2 216 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Päronträd i Skåne
Förlåt! Jag skrev fel! Jag menar päronrost
Päronpest är en en allvarligare sjukdom som ska anmälas till Växtinspektionen.
Päronrost är en relativt ny sjukdom som kommer nerifrån Europa. Trädet kan ge skörd de första åren med utarmas successivt med slutligen utebliven skörd. Vissa år värre än andra men trädet dör inte. Värdväxlar med importerade ensorter, ibland även hagtornssorter. Kan man eliminera värdväxlarna kan päronträdet tillfriskna helt. Trädet brukar gå i full blom. Ett antal veckor efter kartsättningen dyker det upp små runda röda fläckar på bladen. Bladen mörknar därefter och man får kratta upp svarta fula blad från gräsmattan. Jag hade ett pampigt 70-årigt Charneu päronträd i min förra trädgård och som bar otroligt fin frukt. Det tog 8 år innan trädet slutade bära frukt.
Finns sjukdomen i ditt område skulle jag inte sätta päron. Sök på "päronrost" på internet och kolla bildarkivet - du ser mycket tydligt vad jag menar.
Päronpest är en en allvarligare sjukdom som ska anmälas till Växtinspektionen.
Päronrost är en relativt ny sjukdom som kommer nerifrån Europa. Trädet kan ge skörd de första åren med utarmas successivt med slutligen utebliven skörd. Vissa år värre än andra men trädet dör inte. Värdväxlar med importerade ensorter, ibland även hagtornssorter. Kan man eliminera värdväxlarna kan päronträdet tillfriskna helt. Trädet brukar gå i full blom. Ett antal veckor efter kartsättningen dyker det upp små runda röda fläckar på bladen. Bladen mörknar därefter och man får kratta upp svarta fula blad från gräsmattan. Jag hade ett pampigt 70-årigt Charneu päronträd i min förra trädgård och som bar otroligt fin frukt. Det tog 8 år innan trädet slutade bära frukt.
Finns sjukdomen i ditt område skulle jag inte sätta päron. Sök på "päronrost" på internet och kolla bildarkivet - du ser mycket tydligt vad jag menar.
Rosten kommer från enar. Om du sätter päron inom 400-500m från ett enträd så finns risken att du får rost. Jag har själv päron med rost, men det varierar från år till år hur allvarligt angrepp man får. I år ser det bra ut, nästan inga sjuka blad och mängder med päron
Den inhemska enen lär inte värdväxla med päronrost. Men har du importerade planterade ensorter (var modernt på 60-talet) är det inte lönt sätta päron.
Det blev lite bättre för mitt träd när grannen tog bort en gammal planterad enbuske.
Det blev lite bättre för mitt träd när grannen tog bort en gammal planterad enbuske.
Hur mycket plats har du? Finns det något att förlora på att försöka? Jag planterade ett "Herzogin Elsa" i Stockhomstrakten för ett par år sedan. Det har inte burit frukt än så jag kan inte säga så mycket mer än att det ser ut att må bra och jag tycker det är svårt att veta hur det skall beskäras. Men det gäller nog päron i allmänhet. Vid mammas sommarstuga där enarna finns i överflöd växer ett päronträd som nog närmar sig 100 år. Det tycks trivas och ger mycket frukt. Så enar måste inte hindra förekomsten.
Att döma av vad du skriver kan du detta mycket bättre än jag. Jag menar främst att om platsen finns är det bara att prova att plantera ett päronträd. Det värsta som kan hända är att trädet inte överlever.yonna skrev: