43 072 läst · 279 svar
43k läst
279 svar
Fukt och mögel i badrum. Hjälp - styrelsen vägrar ta ansvar! BRF
Faktum är att med den lösningen så kanske ni kan komma överens med entreprenören att de förser er med det material som hör själva stambytet till. Det måste de ju ändå stå för, och tjänar fortfarande in allt arbete de sparar. Det borde de kunna gå med på. Då sparar ni en slant också. Fortfarande win-win.
Det får de ju göra i vilket fall, den enda extrakostnaden här är det som föreningen normalt skulle stå för. Med tanke på att de på detta vis kommer ur sin situation är det för mig en klar "win".f91jsw skrev:
Sedan har de alltid möjligheten att kräva ersättning av föreningen för de kostnader som föreningen skulle ha stått för, i efterhand. Och där har de antagligen hyfsat goda chanser att nå framgång, om de försöker. Det är trots allt föreningens ansvar och de kan inte undkomma det genom att bara neka. Så där kan det bli win+ i så fall.
Tror du verkligen att det går att skriva ett sidoavtal på detta vis, utan att det stora avtalet mellan företaget och BRF'n påverkas ...? :eek:thomasx skrev:TS, föreslå för de som genomför stambyte att ni renoverar ert badrum nu på egen hand, och förbereder för stambyte via luckor som nämnts. Förklara att det innebär att entreprenören som genomför stambytet kommer spara in kostnaden för stambyte i en lägenhet, en fin liten vinst för dem, mot att de helt enkelt accepterar lösningen. Skriv ett litet avtal direkt mellan er och dem om detta, och renovera sedan erat badrum i lugn och ro.
Självklart, det finns väl inget som hindrar entreprenören att anlita underleverantörer som utför olika delar av arbetet. Det gör de säkert redan i stor utsträckning.Mikael_L skrev:
Redigerat:
Här är många saker som samverkar i denna diskussion. Mina tankar bygger på de åren jag satt i BrF styrelse, givetvis påverkar stadgar, samarbetsvilja etc hur det fungerar i praktiken.
Förverkande av bostadsrätt - vi drev ett flertal sådana ärenden. Tror enbart ett gick hela vägen eftersom innehavaren tar sitt ansvar och löste problemet på egen hand. Det handlade bland annat om otillåten andrahandsuthyrning under flera år, misskötsel och annat. Processen är relativt enkel - men den är inte möjlig att göra för att du renoverar ditt badrum. Spontant ser jag ingen risk där.
Knuten är vad som är orsaken bakom problemen, och vilka problemen är. Utan tvekan är badrummet utdömt och i normala fall hade ni helt haft ansvar att åtgärda det. Ni behöver inte föreningens tillstånd för en normal renovering av ett badrum.
Möglet beror förmodligen på luftfuktighet, ventilation och luftavfuktare kan underlätta.
Skador i golv, bjälklag och dörrkarm beror antingen på avsaknaden av tätskikt, läckage i golvbrunn/rör eller en kombination av dessa.
Sanering i form av uttorkning av badrum är föreningens ansvar.
Förverkande av bostadsrätt - vi drev ett flertal sådana ärenden. Tror enbart ett gick hela vägen eftersom innehavaren tar sitt ansvar och löste problemet på egen hand. Det handlade bland annat om otillåten andrahandsuthyrning under flera år, misskötsel och annat. Processen är relativt enkel - men den är inte möjlig att göra för att du renoverar ditt badrum. Spontant ser jag ingen risk där.
Knuten är vad som är orsaken bakom problemen, och vilka problemen är. Utan tvekan är badrummet utdömt och i normala fall hade ni helt haft ansvar att åtgärda det. Ni behöver inte föreningens tillstånd för en normal renovering av ett badrum.
Möglet beror förmodligen på luftfuktighet, ventilation och luftavfuktare kan underlätta.
Skador i golv, bjälklag och dörrkarm beror antingen på avsaknaden av tätskikt, läckage i golvbrunn/rör eller en kombination av dessa.
Sanering i form av uttorkning av badrum är föreningens ansvar.
Skaffa en ångtvätt (Biltema 300 kr)och blås bort möglet. Sätt sedan in en luftavfuktare och torka ut det. Du kan inte få mögel med en avfuktare. (Woods för 4000 kr har filter också som tar bort sporer i luften.) Nackdel buller så skaffa timer.
