lolukokasos skrev:
Split är bra, inte minst om man vill spänna något mot kanten av bordet. Har fortfarande inte gjort hål på ben... det är också ett utmärkt ställe att placera såg, stämjärn, penna etc. när de inte används.
lolukokasos skrev:
Men mitt största problem är att bänken aldrig är så ren som på bilden. Man plockar fram många verktyg och spån och annat ligger och irriterar arbetslogistiken :eek:
Fin bänk! Många med fristående bänk verkar jobba från en verktygslåda bredvid på golvet, eller från ett skåp bakom ryggen, så de har nära till verktygen. Hur gör du med förvaring?
 
Jag har verktyg på många ställen! Gjorde en verktygslåda i vintras som finns på hjul (med locket nere samma höjd som övriga bordsytor). Däri ligger de viktigaste verktygen (om jag skulle vilja ta med mig). Annars är det väggar och lådor. En låda och hylla på bänken med storhyvlarna och lite allmänt, typ märkmaterial och gamla stämjärn för att skrapa limrester...
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
nanowire skrev:
Fin bänk! Många med fristående bänk verkar jobba från en verktygslåda bredvid på golvet, eller från ett skåp bakom ryggen, så de har nära till verktygen. Hur gör du med förvaring?
Jag har ju ännu ingen bänk...men väl ett fristående arbetsbord.

Har en hylla under där 2 st elverktyg (normalt en handöverfräs och excenterslip) m sladd o slang ligger (2 st dammsugare under hyllan). På enna hylla ligger också clamping cauls i många olika storlekar.

Sen har jag ett rullbord bredvid mig, lite snett bakom där de handverktyg ligger som jag använder för tillfället.

På två sidor av bänken står det ca 1 m bort 2 väggfasta bänkar. På dessa hamnar oftast virke som hör till projektet men som det ej arbetas med just nu.

Verktygstavlor ovanför dessa bänkar hänger 90% av de handverktyg jag normalt använder (då tar jag alltså fram dem på rullbordet).

Tre-fyra handverktyg, typ hyvel , vinkelhake, stämjärn, ritskniv eller vad jag nu använder ligger direkt på arbetsbordet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tveksam
  • Laddar…
nanowire skrev:
Är det någon som känner till litteratur kring arbete och flöde med en traditionell skandinavisk snickarbänk? Antar att man kan läsa sig till det indirekt via Tage Frid, James Krenov, eller Frank Klaus men jag tänker mer på någon som avhandlat ämnet specifikt, gärna lite akademiskt torrt och mindre inriktat på personliga preferenser :p
Denna blogg innehåller guldkorn på området. Tex. hare en av författarna har skrivit en uppsats i, och försökt rekonstruera, hur dörrar byggdes med handverktyg och hyvelbänk.
https://hyvelbenk.wordpress.com/https://hyvelbenk.wordpress.com/
 
Daniel_N skrev:
Jag har ju ännu ingen bänk...men väl ett fristående arbetsbord.

Har en hylla under där 2 st elverktyg (normalt en handöverfräs och excenterslip) m sladd o slang ligger (2 st dammsugare under hyllan). På enna hylla ligger också clamping cauls i många olika storlekar.

Sen har jag ett rullbord bredvid mig, lite snett bakom där de handverktyg ligger som jag använder för tillfället.

På två sidor av bänken står det ca 1 m bort 2 väggfasta bänkar. På dessa hamnar oftast virke som hör till projektet men som det ej arbetas med just nu.

Verktygstavlor ovanför dessa bänkar hänger 90% av de handverktyg jag normalt använder (då tar jag alltså fram dem på rullbordet).

Tre-fyra handverktyg, typ hyvel , vinkelhake, stämjärn, ritskniv eller vad jag nu använder ligger direkt på arbetsbordet.
Har provat bänkar i alla storlekar. En iaktagelse när det gäller mitt eget beteende är att ju större den är, ju fler onödiga grejer får ligga kvar. Själva arbetet utförs på ett litet hörn. Numera har jag några spillbitar av kraftigt material stående. Den som passar lägger jag upp på bockarna jag beskrev ovan. Med tiden slits bitarna ut av provfräsningar och att jag har dem som mothåll vid borrning och fräsning. Behövs det skruvar jag fast dem.
Har tidigare haft dammsugare och maskiner under bänken. Hatar att snubbla på slang och sladd så jag har slutat med det sedan länge. Har en verktygshurts som fungerar lite som rullbord. Lite mer plats bara. Sammanlagda lådbottenarean är lite drygt 2 kvadratmeter. Rymmer sortiment av skruv och plock som jag slipper ha på bänken (medger att det blir ett berg av sånt ändå ovanpå lådan) Ovanför den har jag en hylla för dammsugare. Till slangen har jag gjort en ledad arm. Den bär även sladden till den aktuella maskinen. Väldigt bekvämt att ha slang och sladd uppifrån. Putshyveln hänger på en krok. Handöverfräs också. Finns plats för några knektar och tvingar. Festool-tvingar använder jag mycket.

En bild på vektygshurtsen:
Verktygshurts i en verkstad med verktyg, dammsugarslang och elsladdar, omgiven av trämaterial och spillbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg det ut när jag gick hem. Ursäkta röran. Har tre Entreportar i limpress över natten som jag plockar ut i morgon bitti.

mvh Findus
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är rätt segt m dammsugarna under bordet. Men ett framsteg jmf med att ha dem bredvid bordet:) I mitt förra snickeri hade jag allting uppifrån. Vid arbetsbordet (samma bord) hade jag 2 st 27mm festoolslangar med plug-it, 1 st 36mm slang i gummiband för att snabbt göra rent samt 1 st slang till Mirka abranet-klossen.

Skräp hamnar inte på mina arbetsbänkar. Eller i så fall väldigt kortvarigt, blir tokig på sake ro skräp som ligger o dräller.
 
Redigerat:
Haha... Mirka-abranet klotsen är min uppfinning ;) . När slipnäten dök upp på marknaden ville jag ha en kloss för handputsning. Jag var på Pekka Manserus om det flera gånger tills jag ledsnade och tillverkade en själv. Tog med den och visade upp den. Ett halvår senare dök den upp.
Förmodligen låg den redan i pipe-line och min tanke om det hela är bara storhetsvansinne...

mvh Findus
 
  • Gilla
woodchuck och 4 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
Haha... Mirka-abranet klotsen är min uppfinning ;) . När slipnäten dök upp på marknaden ville jag ha en kloss för handputsning. Jag var på Pekka Manserus om det flera gånger tills jag ledsnade och tillverkade en själv. Tog med den och visade upp den. Ett halvår senare dök den upp.
Förmodligen låg den redan i pipe-line och min tanke om det hela är bara storhetsvansinne...

mvh Findus
Jag är dig evigt tacksam!
 
Vaknade i morse med en tanke kring leg vise. Tänkte att det ibland vore nice om man kunde använda foten (nej int evia någon form av hydraulkolv Mattiasp;) ) för att stänga framtången när man håller något med båda händerna. Någon som har sett något liknande? Borde ju kunna finnas tänker jag...
 
Påminner mig att jag sett en slöjdpall med en fotmanövrerad fasthållningsfunktion. Google är min bästa vän när minnet sviktar. Efter sökning i två led hittade jag den här.
http://norea.nu/taljhasten-graben/
Tänker man ut lite fiffiga hävarmar med excenter så går det nog att lösa. Det kanske inte blir så praktiskt, men säkert roligt att försöka få det att fungera.
Hm... gigantisk tvingman typ... Självlåsande... Ledad del av bänken som normalt ligger dikt utan att störa med spännfunktion dold bakom... Parallellogram med pedal i bägge ändar...

Fan också! Har annat att göra. Nu kan jag inte få det här ur huvudet ;)

mvh Findus
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Man kan ha mycket kul med knäleds- och four-bar-konstruktioner också. Men allt blir enklare och bättre med hydraulik och pneumatik. Men jag tror att Daniel är ute efter lite mer traditionellt stuk, typ trapetsgängor, polerade gjutjärnsrattar och lettrade mässingsvred. Nåja, jag tänker inte driva min idé vidare bara för att det skulle passa mig bättre.
 
Njae, jag är inte svår för ovanligt tänkande bara för att det är ovanligt. Men jag vill ha direkt feedback i handen (eller ja foten lutar det ju åt nu..;) ) hur hårt jag spänner, inte via en mätare eller något annat. Hur hårt som blir lagom lär jag mig genom att spänna fast saker 10.000 ggr. Sen sitter det:)
 
Daniel_N skrev:
Vaknade i morse med en tanke kring leg vise. Tänkte att det ibland vore nice om man kunde använda foten (nej int evia någon form av hydraulkolv Mattiasp;) ) för att stänga framtången när man håller något med båda händerna. Någon som har sett något liknande? Borde ju kunna finnas tänker jag...
Bra idé, tycker jag. Det närmaste jag kommer fram till är Triton Superjaws, ett alternativ till B&Ds Workmate. Men hur man kombinerar det med en traditionell (?) arbetsbänk vete fasen...

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Njae, jag är inte svår för ovanligt tänkande bara för att det är ovanligt. Men jag vill ha direkt feedback i handen (eller ja foten lutar det ju åt nu..;) ) hur hårt jag spänner, inte via en mätare eller något annat. Hur hårt som blir lagom lär jag mig genom att spänna fast saker 10.000 ggr. Sen sitter det:)
Jag förstår hur du tänker. Men du drar ju allt för hårt redan idag även när du spänner för hand :)

Sen kan man få utmärkt kraftåterkoppling även när man jobbar med hydraulik. Mycket handlar om hur man väljer att konstruera systemet. Om du tänker att du fotmanövrerar en kolv av samma storlek som en annan, dvs med noll i utväxling, ja då kommer du att känna materialet i pedalen. Nog om detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Jag förstår hur du tänker. Men du drar ju allt för hårt redan idag även när du spänner för hand :)
Haha, bara åtta varv till sen sitter det....


Nä, jag säger som jag brukar säga till phl när han är inne på samma spår....två ingenjörer men ingen spände fast anhållet till fräsbordet tillräckligt hårt... ;)
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.