12 653 läst · 27 svar
13k läst
27 svar
Mitt Eksjöhus: Isolering av frånluftsventilationen - fackmässigt utfört?
Enligt en teknisk rådgivare på Rockwool AB jag har haft kontakt med så är arbetet ”inte i närheten av fackmässigt utfört”. Vidare har en av SP Certifierad Besiktningsman, gjort bedömningen att arbetet ej är fackmässigt utfört samt frångår monteringsanvisningarna.
Entreprenören från Halmstad har fått en ny chans att åtgärda felen och i mitt brev skriver jag "För att avhjälpande skall bli en möjlig påföljd krävs dock att arbetena utförs av seriösa yrkesmän som har den utbildning, kompetens och erfarenhet som krävs för att säkerställa att dessa utförs fackmässigt och enligt tillverkarens anvisningar."
Jag har också satt en tidsgräns till den 2016-09-15 och efter det så har avhjälpandet inte skett inom skälig tid. Jag skulle gissa att han inte hör av sig och efter det datumet återstår inte mycket mer än att jag får lämna in en stämningsansökan.
Entreprenören från Halmstad har fått en ny chans att åtgärda felen och i mitt brev skriver jag "För att avhjälpande skall bli en möjlig påföljd krävs dock att arbetena utförs av seriösa yrkesmän som har den utbildning, kompetens och erfarenhet som krävs för att säkerställa att dessa utförs fackmässigt och enligt tillverkarens anvisningar."
Jag har också satt en tidsgräns till den 2016-09-15 och efter det så har avhjälpandet inte skett inom skälig tid. Jag skulle gissa att han inte hör av sig och efter det datumet återstår inte mycket mer än att jag får lämna in en stämningsansökan.
Hej fina forumvänner.
Nu återstår det visserligen knappt 2 veckor på tidsfristen men tråkigt nog så har Entreprenören från Halmstad ännu efter en månads väntan inte hört av sig och verkar inte vilja nappa på erbjudandet om att själv få avhjälpa problemen som återstår på mitt Eksjöhus Prio Två.
Om jag bedömt saken rätt så kommer jag därför att ha möjlighet att låta några lokala företag med duktiga fackmän låta rätta till arbetet så det blir riktigt gjort. Därefter skickar jag ett krav till Entreprenören från Halmstad. Jag tror inte en sekund på att han kommer betala men nu har vi en tvist som kan avgöras i ARN och/eller Tingsrätten.
Verkar det vettigt eller ska jag hoppa över ARN tycker ni? Jag har ju inte så bråttom.
Ref ARN (Änr 2009-8217)
Nu återstår det visserligen knappt 2 veckor på tidsfristen men tråkigt nog så har Entreprenören från Halmstad ännu efter en månads väntan inte hört av sig och verkar inte vilja nappa på erbjudandet om att själv få avhjälpa problemen som återstår på mitt Eksjöhus Prio Två.
Om jag bedömt saken rätt så kommer jag därför att ha möjlighet att låta några lokala företag med duktiga fackmän låta rätta till arbetet så det blir riktigt gjort. Därefter skickar jag ett krav till Entreprenören från Halmstad. Jag tror inte en sekund på att han kommer betala men nu har vi en tvist som kan avgöras i ARN och/eller Tingsrätten.
Verkar det vettigt eller ska jag hoppa över ARN tycker ni? Jag har ju inte så bråttom.
Ref ARN (Änr 2009-8217)
Nu vet jag inte vad det kommer att handla om för pengar som du kommer att kräva...men risken finns ju alltid att entreprenören sätter bolaget i konkurs när kravet kommer (eller lite före) och sen finns det inget att hämta. Och entreprenören startar upp med ett nytt namn...
Bra det.kramfors skrev:
Lite efter kanske.. Men som Isolerare själv kan jag säga att det inte är i närheten rätt utfört. Det är inte ens rätt tejp..
Man blir ju lite ledsen av att se sånt där. Tyvärr är det bara att riva allt och göra om.
Men bara för skojs skull.. såhär brukar jag lämna mina jobb. 630spiro med 50mm lamell.
Man blir ju lite ledsen av att se sånt där. Tyvärr är det bara att riva allt och göra om.
