-RB- skrev:
Samma som vad?

Vi har alltså en minishunt som är kopplad till radiatorslingan och som ger värme från den hela året utom sommartid då vi kör med elpatronen. Alltså ingen enskild slinga.
Tolkade det som att ni hade en patron bara för golvvärmen i badrummet sommartid och då blir det inte samma tröghet som om det är en värmepump som ska värma 400m slang. Men jag missförstod dig kanske?
 
Äh, enklare att stänga av alla radiatorer när man kommer till sommaren, men att man låter golvvärmen vara på. Vipps så har du varmt golv även på sommaren.
 
henkop skrev:
Äh, enklare att stänga av alla radiatorer när man kommer till sommaren, men att man låter golvvärmen vara på. Vipps så har du varmt golv även på sommaren.
Inte riktigt va. Vår panna producerar inget varmt vatten till värmeledningarna när det är varmt ute? Elementen är kalla även om dom är på. Man måste tillföra en elpatron som tar över jobbet inte sant?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Så är det hos oss också. Ingen värme ut i radiatorslingan om det är varmt ute. Då behövs den separata elpatronen.
 
bjorn_s skrev:
Inte riktigt va. Vår panna producerar inget varmt vatten till värmeledningarna när det är varmt ute? Elementen är kalla även om dom är på. Man måste tillföra en elpatron som tar över jobbet inte sant?
Så funkar vår värmepanna. Den har ju en elpatron så det borde gå att "lura" den genom att vrida upp "värmekurvan" och stänga alla element utom golvslingan. Tycker jag.
/Tomas
 
Ni har väl redan en elpatron som värmer kranvattnet, går det inte att använda den på något sätt? Antar att ni inte duschar kallt hela sommaren...
 
Nej men det är väl ändå två helt separata system? Min magkänsla är att den enklaste lösningen här är ett elburet system. Enklare att lägga och installera. Bygger mindre. Möjligen dyrare i drift men jag saknar uträkningen.
 
Läste precis en artikel där man påpekade att man lätt luras att ha för hög värme i rum med golvvärme, då man gärna vill att det ska kännas varmt på golvet, och därför skruvar upp så att rumstemperaturen blir högre än den skulle varit annars. Jag tänker på hur varmt det varit nu i sommar, skulle man då dessutom vilja stå på vad som i praktiken är ett stort element i badrummet? Hemma körde vi AC:n ganska flitigt, det blir ju lite bakvänt att kyla i ena änden av huset och värma i den andra, minst sagt. Har man inte varmvatten att värma golvet med så beror det ju på att temperaturen är så hög att värmen inte behövs.
 
Sant. En parameter är dock att den ska gärna hjälpa till att torka vattnet fortare kanske. Men det är klart, är det 25 grader ute så lär man inte känna att det behövs lika mycket som när det är 19. Men även el-slingan har ju ett termostat såklart så den kan ju anpassa sig. Jag tillhör dock en ovanligt grupp som gärna har 24-25 grader inne, går barfota och i linne.
 
Själv bor jag i Dalarna och 25° om sommaren är ett ickeproblem. Den dagen kan jag ta att det är onödigt med golvvärme :p
 
bjorn_s skrev:
Inte riktigt va. Vår panna producerar inget varmt vatten till värmeledningarna när det är varmt ute? Elementen är kalla även om dom är på. Man måste tillföra en elpatron som tar över jobbet inte sant?
Ute? Vi fick vår bergvärme grävd och panna installerad förra året, det sitter en termometer på returen och jag kan inte annat än tro att det är den som mäter vilken temperatur som ska uppnås. Nu har jag ju sänkt den extremt mycket vilket innebär att den delen av pannan aldrig går igång. Men säg att jag skulle höjt den till 30 grader och stängt av alla radiatorer i huset och låtit shunten vara på så hade ju vattnet visserligen cirkulerat i huvudledningen men radiatorerna hade stått still. Så är min IVT panna konfigurerad.


