1 996 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Aldrig amortera mindre?
Nu har jag funderat på en sak som bankmannen sa. Visst ska jag fråga vid nästa kontakt men är nyfiken nu.
Vi höjer bolånet men får bara höjas till 85% av husets värde. Resten blir blancolån.
Det blir ränta och amortering på båda då.
Tanken är sen att värdera om huset och förhoppningsvis då lägga allt som bolån.
Min förhoppning var ju då att få ner månadskostnad eftersom det då bara är ett lån. Men bankmannen sa det sänks bara några hundralappar pga räntan för man kan aldrig minska sin amortering?!
Men om blancolånet försvinner så har jag ju bara amortering på bolånet.
Tex amorterar jag 2000 på bolån och 2000 på blanco så måste jag sen amortera minst 4000 ändå. Även om jag gör ny värdering.
Är det så?
Vi höjer bolånet men får bara höjas till 85% av husets värde. Resten blir blancolån.
Det blir ränta och amortering på båda då.
Tanken är sen att värdera om huset och förhoppningsvis då lägga allt som bolån.
Min förhoppning var ju då att få ner månadskostnad eftersom det då bara är ett lån. Men bankmannen sa det sänks bara några hundralappar pga räntan för man kan aldrig minska sin amortering?!
Men om blancolånet försvinner så har jag ju bara amortering på bolånet.
Tex amorterar jag 2000 på bolån och 2000 på blanco så måste jag sen amortera minst 4000 ändå. Även om jag gör ny värdering.
Är det så?
Amorteringens storlek bygger ju på lånebeloppet och löptiden.
Om du har ett bolån på 2 miljoner och ett blancolån på 1 miljon, sen säger vi att bolånet har en löptid på 50 år. Det blir en amortering på bolånet på cirka 3000 i månaden.
Sen vill du då slippa blancolånet. Då måste du ju omförhandla bolånet till 3 miljoner (du måste ju få loss en miljon att lösa blancolånet med). Med en löptid på 50 år så kommer då amorteringen att bli 5000 i månaden.
Enda sättet att hålla kvar amorteringen på samma nivå när du ökar lånebeloppet är att förlänga löptiden på lånet.
Om du har ett bolån på 2 miljoner och ett blancolån på 1 miljon, sen säger vi att bolånet har en löptid på 50 år. Det blir en amortering på bolånet på cirka 3000 i månaden.
Sen vill du då slippa blancolånet. Då måste du ju omförhandla bolånet till 3 miljoner (du måste ju få loss en miljon att lösa blancolånet med). Med en löptid på 50 år så kommer då amorteringen att bli 5000 i månaden.
Enda sättet att hålla kvar amorteringen på samma nivå när du ökar lånebeloppet är att förlänga löptiden på lånet.
Moderator
· Stockholm
· 52 292 inlägg
Det är ju troligen en skaplig amortering på blancolånet också. När det läggs om till bolån så blir det fortfarande amortering på den summan, men ev. är amorteringstakten lägre på bolånet än på blancolånet.
Ja, amorteringen blir lite mindre eftersom löptiden på blancolånet troligen är kortare, men den försvinner ju inte helt. Det lär väl inte vara gratis att lösa blancolånet heller, det kommer väl kosta lite mer än själva skulden.
De nya reglerna säger ju att man måste amortera 2% av lånebeloppet per år tills man har lån på 75% av värdet och sedan 1% av lånebeloppet tills man är nere på 50% lån jämfört med värdet.
Det betyder i princip att amorteringen blir mindre år för år då kvarvarande lån minskar och att man efter att ha kommit ner i 50% belåning av värdet kan förhandla med banken om amortering eller inte.
Detta gäller ju nytagna lån, så jag vet inte hur det ser ut med befintliga lån om man ökar/omvandlar ett blancolån till ett bostadslån.
Man behöver väl inte öka det befintliga lånet för huset utan kan ta "ett till"?