Men bara för skojs skull.. såhär brukar jag lämna mina jobb. 630spiro med 50mm lamell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Touchofred. Tänk om det är sant, det som entreprenören sagt att "så här brukar vi göra".Touchofred skrev:
Wow! Nu är jag ju ingen yrkesman men det där ser onekligen riktigt fint ut. Så vill jag också ha det!Touchofred skrev:
Ja det blev bra faktiskt hade dom isolerat det på rätt sätt, då hade det sett ut på liknande visknorrhane skrev:
Just dessa isoleringsbitar på bilden, dom var 2,3m långa för att få runt på röret. Lite pilligt att få till vinklarna på rätt sätt.
Ärendet har nu avgjorts i Allmänna reklamationsnämnden och nämnden rekommenderar Entreprenören från Halmstad att kostnadsfritt avhjälpa den felaktiga isoleringen av frånluftskanaler på vindsutrymmet.
Entreprenören från Halmstad har INTE följt nämndens rekommendation med hänvisning till att de redan "gjort vad vi skall, isoleringen fyller sin funktion och vi hade 0-fel på besiktningen".
Jag har valt att ännu inte skriva ut företagets namn eftersom tvisten ännu inte avgjorts i domstol. Jag lämnar in stämningsansökan till Tingsrätten imorgon så fortsättning följer.
Entreprenören från Halmstad har INTE följt nämndens rekommendation med hänvisning till att de redan "gjort vad vi skall, isoleringen fyller sin funktion och vi hade 0-fel på besiktningen".
Jag har valt att ännu inte skriva ut företagets namn eftersom tvisten ännu inte avgjorts i domstol. Jag lämnar in stämningsansökan till Tingsrätten imorgon så fortsättning följer.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Uppdaterad länk för Rockwools monteringsanvisningar är http://static.rockwool.com/globalas...schyrer/vvs/isolera-ror-och-vent-rockwool.pdf
Tack moderator för att ni hjälper mig att ändra första inlägget.
Tack moderator för att ni hjälper mig att ändra första inlägget.
Men nu är det väl ändå dags att lägga ut företagets namn här? Visst är inte tvisten avgjord i tingsrätten ännu - men uppenbart är att de inte vill göra rätt för sig: hävdar att deras undermåliga arbete är både korrekt utfört och korrekt korrigerat, de motsätter sig ARNs tydliga utslag och har ännu efter ett år inte gjort någonting mer än att motsätta sig helt rimliga krav och anspråk.
- Hur många fler hus har de fått förstöra under tiden? Lägg ut namnet på företaget nu, så att den här tråden fyller någon funktion, det får ju inte tar flera år att stoppa såna här klåpare, banditer och kapitalförstörare från att få agera fritt på marknaden.
För övrigt vill jag applådera din ursprungliga tanke med att först kontrollera om din reaktion / åsikt kring att det var felaktigt utfört var riktig, och först när det på flera sätt fastställts så var du beredd att gå vidare och kritisera bolaget som byggt åt er.
Jag hoppas verkligen att det inte finns fler och svårupptäckta fel i ert hus som visar sig om flera / många år, och där de fuskat och slarvat på samma sätt som med det här som ju ändå syns om man kryper upp och tittar... och stort lycka till i Tingsrätten.
- Hur många fler hus har de fått förstöra under tiden? Lägg ut namnet på företaget nu, så att den här tråden fyller någon funktion, det får ju inte tar flera år att stoppa såna här klåpare, banditer och kapitalförstörare från att få agera fritt på marknaden.
För övrigt vill jag applådera din ursprungliga tanke med att först kontrollera om din reaktion / åsikt kring att det var felaktigt utfört var riktig, och först när det på flera sätt fastställts så var du beredd att gå vidare och kritisera bolaget som byggt åt er.
Jag hoppas verkligen att det inte finns fler och svårupptäckta fel i ert hus som visar sig om flera / många år, och där de fuskat och slarvat på samma sätt som med det här som ju ändå syns om man kryper upp och tittar... och stort lycka till i Tingsrätten.
Redigerat:
Är fallet avgjort i domstol ännu?
Liknande trådar
-
Dränering/isolering - hål i duk in mot grunden?
Grund & Markarbeten -
Ska Byggmax xps300 isolering ha små sprickor överallt? Jackofoam
Isolering -
Vad är detta för sorts rörisolering? Asbest?
Miljö & Hälsa -
Hur mycket påverkar tjälisolering djupet?
Grund & Markarbeten -
Glipa och isolering som syns.
Fönster & Dörrar