Vi ska göra om marken på framsidan av vårt hus för som man ser på bilden så lutar allt mot huset och vi vill ju att vatten ska rinna från huset, inte som nu. I samma veva tänkte vi ta bort metallräcket och bredda farstukvisten ca 60 cm (åt kamerans håll) samt bredda trappsteget så de blir lika breda som farstugolvet. Taket tänkte vi behålla, men bygga ut så det täcker farstugolvet och sen göra det snyggare än nu. Vi tänkte sätta stolpar i de yttre hörnen för stadga samt räcken. Betongtrappan tänkte vi låta vara kvar och istället "klä" den med virke, några gjutplintar för breddningen, reglar, m.m samt bättre takavvattning. Vi kan bara bredda åt ena hållet för på andra sidan trappan står luftvattenvärmepumpen.
Så min fundering är ju självklart om detta kräver bygglov? Vi bor på landet, alltså långt ifrån planlagt område och de få grannar vi har (de bor ca 50 m bort) skulle bara uppskatta om vi gjorde nåt åt vår fula trapp
Vi bor i Köpings kommun.
Så min fundering är ju självklart om detta kräver bygglov? Vi bor på landet, alltså långt ifrån planlagt område och de få grannar vi har (de bor ca 50 m bort) skulle bara uppskatta om vi gjorde nåt åt vår fula trapp
Vi bor i Köpings kommun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakta kommunen och fråga.
Du behöver bygglov vid "...utföra en annan åtgärd som avsevärt påverkar byggnadens yttre utseende på annat sätt..." om du befinner dig inom detaljplanerat område. Kommunen kan också ha en åsikt om det är inom samlad bebyggelse.
Så ta fram ett förslag och kontrollera det mot kommunen. Det är mitt tips, tips nr 2 är att förslaget inte ska vara gjort på en servett och ritat med kritor...
Du behöver bygglov vid "...utföra en annan åtgärd som avsevärt påverkar byggnadens yttre utseende på annat sätt..." om du befinner dig inom detaljplanerat område. Kommunen kan också ha en åsikt om det är inom samlad bebyggelse.
Så ta fram ett förslag och kontrollera det mot kommunen. Det är mitt tips, tips nr 2 är att förslaget inte ska vara gjort på en servett och ritat med kritor...
Mailade stadsbyggnadskontoret idag angående att byta trappan vi har, konstruktion väldigt lik din, mot en i trä och samtidigt bygga ett tak för entrén. Fick svaret att bygglov inte krävs och gällande taket så får man bygga ett/flera skärmtak på totalt 15 kvm
Gbg, utanför detaljplanerat område
Gbg, utanför detaljplanerat område
Enkelt! kalla det för altan, då får man ha 15kvm tak utan bygglov. Vi råkade ut för detta problem själva för några år sedan då vi ville bygga om entren med en förstukvist. Jag frågade först byggnadsnämnden om det behövdes bygglov för en förstukvist och fick då till svar att det behövdes. Jag kom då ideen att kalla det jag byggde för altan och ställde då frågan om jag fick bygga en liten altan på framsidan och handläggaren var tvungen att motvilligt medge att det var OK. OBS detta var inte en inbyggd förstukvist, en sådan kräver alltid bygglov pss som en inbyggd altan.bettan240 skrev:Vi ska göra om marken på framsidan av vårt hus för som man ser på bilden så lutar allt mot huset och vi vill ju att vatten ska rinna från huset, inte som nu. I samma veva tänkte vi ta bort metallräcket och bredda farstukvisten ca 60 cm (åt kamerans håll) samt bredda trappsteget så de blir lika breda som farstugolvet. Taket tänkte vi behålla, men bygga ut så det täcker farstugolvet och sen göra det snyggare än nu. Vi tänkte sätta stolpar i de yttre hörnen för stadga samt räcken. Betongtrappan tänkte vi låta vara kvar och istället "klä" den med virke, några gjutplintar för breddningen, reglar, m.m samt bättre takavvattning. Vi kan bara bredda åt ena hållet för på andra sidan trappan står luftvattenvärmepumpen.
Vi bor i Köpings kommun.
[bild]
Liknande trådar
-
Varför lämnar nån annan in bygglov på min mark?
Grund & Markarbeten -
Kan jag riva gammalt förråd och bygga nytt utan bygglov?
Bygglov -
Bygglov för altan - byta material?
Altan & Uteplats -
Krav på detaljplan för att få bygglov?
Bygglov -
Länsstyrelsen upphäver bygglov för fritidshus – "huset passar inte in i landskapet"
Artikelkommentarer