4 045 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Kan man koppla trappkoppling med 2 dosor?
Kan man koppla trappkoppling med 2 kopplingsdosor.
Kopplingsdosa 1 ovan brytare 1.
Inkommande nolla fas jord. Fas till brytare.
2 mellantrådar till brytare 2. Jord nolla vidare till kopplingsdosa 2.
Kopplingsdosa 2 ovan brytare 2.
Jord, nolla till lampa. Tändkabel till lampa. 2 mellantrådar till brytare 1.
Kopplingsdosa 1 ovan brytare 1.
Inkommande nolla fas jord. Fas till brytare.
2 mellantrådar till brytare 2. Jord nolla vidare till kopplingsdosa 2.
Kopplingsdosa 2 ovan brytare 2.
Jord, nolla till lampa. Tändkabel till lampa. 2 mellantrådar till brytare 1.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 396 inlägg
Det låter rätt i mina öron.
Okej men är det inte amatörmässigt att använda sig av 2 kopplingsdosor? Jag tänker att man i normalfallet bara använder sig av en kopplingsdosa vid trappkoppling?
Dessa två olika kopplingar kan du välja mellan:
Visa bilaga 95050
Sparkopplingen är bra ifall man vill ha ett uttag sen i närheten av en eller båda brytarna, då det redan blir framdraget fas till bägge brytarna.
Visa bilaga 95050
Sparkopplingen är bra ifall man vill ha ett uttag sen i närheten av en eller båda brytarna, då det redan blir framdraget fas till bägge brytarna.
Vid nyinstallation tycker jag det är amatörmässigt att få någon kopplingsdosa alls, jag lägger alla kopplingar i takdosorna.Novisfixaren skrev:
Redan kopplat med 2 kopplingsdosor.. Bör jag ändra det? Rätt långa kabeldragningar..
Man sätter så många dosor man behöver, det beror på hur huset ser ut, planlösning, konstruktion av väggar och tak, infällt, utanpå, nybygge, utökning, rotjobb osv. I normalfallet vid nybygge av villa kopplar man ihop'et i takdosorna.
Är det långa dragningar kan det plötsligt bli väldigt rätt med någon extra kopplingsdosa. En tumregel är att det bör vara max 15 meter rör mellan dosorna, annars sätter man in en hjälpdosa för att underlätta dragningen.Novisfixaren skrev:
Detta är inte på något vis ett lagkrav eller så, utan ett kutym med en tumregel; som många elektriker utav åratals erfarenhet har funnit vara en bra "regel".
Infälld installation med långt mellan trappbrytarna..
Redigerat:
Det är inget formellt fel med vare sig massor med kopplingsdosor likväl som ingen alls på en lång sträcka.
Det första brukar undvikas av estetiska skäl, men även av kostnads och arbetstidsskäl.
Det andra, att inte ha hjälpdosor, kan man komma att ångra den dagen man ska dra in ledare och det går jättetungt, man får ju t.ex. inte dra av ledningar eller skada isoleringen.
Det första brukar undvikas av estetiska skäl, men även av kostnads och arbetstidsskäl.
Det andra, att inte ha hjälpdosor, kan man komma att ångra den dagen man ska dra in ledare och det går jättetungt, man får ju t.ex. inte dra av ledningar eller skada isoleringen.