Duttarmajster
Renoverare
· Stockholm
· 170 inlägg
Duttarmajster
Renoverare
- Stockholm
- 170 inlägg
Lider med er, men det går att göra uthärdligt tills stambytet.
Sannolikhetsanalys:
1. Köp en avfuktare idag och era problem kommer minska avsevärt med största sannolikhet.
2. Ändra styrelsens eller andra människors inställning i en konflikt är mycket osannolikt tyvärr.
3. Att det skulle hjälpa att stämma någon är ytterst osannolikt nästan jämnt.
4. Att installera en duschkabin går sannolikt att lösa billigt och minskar era problem.
En luftavfuktare för ett badrum kostar under 2000kr och tar 2min att installera av vem som helst.
Finns dyrare varianter som påstår sig ha magiska krafter mot mögel med det är onödigt i min mening.
Finns ingen vettig anledning att vänta - köp en idag!
En billig duschkabin kan man montera inne i badrummet och på en träkloss som man bara lägger på golvet för att komma upp i samma höjd som betongsockeln alt. 2st högre träklossar som man ställer kabinen på. Duschkabin, blandare och slangar kostar under 3000kr på Bauhaus. För ytterligare ca 4000kr så kommer de hem till er och monterar kabinen.
Skitsituation helt klart men lägg pengarna på att lösa problemet snabbt, inte på någon jurist.
Lägg energin på att shoppa en snygg luftavfuktare som matchar handdukarna istället för att försöka ändra styrelsen, det tycks ju vara kört, tyvärr.
Lycka till!
Sannolikhetsanalys:
1. Köp en avfuktare idag och era problem kommer minska avsevärt med största sannolikhet.
2. Ändra styrelsens eller andra människors inställning i en konflikt är mycket osannolikt tyvärr.
3. Att det skulle hjälpa att stämma någon är ytterst osannolikt nästan jämnt.
4. Att installera en duschkabin går sannolikt att lösa billigt och minskar era problem.
En luftavfuktare för ett badrum kostar under 2000kr och tar 2min att installera av vem som helst.
Finns dyrare varianter som påstår sig ha magiska krafter mot mögel med det är onödigt i min mening.
Finns ingen vettig anledning att vänta - köp en idag!
En billig duschkabin kan man montera inne i badrummet och på en träkloss som man bara lägger på golvet för att komma upp i samma höjd som betongsockeln alt. 2st högre träklossar som man ställer kabinen på. Duschkabin, blandare och slangar kostar under 3000kr på Bauhaus. För ytterligare ca 4000kr så kommer de hem till er och monterar kabinen.
Skitsituation helt klart men lägg pengarna på att lösa problemet snabbt, inte på någon jurist.
Lägg energin på att shoppa en snygg luftavfuktare som matchar handdukarna istället för att försöka ändra styrelsen, det tycks ju vara kört, tyvärr.
Lycka till!
Det är alltid tråkigt när man får problem och är beroende av andras goda vilja. I detta fall syftar jag på brf...
Hade jag varit i ts skor skulle jag gjort följande:
Skaffa avfuktare
Använd inte dusch på en vecka
kontakta en firma som relinar brunn och avloppsrör från handfat.
fixa duschkabin! Det går alltid att få in på något sätt. I värsta fall får ni kapa den på höjden så att den går in. Alternativt palla upp benen så att det blir jämt under.
Det finns en firma som fixar gamla gjutjärnsbrunnar på plats och lämnar 10-års garanti. Hur ta det är vet jag inte, men det borde räcka för er. Kollande t.ex. Remaljeringsboaget. En investering på under 10 tusen, och det borde bli beboeligt.
Hade jag varit i ts skor skulle jag gjort följande:
Skaffa avfuktare
Använd inte dusch på en vecka
kontakta en firma som relinar brunn och avloppsrör från handfat.
fixa duschkabin! Det går alltid att få in på något sätt. I värsta fall får ni kapa den på höjden så att den går in. Alternativt palla upp benen så att det blir jämt under.
Det finns en firma som fixar gamla gjutjärnsbrunnar på plats och lämnar 10-års garanti. Hur ta det är vet jag inte, men det borde räcka för er. Kollande t.ex. Remaljeringsboaget. En investering på under 10 tusen, och det borde bli beboeligt.
Duttarmajster har många kloka ord.
