Jag skulle vilja få lite feedback och synpunkter från er med erfarenhet från induktionsspisar/hällar.

Vi bytte spis i somras och köpte en Husqvarna QSI7134W 70 cm induktionsspis.

Den hade skador i emaljen när vi packade upp den så vi fick hällen med omgivande emaljerad plåt bytt ganska omgående.

Det resulterade i att vi från att spisen som var ljudlös innan bytet nu får pannor att brumma och vibrera.

Det vi också upptäckt efter bytet är att pannorna inte blir uppvärmda jämnt i botten.

En stekpanna blir snabbt varm i mitten men runt om bottenkanten ca 2-3 cm så är temperaturen betydligt lägre.
Min fru som är kock klagar på att när hon steker något (t.ex. en bit lax) så får hon flytta runt pannan för att det ska bli stekt över hela laxbiten.
Lägger man i smör i pannan och slår på plattan så hinner mitten bli bränt innan smöret ute på kanterna slutar bubbla.

Jag provade med lite vatten i stekpannan och fortfarande efter 5 minuter så bubblar det friskt i mitten medan vattnet ute vid kanterna inte kokar alls (se bild).

Hon på Electrolux Service hävdade att man måste låta pannan bli ordentligt varm innan man lägger i matfettet. Alltså sätta på plattan och vänta till hela botten är lika varm innan man lägger i fettet.

Men fortfarande efter 5 minuter så är inte hela botten uppvärmd jämnt. Och normalt så lägger man ju i matfettet och när det slutar bubbla så vet man att det är rätt temp i pannan. Och man ska väl inte behöva flytta runt maten i pannan bara för att den inte blir jämnt uppvärmd.

Ska en induktionshäll fungera så här?
Är induktionen verkligen inte bättre än så här?
 
  • Stekpanna på induktionshäll med ojämnt uppvärmd vatten, bubblor i mitten, ej vid kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vår induktion var verkligen ojämn i sin uppvärmning. Att steka pannkakor är värdelöst..
 
Vår Husqvarna-häll ska tydligen ha en funktion som anpassar värmen efter hur stor stekpannan/kastrullen är. Märkte aldrig några problem förrän en ny stekpanna inhandlades. Den blev precis som du skriver ojämnt uppvärmd. När jag testade att koka vatten i den blev det som på bilden. Dvs det kokar bara i mitten. Detta var var långt efter att garantin gått ut på hällen. Så jag har aldrig brytt mig om att få den undersökt för att se om det är fel på den eller om den ska vara så.

Testade såklart även med den gamla stekpannan och där var det samma beteende, men inte lika märkbart. Antagligen för att den i sig var bättre på att sprida värmen.
 
  • Stekpanna på spishäll där endast mitten kokar, visar ojämn värmespridning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Nu vet jag inte vad ni har för stekpannor men många stekpannor är alldeles för dåliga i botten, med en ojämn inre konstruktion, som gör att det inte går att få jämn värme i dem. Jag har sett flera test av det där man använder en värmekamera för att studera hur värmen fördelar sig i pannan och i en del fall är det rent uruselt. Det är också viktigt att "spisplattan" är tillräckligt stor.
En annan sak som verkligen skiljer de olika pannorna åt är hur bra de är på att fördela värmen jämnt.

– Det är förstås viktigt att pannan håller en jämn temperatur över hela ytan. Annars kan en pannkaka till exempel bli helt svart på ett ställe medan den på ett annat ställe inte är färdig, säger Alexander Michel.

På Ikeas panna skiljde det 99 grader mellan det varmaste och kallaste stället. Även för testvinnaren OBH Nordica Supreme Steel visar sig detta vara en svag punkt.
http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hushåll/pannan-som-släpper-taget-bäst
http://www.svt.se/plus/plus-testar-stekpannor
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
En tjock botten sprider värmen, helst skall det vara minst 5 mm aluminumkärna hela vägen upp på kanten. Jag störde mig också på att min induktionsspis (4x 21 cm) värmde dåligt i kanten. Skaffade en Demeyere-panna och har inte tänkt på det mer. Den skall dock helst värmas upp ett par minuter innan användning för att få jämn stekyta. Gjutjärn är faktiskt rätt kass på att sprida ut värmen.
 