Vi köpte iofs innan de nya amorteringsreglerna men har delat upp våra bottenlån i tre delar och amorterar på ett av dem. Tanken med detta var att kunna ha lite olika löptid för de olika lånen för att kunna sprida risken för stora räntehöjningar men i praktiken så har vi "rörlig" ränta på alla tre lånen tillsvidare för att kunna dra nytta av den låga räntan.
Kanske kan TS behålla sitt nuvarande bottenlån och teckna ett till på mellanskillnaden upp till 85% och sen ta sitt blancolån för "resten". När det sedan är dags att omvärdera huset så är det det mindre lånet som ökas med blancolånets värde och då blir amorteringskravet "bara" på den delen.
Möjligen är det i gränslandet för vad FI tillåter och vad staten avsåg med införandet av de nya reglerna men sen är det väl banken som ska säga sitt gissar jag?
Annars är jag för att man ska amortera på sina bolån så man inte blir sittandes med svarte petter om bostadsmarknaden försämras(värdeminskning) eller inte har råd att bo kvar om inkomsten kraftigt minskar vid t ex pension.
Det betyder i princip att amorteringen blir mindre år för år då kvarvarande lån minskar och att man efter att ha kommit ner i 50% belåning av värdet kan förhandla med banken om amortering eller inte.
Detta gäller ju nytagna lån, så jag vet inte hur det ser ut med befintliga lån om man ökar/omvandlar ett blancolån till ett bostadslån.
Vi köpte iofs innan de nya amorteringsreglerna men har delat upp våra bottenlån i tre delar och amorterar på ett av dem. Tanken med detta var att kunna ha lite olika löptid för de olika lånen för att kunna sprida risken för stora räntehöjningar men i praktiken så har vi "rörlig" ränta på alla tre lånen tillsvidare för att kunna dra nytta av den låga räntan.
Kanske kan TS behålla sitt nuvarande bottenlån och teckna ett till på mellanskillnaden upp till 85% och sen ta sitt blancolån för "resten". När det sedan är dags att omvärdera huset så är det det mindre lånet som ökas med blancolånets värde och då blir amorteringskravet "bara" på den delen.
Möjligen är det i gränslandet för vad FI tillåter och vad staten avsåg med införandet av de nya reglerna men sen är det väl banken som ska säga sitt gissar jag?
Annars är jag för att man ska amortera på sina bolån så man inte blir sittandes med svarte petter om bostadsmarknaden försämras(värdeminskning) eller inte har råd att bo kvar om inkomsten kraftigt minskar vid t ex pension.
Jag tänkte lösa in ett lån ( har uppdelat på flera ) som löper ut i slutet på sept och lägga allt bundet på 2 årTestarn skrev:Det betyder i princip att amorteringen blir mindre år för år då kvarvarande lån minskar och att man efter att ha kommit ner i 50% belåning av värdet kan förhandla med banken om amortering eller inte.
.
Men då var jag tvungen att börja amortera till lånen var 50 %.
Så jag väntar istället så att lånet löper ut av sig själv och avstår amorteringen.
Är det inte extrema belopp som man ska låna så kanske det är värt att inte blanda in huset och öppna upp amorteringskravet ( om man vill ha så låg kostnad ) och istället lägga allt krut på blancolånet istället för på flera
Tänkte mer att om det inte var allt för stort belopp kanske det är värt att ta hela i blanco för att ha en hög amortering på det lånet och unvika amortingen i framtiden.Nallis skrev:
Men det kanske är för stort som du säger och bättre att ta det vanliga vägen
Liknande trådar
-
Flertal eluttag har slutat fungera efter mindre byggjobb
El -
Metallsvarv och mindre metallfräs köpes.
Köpes, Hyres & Bytes -
Hur byta till ett lite mindre fönster?
Fönster & Dörrar -
Sätta in en kattlucka i vanligt glas i ett mindre källarfönster
Fönster & Dörrar -
Tips för renovering av mindre rum i sommarstugan
Fritidshus