bästa snickerier jag överhuvudtaget kan, men jag har inget behov av att de ska vara gjorda med handverktyg, även om jag kan tycka att det är roligt.
 
Jag är 185 och jobbar i jympaskor så kanske 186 med dom på. Bänk 92cm, tycker den är lagom till hyvling och allmänt jobb men för låg för att banka ut sinkor o tapphål (=arbete där man står böjd över bänken) och för att såga i stående ämne. Fick grava ischiasproblem pga detta vid lådbygget i jultråden 2014 och 6 besök hos sjukgymnast:rolleyes: Den där split toppen med olika höjd är kanske inte så dum ändå. Moxxonvisen löser ju ämnen stående på högkant problemet men inte banka urtag med stämjärn dito. Egentligen skulle jag nog vilja ha typ 90/110-120 höjd om jag fick välja två.
 
Frustrator skrev:
Bygga en del som liknar den här?

[länk]
Det var en riktigt hög bänk! 45" eller nästan 1150mm! Gillar också "moxon" visen även om denna är fast i bänken och inte en lös del. Då är det fler än jag som ibland vill ha riktigt höga bänkar, intressant! Var det något annat med just denna bänk du gillade speciellt?
 
Daniel_N skrev:
Det var en riktigt hög bänk! 45" eller nästan 1150mm! Gillar också "moxon" visen även om denna är fast i bänken och inte en lös del. Då är det fler än jag som ibland vill ha riktigt höga bänkar, intressant! Var det något annat med just denna bänk du gillade speciellt?
Har inte byggt någon sådan (än), tänker mig dock att en hög bänk-del för just det där pilliga småfixandet är bra. Mycket sånt man står krumad över..
 
Jag hade en ide som inte visade sig vara lika bra i verkligheten: när jag skaffade mig min nuvarande bänk så behöll jag min lilla Stockamöllan-bänk (liten trad. svensk men bara ca 1,5 m lång) men höjde den för att ha till "höghöjdsjobben".
Men för mig faller det dels på att jag har för trångt i verkstaden så bänken blir alltid avlastningsyta och full med stuff och just nu står bandsågen ivägen, och dels på att alla verktyg finns på väggen vid den stora bänken. Detta gör att jag inte motiveras att använda den så som jag tänkt.
Min nuvarande plan är att prova om en Bench Bull kan lösa det för mig (och min gamla ryggfraktur som gärna spökar annars) och dedikera den lilla bänken till barnen (för dom passar en hög bänk sämre).
 
Gick igenom TS frågor för några år sedan. Tyvärr trodde jag då att jag skulle få göra min "one and only" bänk men inser nu att så inte är fallet :cool:
Min idé om höjd var att göra den som alla andra bordsytor i verkstaden, ca 100cm, och hellre då kliva upp på en avsats (flyttbar) för att ha rätt höjd vid handhyvling.

När jag gör om den så skulle den bli bredare och top skulle inte göras tjockare, snarare ha mer tyngd i botten mot golvet (typ järnskrot). Jag hade björk och asp tillgängligt när den gjordes, tycker nog att det funkar bra...

Hantverksbänk i trä med hål och blå skruvstycke i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lolukokasos skrev:
Gick igenom TS frågor för några år sedan. Tyvärr trodde jag då att jag skulle få göra min "one and only" bänk men inser nu att så inte är fallet :cool:
Min idé om höjd var att göra den som alla andra bordsytor i verkstaden, ca 100cm, och hellre då kliva upp på en avsats (flyttbar) för att ha rätt höjd vid handhyvling.

När jag gör om den så skulle den bli bredare och top skulle inte göras tjockare, snarare ha mer tyngd i botten mot golvet (typ järnskrot). Jag hade björk och asp tillgängligt när den gjordes, tycker nog att det funkar bra...

[bild]
Spännande att se din bänk! Är du nöjd med höjden? Hur bred är den idag? Vad tycker du om split-top?
 
Höjden är bra för mig. Att den är samma som andra bordshöjder i verkstaden tycker jag är en fördel när man klyver och hanterar långa bitar. Bordshöjden är också bra till pallhöjd om man vill sitta och göra "pilljobb".
Split är bra, inte minst om man vill spänna något mot kanten av bordet. Har fortfarande inte gjort hål på ben... det är också ett utmärkt ställe att placera såg, stämjärn, penna etc. när de inte används.
Bänkdelarna är ca 25cm breda, mest för att de skulle funka på min rikthyvel...

Tyngd och större fotavtryck (bredare) skulle vara bra. Tänger kan man nog testa lite annat också. Men mitt största problem är att bänken aldrig är så ren som på bilden. Man plockar fram många verktyg och spån och annat ligger och irriterar arbetslogistiken :eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.