  • Gilla
Makkan123
  • Laddar…
Tack för svaren....

Våra stekpannor (och även kastruller och grytor) har fungerat utmärkt på de gamla gjutjärnsplattorna på förra spisen.
Jag ska inte påstå att dom värmt upp pannorna helt perfekt utan någon värmeskillnad alls för det har jag inte kollat men det har i alla fall inte skapat besvär vid stekning.
En gjutjärnsplatta har dessutom en grop i mitten så att botten på pannan värms utifrån och in, till skillnad på en induktion som tydligen värmer inifrån och ut (och uppenbarligen med dåligt resultat).

Sen kan det väl inte vara rimligt att man ska behöva prova sig fram när man köper nya pannor för att hitta en som fungerar på spisen. I testet är inte ens en stekpanna för runt 500kr helt bra. Magnetisk botten ska ju räcka tycker man. Det är nog med att vi fått göra sig av med en del pannor och kastruller pga omagnetiska bottnar. .

Nåväl, jag ska testa att steka pannkakor idag när jag kommer hem. Funkar inte det så kommer jag att reklamera spisen.

Att pannorna efter hällbytet börjat brumma och vibrera är nåt jag nog motvilligt får acceptera eftersom det är väl känt och t.o.m. står i manualen att det kan bli så. Men att spisen inte klarar av att värma upp en panna hela den specificerade kokkärlsdiametern har ingen sagt till mej. Och det kan jag inte ställa upp på. Inte på en spis som kostar 13.000kr.
 
  • Gilla
PelleLille och 2 till
  • Laddar…
sulfobus skrev:
En tjock botten sprider värmen, helst skall det vara minst 5 mm aluminumkärna hela vägen upp på kanten. Jag störde mig också på att min induktionsspis (4x 21 cm) värmde dåligt i kanten. Skaffade en Demeyere-panna och har inte tänkt på det mer. Den skall dock helst värmas upp ett par minuter innan användning för att få jämn stekyta. Gjutjärn är faktiskt rätt kass på att sprida ut värmen.

Tack för tipset! Nu ska jag köpa en ny stekpanna!
 
Testa att byta zon på spisen! Olika zoner ger olika maxeffekt.
Rådet att ställa en tom panna och hetta upp den i några minuter gör att Teflonet (PTFE) kan överhettas och ta skada. Den klarar bara 260*c, keramisk coating klarar något högre.
Aluminium stekpannor har en ferritisk disc i bottnen som skall överföra värmen till pannan. Detta fungerar bra på vissa medans sämre på andra. Oklart vad det beror på.
 
A
Sådana häringa upptäckter är så gott som alltid något med kärlet.
Ojämn botten
Dåligt implantat
Ojämnt glas är sällsynt men det ger både ljud och mystisk uppvärmning
Fel på spolen under glaset?
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Jag har provat på samtliga 4 zoner med samma resultat. Enligt specen på spisen så ska varje zon ha samma effekt och storlek.

Utdrag ur faktabladet: "Den reagerar extremt snabbt med exakt värme, tack vare induktionsteknik Induktionshällen är så responsiv att du kan justera värmen direkt.Den värmer dessutom bara upp kastrullen så värmen kommer precis där den behövs."

Fakta är ju att om jag sätter på en panna med maxmåttet 210 mm så klarar den inte att värma upp ytterkanterna. Det är inte vad jag kallar "exakt värme" eller att "värmen kommer precis där den behövs".