bjorn_s skrev:
Sant. En parameter är dock att den ska gärna hjälpa till att torka vattnet fortare kanske. Men det är klart, är det 25 grader ute så lär man inte känna att det behövs lika mycket som när det är 19. Men även el-slingan har ju ett termostat såklart så den kan ju anpassa sig. Jag tillhör dock en ovanligt grupp som gärna har 24-25 grader inne, går barfota och i linne.
Men alltså, varför ens installera elvärme när man har ett vattenburet system. Jag förstår inte riktigt vitsen. Det är ungefär lika klokt som att installera ett vattenburet golvvärmesystem när man i resten av huset har elpatron. Det blir bara.. konstigt helt enkelt.
Sen har du ju en elektriker som måste dra slingan och göra elinstallationen. I vårt förra hus blev det fel på vår slinga i entrén. Var väl någon klåparinstallatör som hade varit där. Vi fick ut det på försäkringen men var tvungna att lägga en till kaka med flytspackel och ny kabel ovanpå den befintliga. Hur jobbigt blir det då när du inte kan lägga på en kaka till eller för den delen göra något alls med golvet eftersom det ligger armering, tätskikt, klinker osv.
Vi har ett badrum i källaren precis under vår badrum på mellanvåningen, om något hemskt skulle inträffa så är min förhoppning att man skulle kunna göra något underifrån från badrummet i källaren. Men det kanske bara är önsketankar.
 
En fråga kring eps betong. Verkar ju väldigt smidigt och allt.

Dock har jag några frågetecken.
Om man ska använda detta i mellanbjälklaget så bör man förstärka upp på något vis?
Känns ju sådär att belasta undertaket med den vikten?
Det måste ju även förutsätta att undertaket är väldigt stabilt, annars tappar man funktionen?

Så vad är den egentliga fördelen?

Rent krasst i min värld så känns 30cc och 22mm spånskiva otroligt stabilt, man belastar inte undertaket heller.
 
Jarlsgård skrev:
En fråga kring eps betong. Verkar ju väldigt smidigt och allt.

Dock har jag några frågetecken.
Om man ska använda detta i mellanbjälklaget så bör man förstärka upp på något vis?
Känns ju sådär att belasta undertaket med den vikten?
Det måste ju även förutsätta att undertaket är väldigt stabilt, annars tappar man funktionen?

Så vad är den egentliga fördelen?

Rent krasst i min värld så känns 30cc och 22mm spånskiva otroligt stabilt, man belastar inte undertaket heller.
Bra fråga. Nu tror jag dock vi har råspont som undertak också, så det lär funka. Man byggde fasen ordentligt på 50-talet. Men som sagt, jag lutar ändå åt träkonstruktionen. Lättare att editera också. Ska bara försöka få tag i någon konstruktör eller expert på villaägarnas riksförbund (man har gratis exporttelefonsupoort där tydligen) och bekräfta om jag slipper dra dom nya reglara hela vägen till nästa bärlina eller kan stanna dom halvvägs)
 
henkop skrev:
...det sitter en termometer på returen och jag kan inte annat än tro att det är den som mäter vilken temperatur som ska uppnås.
Ja du kanske har rätt. Vi har en IVT greenline med inne- och Utegivare. Jag vet faktiskt inte hur den styrs men jag vet bara att inga element nånsin är varma på sommaren. Alla lämnas på max.

henkop skrev:
Men alltså, varför ens installera elvärme när man har ett vattenburet system. Jag förstår inte riktigt vitsen. Det är ungefär lika klokt som att installera ett vattenburet golvvärmesystem när man i resten av huset har elpatron.
Ja men logiken är väl snarare om;

Ett hus har vattenburet värmesystem
Ett hus har elburet elsystem.

Båda system finns tillgängliga. Vilken man vill använda till golvvärmen måste ju vara en avvägning av t.ex energieffektiviteten (driftskostnaden) och installationskostnaden (både i pris och krånglighet).

Kostnadsskillnaderna i installation har jag dålig koll på tyvärr. Kanske är likvärdiga? Elburet är svinbilligt dock. Vi kommer ta hjälp av en röris för rör och en elektriker för el i vilket fall så krångligheten/illgängligheten i installationen är kanske likvärdig. Elvärmen bygger mindre. Dock väldigt tråkigt om den pajar, det är man ju livrädd för. Sen var det det där med vattenburen tillför nån värme alls på sommaren.

Hmm
 
AronD skrev:
Några kommentarer efter att ha byggt om vårt badrum förra året. .
Tack aronD, bra brasklapp angående golvvärmen och toaletten. Skrev ner det i masterplanen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.