Av vad jag sett så är det största (akuta) problemet det trasiga tätskiktet. Problemet med mögeltillväxt beror på att ni hela tiden tillför fukt, skulle ni sluta använda badrummet skulle även möglet sluta växa efter ett tag. Nu har ju de flesta endast ett badrum så att inte använda detta finns antagligen inte med på kartan, ta då tag i saken och gör som många tidigare föreslagit:
1. Städa grundligt och ta bort möglet (ångtvätt, klorin mm). Ta även bort allt angripet trä/organiskt material.
2. Skaffa en duschkabin. Inget vatten får komma på vägg/golv.
3. Köp en luftavfuktare. Just nu har Clas Ohlson extrapris på en, för ca 1600 blir den din.
Är själv ordförande i en BRF och kan hålla med om att styrelsen inte betett sig professionellt. Men bor man i en BRF så har man mycket långtgående ansvar för lägenhetens invändiga skick. Ni ska se till att hålla insidan av er lägenhet i gott skick nästan oavsett vad som orsakat problemet. Att det pågår en stamrenovering gör dock allt extra besvärligt tyvärr.
I en BRF så är stamrenovering det största och mest komplexa/kostsamma arbete som finns. Det blir nästan alltid konflikter och, som andra sagt, så är antagligen styrelsen under väldigt stor press. Då kan det tyvärr vara lätt hänt att vissa hamnar i kläm. Trotts allt så är styrelsen helt vanliga människor med allt vad det innebär.
Kan även tillägga att du inte ska vara orolig över att få bostadsrätten förverkad, det kommer aldrig att vara aktuellt i ditt fall. Så gör de temporära reparationer som är nödvändiga och gör det nu.
Hoppas det löser sig för er.
Av vad jag sett så är det största (akuta) problemet det trasiga tätskiktet. Problemet med mögeltillväxt beror på att ni hela tiden tillför fukt, skulle ni sluta använda badrummet skulle även möglet sluta växa efter ett tag. Nu har ju de flesta endast ett badrum så att inte använda detta finns antagligen inte med på kartan, ta då tag i saken och gör som många tidigare föreslagit:
1. Städa grundligt och ta bort möglet (ångtvätt, klorin mm). Ta även bort allt angripet trä/organiskt material.
2. Skaffa en duschkabin. Inget vatten får komma på vägg/golv.
3. Köp en luftavfuktare. Just nu har Clas Ohlson extrapris på en, för ca 1600 blir den din.
Är själv ordförande i en BRF och kan hålla med om att styrelsen inte betett sig professionellt. Men bor man i en BRF så har man mycket långtgående ansvar för lägenhetens invändiga skick. Ni ska se till att hålla insidan av er lägenhet i gott skick nästan oavsett vad som orsakat problemet. Att det pågår en stamrenovering gör dock allt extra besvärligt tyvärr.
I en BRF så är stamrenovering det största och mest komplexa/kostsamma arbete som finns. Det blir nästan alltid konflikter och, som andra sagt, så är antagligen styrelsen under väldigt stor press. Då kan det tyvärr vara lätt hänt att vissa hamnar i kläm. Trotts allt så är styrelsen helt vanliga människor med allt vad det innebär.
Kan även tillägga att du inte ska vara orolig över att få bostadsrätten förverkad, det kommer aldrig att vara aktuellt i ditt fall. Så gör de temporära reparationer som är nödvändiga och gör det nu.
Hoppas det löser sig för er.
Okay att sätta in avfuktare men primärt borde vara att undvika att det blir fuktigt. Duschkabin kan man t o m ställa in i köket om man bara är varsam. Det jag menar är att om TS släpper sin låsning att inte få igenom sitt önskemål så är det inte svårt att hantera problemet.vespaman skrev:
Japp, men att undvika fukt i ett badrum/duschrum är ju kört från början. Därför menar jag att ställa in en avfuktare, så även när det blir fuktigt, så torkar det upp snabbt, och svampar o mögel växer långsammare.BerraBo skrev:
Men visst, varför inte ta både kabin o avfuktare på samma släp!
Håller med dig i övrigt. Det är hanterbart, även om det naturligtvis inte är mysigt.
Det skulle vara intressant att höra vad TS eventuellt får för resultat efter att ha klorbehandlat och kört avfuktare i en vecka.
Det verkade ju finns ett ordentligt duschdraperi redan nu, och då borde golv och väggar slippa vattenbegjutning.
Det verkade ju finns ett ordentligt duschdraperi redan nu, och då borde golv och väggar slippa vattenbegjutning.