Och precis som Vespa säger, ska jag följa Electrolux råd att låta pannan värmas ordentligt innan jag börja så är risken stor att en teflonpanna snabbt bränns sönder.

Återigen, hur ska jag veta vilka pannor/kastruller jag ska köpa för att den ska fungera på den här spisen? Kan Electrolux rekommendera några som dom vet funkar? Jag vill ju inte prova mej genom hela sortimentet innan jag hittar rätt, det kan bli dyrt.

Det enda instruktion man får är att botten ska vara magnetisk. Jag har överhuvudtaget aldrig tidigare hört/varnats för att induktionen inte kan värma upp hela botten hyfsat jämnt, vare sig i broschyrer, faktablad eller från försäljaren.

Och jag provade steka pannkakor igår och det gick bättre än väntat. Men innan smeten i ytterkanterna hade stelnat så hade mitten bränt fast.
 
Så här är en bra stekpanna för induktion byggd:
Schematisk uppdelning av en stekpanna för induktion visande materialskikt: rostfritt stål, aluminium och legeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vanligaste är att det bara är en aluminiumkärna i botten (inte upp på kanterna), och att den är för liten. Men det är bättre än inget, och ju tjockare desto bättre (men den tar längre tid att värma upp). Och riktiga pannor har ingen non-stick, utan om man istället ser till att pannan är varm när man lägger i fett så fastnar det inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Som sulfobus säger, det är väsentligt med korrekta kokkärl för induktion.
Bara för att ett kärl hjälpligt fungerar med induktion, så att tillverkaren kan använda det som säljargument, så betyder inte det nödvändigtvis att det är bra för ändamålet. Det är mycket att hålla reda på för en bra design/konstruktion, och tillverkning, inte bara för järnspett.

Vi skaffade en induktionsspis för ca ett år sedan och åkte på att byta de flesta kokkärlen eftersom de inte fungerade med induktion. När jag då letade på IKEAs hemsida efter lämpliga nya så stod det på deras bästa kärl att det värmeledande skiktet även gick upp på kanterna, samt att det var multipla lager i den extra tjocka botten för bättre värmespridning.

Nu tyckte inte jag att den designen var riktigt vad jag ville ha så det blev ngn billigare panna & kastrull. Har dock inte upplevt några större problem, och frugan gjorde pannkakor häromveckan. De såg fina ut, smakade bra, och hon sa inget om att det hade varit några problem.

Har däremot själv märkt att man med fördel ger uppvärmningen av pannan lite längre tid på sig för att få en jämn värme. Brukar börja med torr panna och halvfart ngn minut, för att senare lägga i smör el olja och öka värmen. Efter ett par minuter (el ngt sådant) så är den hyfsat redo, men är det fina snabbstekta bitar som ska ned så bör man nog fördröja uppvärmningsfasen lite till för ett perfekt resultat.

Har också märkt att den anpassningsbara storleken på värmezonen tycks kinkig med att pannan står relativt väl centrerad, (el så är det bara att värmespridningen i pannan är för dålig?).

Summa summarum är vi väldigt nöjda med den nya spisen. Men kommer nog att få lägga lite mer möda (& pengar) i fortsättningen för att finna högkvalitativa kärl designade/konstruerade för induktion.
 
Så då har vi kommit till avslut på den här affären med den undermåliga induktionsspisen. Vi ville reklamera spisen och få pengarna tillbaka.

