13th Marine skrev:
Man måste delges informationen också, oftast är det att man får en lapp med som man ska skriva under och skicka tillbaka. Det är först efter man blivit delgiven informationen som man har tre veckor på sig.

Av egen erfarenhet så tog det längre än en månad innan kommunen använde nästa delgivningsmetod (jag lämnade in blanketten innan vi fick nästa).
Jo, men av den anledningen så annonseras det även i post o inrikes tdningar (som ju ALLA läser noggrant...). En viss tid efter den publiceringen så anses alla vara delgivna. Jag vet inte vad totaltiden blir, men det är väl rimligen viss pressläggningstid på tidningen också.

Har detaljplanen en gräns på 6m, mer brukligt med 4,5m?

OM det är så att bygget strider mot detaljplanen, på den punkten, så kan man ju misstänka att kommunen även missat grannehörande innan bygglovet gavs.

I såfall så kommer länstyrelsen att per automatik häva bygglovet. Sedan kan man söka igen på exakt samma grunder, och kommunen ser till att sköta sitt jobb och skicka ut till grannehörande INNAN beslut tas. Så kör de över grannen och beviljar lovet. Och grannen överklagar igen, den här gången är utgången i så fall inte lika given.

Detta att man gjort så mycket grundarbeten utan startbesked låter som ett rätt solklart svartbygge, kommunen är i så fall i princip skyldig att utfärda byggsanktionsavgift, oavsett hur det går med bygglovet. Den straffavgiften tror jag går mot säljaren som utfört svartbygget. Sanktionsavgiften borde ligga på ett halvt basbelopp (ca 22 000).

hempularen skrev:
Jo, men av den anledningen så annonseras det även i post o inrikes tdningar (som ju ALLA läser noggrant...). En viss tid efter den publiceringen så anses alla vara delgivna. Jag vet inte vad totaltiden blir, men det är väl rimligen viss pressläggningstid på tidningen också.

Har detaljplanen en gräns på 6m, mer brukligt med 4,5m?

OM det är så att bygget strider mot detaljplanen, på den punkten, så kan man ju misstänka att kommunen även missat grannehörande innan bygglovet gavs.

I såfall så kommer länstyrelsen att per automatik häva bygglovet. Sedan kan man söka igen på exakt samma grunder, och kommunen ser till att sköta sitt jobb och skicka ut till grannehörande INNAN beslut tas. Så kör de över grannen och beviljar lovet. Och grannen överklagar igen, den här gången är utgången i så fall inte lika given.

Detta att man gjort så mycket grundarbeten utan startbesked låter som ett rätt solklart svartbygge, kommunen är i så fall i princip skyldig att utfärda byggsanktionsavgift, oavsett hur det går med bygglovet. Den straffavgiften tror jag går mot säljaren som utfört svartbygget. Sanktionsavgiften borde ligga på ett halvt basbelopp (ca 22 000).
Ja, 6 m i detaljplanen men de har frångått det pga av kuperad tomt. Grannhörande har skett och grannat har opponerat sig och kommunen har avslagit deras invändningar. De har sedan överklagat till länsstyrelsen.

4,5 meter eller 6 meter?

Kan det vara så omständligt att gräva och bereda 1,5 meter åt sidan för att följa detaljplanen?

(Där jag bor är det också 6 meter från gräns som gäller)

Synd att dom körde 4,5. Prata med grannen och var förstående och kolla av vad som stör denne. Kanske kan ni bli vänner innan ert bygge börjar. Förmodligen kommer ni få startbesked trots överklagan. Lite risk att fortsätta bygget men stäm av med handläggaren på kommunen så ni är införstådda med saken i detalj.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Det var ju skönt att grannehörandet var genomfört. Då finns det ju en sportslig chans att länstyrelsen släpper igenom bygget.

hempularen skrev:
Det var ju skönt att grannehörandet var genomfört. Då finns det ju en sportslig chans att länstyrelsen släpper igenom bygget.
Fick besked om i eftermiddags att länsstyrelsen tagit beslut om att avvisa överklagan :)

Tyvärr är det ju ändå fortfaranade så att bygglovet inte vunnit laga kraft förrän om tre veckor...

3 veckor till! Varför? Boka möte för startbesked och stäm av med kommunen vad som gäller då förra ägaren gjort grunden så ni inte får skit för detta.

Jonatan79 skrev:
3 veckor till! Varför? Boka möte för startbesked och stäm av med kommunen vad som gäller då förra ägaren gjort grunden så ni inte får skit för detta.
Man har tre veckor på sig att överklaga tills nästa instans.

Jaha, efter länsstyrelsen beslut menar du såklart, sorry.

Jonatan79 skrev:
Jaha, efter länsstyrelsen beslut menar du såklart, sorry.
Ingen fara. All terapi funkar i detta läge

Vad säger grannen i överklagan? Har ni pratat med dom själva?

Jag vill meddela att dessa tre veckor lätt kan bli fem, beroende på just delgivningsförfarande.

När jag blev delgiven från Länsstyrelsen i Skåne så skickar de först beslutet, och en dag sedan ett brev om att de skickat beslutet och att om jag inte fått beslutet ska jag kontakta dem. Därefter räknar de med att man är delgiven om två veckor och därefter har tre veckor på sig att svara.

13th Marine skrev:
Jag vill meddela att dessa tre veckor lätt kan bli fem, beroende på just delgivningsförfarande.

När jag blev delgiven från Länsstyrelsen i Skåne så skickar de först beslutet, och en dag sedan ett brev om att de skickat beslutet och att om jag inte fått beslutet ska jag kontakta dem. Därefter räknar de med att man är delgiven om två veckor och därefter har tre veckor på sig att svara.
Om det är från länstsyrelsen så antar jag att det handlade om ett överklagande? Då tror jag det är andra delgivningsregler som gäller. Bla. så drar man inte in post o inrikes tidningar.

pezmannnen skrev:
Fick besked om i eftermiddags att länsstyrelsen tagit beslut om att avvisa överklagan :)

Tyvärr är det ju ändå fortfaranade så att bygglovet inte vunnit laga kraft förrän om tre veckor...
Fast då är det ju rätt intressant att se på vilka grunder LS avvisar, gäller det att överrklagan kom in försent, så tror jag man kan förutsätta att det inte kommer att komma längre i överklagan.

Redigerat:
Härlig start på grannsämjan :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.