6 135 läst · 12 svar
6k läst
12 svar
Grund innan startbesked
Hej,
Lite bakgrunds info :
Vår handläggare har godkänt vår bygglovsansökan (nybygge, utanför detaljplan, ute på landet med en och samma markägare runt hela tomten). Nämnden har inte sammanträde förän den 29 september, så vi får inte vårt bygglov förän då. (Då har väntat i 15 veckor på vårt bygglov, värt ärende har varit komplett från start och de har ej begärt komplettering).
Vi är då inne i oktober och det är då vi planerat att gjuta grunden, lite svårt att räkna med att november levererar plusgrader. Är det helt idiotiskt att börja utan startbesked ? Vi känner att vi hellre kan ta en böter än att vänta ett halvår tills våren kommer innan vädret tillåter att gjuta igen.. Hur stor är risken att kommunen ens får reda på att vi börjat med markarbetena? Detta ligger som sagt långt ut på landet och vi känner de få grannar vi har.
Tacksam för era kloka råd.
Lite bakgrunds info :
Vår handläggare har godkänt vår bygglovsansökan (nybygge, utanför detaljplan, ute på landet med en och samma markägare runt hela tomten). Nämnden har inte sammanträde förän den 29 september, så vi får inte vårt bygglov förän då. (Då har väntat i 15 veckor på vårt bygglov, värt ärende har varit komplett från start och de har ej begärt komplettering).
Vi är då inne i oktober och det är då vi planerat att gjuta grunden, lite svårt att räkna med att november levererar plusgrader. Är det helt idiotiskt att börja utan startbesked ? Vi känner att vi hellre kan ta en böter än att vänta ett halvår tills våren kommer innan vädret tillåter att gjuta igen.. Hur stor är risken att kommunen ens får reda på att vi börjat med markarbetena? Detta ligger som sagt långt ut på landet och vi känner de få grannar vi har.
Tacksam för era kloka råd.
Moderator
· Stockholm
· 52 331 inlägg
Tänk på att ev. böter är rätt höga, det börjar på ett halvt basbelopp.
Normalt borde handläggaren kunna godkänna på delegation, alltså utan att blanda in byggnadsnämnden. Om så inte är fallet här, så låter det som det kan finnas någon tveksamhet, vilket ökar risken att nämnden kan strula.
Normalt borde handläggaren kunna godkänna på delegation, alltså utan att blanda in byggnadsnämnden. Om så inte är fallet här, så låter det som det kan finnas någon tveksamhet, vilket ökar risken att nämnden kan strula.
Jaha, visste inte att det var så. Handläggaren sa att alla nybyggnationer ska genom nämnden, trodde det var basis. Han sa iallafall att han skulle bli MYCKET förvånad om nämnden inte gick på hans linje. Vi kommer inte börja med något innan vi fått bygglovet.hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 331 inlägg
Du kan ju kolla var gränsen går för att anses ha påbörjat bygget. Vissa markarbeten tror jag är OK, om du gjuter så har du troligen startat bygget. men det kanske är OK att ha allt klart för gjutning, eller ialla fall ha schaktat.
Jag förutsätter att du har koll på grannen, ingen risk för överklagande?
Jag ska kolla upp det. Nej han skulle aldrig överklaga, det är han som sålde oss tomten i våras, han har sett våra husritningar och älskar dem, han frågar ofta när vi ska komma igång och verkar lika taggade som oss.hempularen skrev:Du kan ju kolla var gränsen går för att anses ha påbörjat bygget. Vissa markarbeten tror jag är OK, om du gjuter så har du troligen startat bygget. men det kanske är OK att ha allt klart för gjutning, eller ialla fall ha schaktat.
Efter det att bygglovet har "vunnit" laga kraft skall man väl också ha ett dokumenterat startmöte med kommunen INNAN man får börja bygga..... eller är jag ute och cyklar där?
Moderator
· Stockholm
· 52 331 inlägg
Ja OM man nu skall chansa och påbörja något innan bygglov och startbesked är klart, så gäller det att ha kontrollplanen klar. Den kan innehålla krav på kontrollr som skall göras av schaktning, och av gropen, innan man fyller på kapilärbrytande material osv. Lite trist om man just fyllt på ett par hundra ton makadam i gropen, och får krav i kontrollplanen på någon ytterligare stabilitets test av botten i gropen.
Absolut! Vår kontrollansvarig ska börja med kontrollplanen. Brukar kommunen vilja pilla i kontrollplanen, när vi tar med den till samrådet? Eller förlitar de sig på den kontrollansvarige? Tänkte om han gör kontrollplanen klar tills vi startar igång, och vi gör klart grunden(han gör de kontroller som han begärt under tiden).hempularen skrev:Ja OM man nu skall chansa och påbörja något innan bygglov och startbesked är klart, så gäller det att ha kontrollplanen klar. Den kan innehålla krav på kontrollr som skall göras av schaktning, och av gropen, innan man fyller på kapilärbrytande material osv. Lite trist om man just fyllt på ett par hundra ton makadam i gropen, och får krav i kontrollplanen på någon ytterligare stabilitets test av botten i gropen.
Moderator
· Stockholm
· 52 331 inlägg
Det förekommer att de pillar i den. Så om möjligt vore det bra om ni kan ha ett informellt samrådsmöte. Formellt kan man inte ha det innan det finns ett giltigt bygglov, tror jag.
Man behöver däremot inte vänta på att bygglovet skall vinna laga kraft (alltså invänta överklagande tiden), jag är inte helt säker på det dock, och en del kommuner verkar ha som standard att invänta laga kraft innan de ger starttillstånd.
Man behöver däremot inte vänta på att bygglovet skall vinna laga kraft (alltså invänta överklagande tiden), jag är inte helt säker på det dock, och en del kommuner verkar ha som standard att invänta laga kraft innan de ger starttillstånd.
Redigerat:
När vi byggde (10 år sen) men samma regler så fick vi inte klartecken för vår kontrollplan. Kommunen ville att vi skulle lägga ned rör för radonsug trots att vi hade gjort en geologisk undersökning som visade att det var bara granit i berget under huset.
Lite surt om ni bygger grunden och sedan kommunen hävdar att ni ska ha radonrör.
Jag skulle inte bygga något alls, inte ens gräva. Kommunen kan dessutom tänkas vilja flytta ert hus några meter hit eller dit.
Lite surt om ni bygger grunden och sedan kommunen hävdar att ni ska ha radonrör.
Jag skulle inte bygga något alls, inte ens gräva. Kommunen kan dessutom tänkas vilja flytta ert hus några meter hit eller dit.
Det är såvitt jag läst här i forumet (och sett på pågående byggen) inget problem att gjuta i minusgrader.
Liknande trådar
-
Källaren tar in vatten -Grävd källare innanför krypgrund
Grund & Markarbeten -
Ska måla golvet med epoxifärg i garaget, behöver man grundmåla golvet innan med primer?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolering grund innan betongplatta
Utbyggnad och tillbyggnad -
Gjuta plintar innan startbesked
Utbyggnad och tillbyggnad -
Börjat med grundarbete och formning för attefallsplatta innan startbesked..
Juridik