Vi hävdade:
- Att spisen blivit markant sämre efter bytet av häll.
- Att spisen inte klarar av att värma upp pannbotten jämnt.
- Att vi inte fick information att man måste ha speciella kokkärl (utöver magnetisk botten) innan köpet. Elon och Electrolux ville att vi skulle låna hem en stekpanna att prova men jag vägrade eftersom jag ändå inte hade lust eller råd att byta ut hela vårt pannförråd till kärl som kostar 2000-4000 kr per st. Det skulle dom sagt innan köpet.
Electrolux servicekille har varit hemma och provat våra stekpannor utan att ha någon annan anmärkning än att de är olika magnetiska, vilket inte är så konstigt eftersom de är av olika typ. Men han menade ändå att det inte var fel på spisen.
- Att Electrolux metod för att jämna ut värmen inte fungerar. Den blir inte utjämnad. Bevisen i form av resultaten från tempmätningar var dom inte intresserade av.
- Att vi faktiskt trodde att en spis för 13000 kr åtminstone skulle vara bättre än vår 20 år gamla gjutjärnsspis. Elon säger då istället att man inte kan jämföra en gjutjärnsspis och en induktionsspis och att vi haft fel förväntningar (att den inte skulle vara sämre) på induktionsspisen.

Några citat från Electrolux mail:

”En induktionshäll är mer eller mindre bäst avsedd för kokning.”

men ändå....”man kan uppleva det speciellt vid kokning av till exempel vatten att vissa delar av vattnet inte kokar upp i pannan, eller att det ser ut som ojämn värmefördelning i kärlet. ” Märk väl, det är en upplevelse och det ser ut som. Det beror enligt dom inte på att det är så.

”Inuti själva plattan ligger det en magnet slinga, denna täcker inte hela plattan”. Kanske en anledning till att värmen sprids så dåligt och kräver dyra kärl.

“Det är även viktigt att plattans storlek matchar kärlet…”. I deras broschyr står: ”MaxiSense®häll med zoner som automatiskt anpassar sig till formen på ditt kokkärl.” Stämmer inte detta?

”…går det inte att jämnföra en gammal gjutjärnsspis och en modern induktionshäll, då dessa har så pass olika användningsområden och funktioner.” Vilka olika användningsområden har en spishäll? Koka. Steka. Vad mer?


Vi har hela tiden krävt att få lämna tillbaks spisen och få pengarna tillbaka. Till slut gick Elon med på att byta ut spisen mot en annan och betala tillbaks mellanskillnaden. Vi fick inte reklamera spisen utan bara byta (”eftersom det inte är fel på spisen utan på era förväntningar på hur en induktionsspis fungerar.”)

Anledningen till att vi till slut gick med på att byta spis var att det fanns en glaskeramikspis med 5 års garanti och 100 dagars öppet köp. Det innebär att om vi inte är nöjd med glaskeramikspisen så ringer vi Electrolux inom 100 dar och dom kommer och hämtar spisen och betalar tillbaks hela köpesumman (-500 kr). Då har vi fått tillbaks alla pengar minus 500 kr för hämtningen av spisen.

Sen hade Elon mage att kräva att vi inte skulle använda induktionsspisen mer och lämna tillbaka den omgående för att den inte skulle bli förstörd. Dom var tydligen oroliga att vi som använt spisen i 4 månader nu helt plötsligt på några dar skulle förstöra spisen. J-a oförskämt enligt min mening. Det är ju dessutom Electrolux som förstört spisen när dom bytte hällen. Och hade det varit upp till oss så hade dom fått tillbaks spisen för länge sen.

Nåväl nu har vi provat glaskeramikspisen och den verkar fungera bra. Men jag handlar ALDRIG mer på Elon efter detta.
 
  • Gilla
Leberknoedel och 2 till
  • Laddar…
Utmärkt med feedback!

Det var ju en del intressant information.

Lyckligtvis verkar vår Electrolux fungera utmärkt så här långt.
 
Vänd på era stekpannor och kika, man kan väldigt ofta se på mönstret vart "magnetismen" finns och en 28cm panna brukar nog snarare vara mellan 17-19cm ungefär. Det i kombination med dålig värmeledning skapar ovan resultat. Jag har Electrolux på landet och upplever inga större problem förutom då inte jag heller orkar vänta utan sätter på maxeffekt med bränt resultat i mitten av pannan. 7:an räcker och låt den stå en stund så blir det bra vörmefördelning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.