Hej, Jag ska gjuta två stycken betongplattor på Torsdag morgon 1/9. Jag har lite frågor som jag gärna skulle vilja ha hjälp med att få svar på.
Frågorna rör dels hur man får rätt nivå på betongen in mot huskroppen, gäller stora plattan som mäter 3.8x7.8 m, samt även hur man får rätt finish på ytan. Jag har sökt på forumet, men inte hittat några entydiga svar, dessvärre.

Behöver man hyra in en laserhöjdmätare för att få betongen i rätt nivå eller flyter betongen ut av sig själv (och slodning )och blir i samma nivå som kant lecamuren?

Om inte Hade jag även en tanke om man kunde använda mursnöre som man sätter typ 10mm över lecastenenkanten och använda dessa till syftningför att få det plant. Finns det andra sätt att göra detta på .Den mindre plattan som mäter 2.3x2.5m tror jag mig kunna använda min 3m rätskiva att kontrollera nivån.Bilden är någon dagar gammal och saknar armeringsnät, om någon undrar.Även golvärmeslingor ska läggas in i början på veckan.

Den lilla plattan ska jag ha klinkers som golvbeläggning, och den stora ska ha 14mm parkett.
Räcker det att sloda ytan eller ska man hyra en glätta ytan med en helikopter, eller är det bättre att hyra en ABS betongslip och fixa detta dagen efter?
Slodor finns det ju olika modeller såna som man kan göra själv av ett skaft till en raka och sätta på ett110mm markrör nertill, eller kan man hyra en sloda, dessa såg dock ganska plana ut nertill ( liggande profil)när jag kollade på hyresfirman, dessutom fanns det olika breddor på dessa slodor 1m samt 1.5.vilken bredd är att föredra?
Angående slodning läste jag i ett kompendium från Swerock att man efter första slodningen av plattan kunde vattendimma betongytan och sloda igen, då blev det ännu jämnare resultat, men räcker detta för rätt finish till klinkers resp parkett utan att behöva flytspackla\ slipa betongen.

Det är första gången jag gjuter med Vibbfri betong (SKB), tidigare har janvänt vanlig betong som ska vibreras. Jag har för avsikt att göra gjutningen själv ihop med betongbilskillen som häller ut betongen. Kanten runt plattorna är på hög grund av lecasten som är i våg i ovankant.

Ni som gjort detta tidigare, dela gärna med er av era erfarenheter.
/
 
  • Armeringsnät berett för betonggjutning intill en röd husvägg med Leca-stenar som kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedelse för betonggjutning med synlig frigolitisolering och lecablock vid husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se till att det är tätt överallt när du ska gjuta med skb. Det är lätt flytande inte kul om d kommer in under frigolit o lyfter allt
 
  • Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
Jepp, har monterat 3 lager med 10 cm isolering med presspassning, de få glipor som blir i hörnen tänkte jag använda fogskum att täta. Mellan skivorna finns inga synliga skarvar.Använde stora 1,2 x 2m S100 jackon skivor för att minimera skarvarna.
 
Är det ingen på forumet som kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Hej
Gjöt nyss min platta till nytt hus, och den betongaren rekommenderade inte skb! Den flyter bara ut och lägger sig som den vill och man måste oftast flytspackla ytan efter sa han. Vi körde lättflytande c25/30 och vibbade samt laser sen slodning och glättning med en speciell raka. Blev väldigt bra resultat det. Prata med en erfaren betongare så får du bra svar.
 
SKB är ej som flytspackel man måste lasergjuta den och använda en raka. SKB går ej att glätta. Sloda direkt efter utlägg. Räkna ej med hjälp från chauffören, visst du kan ha tur att få en duktig som har kunskap och vill hjälpa till. Men många är nötter som knappt kan köra rännan och har ingen koll på betong arbeten. Jag tycker du ska ta in en betongare som hjälper dig att gjuta golven. Får du inte tag på någon tills torsdag så se till att ha med din händigaste kompis och hyr en rotationslaser med en gjutfot till. Slodad funkar kanon att göra som du tänkt med 110 avloppsrör tejpa eller fogskumma ändarna. Om du kör med SKB så sloda direkt noggrant. Om det är några ryggar eller andra ojämnheter så slipar du bort dem dagen efter med en flex tex.
 
  • Gilla
Magnusgunnar
  • Laddar…
Tack för utförligt svar. Jag talade med min kvalitetsansvarige idag också och han sa exakt samma som du skrev byggolle. Så får det bli. rotationslaser, raka samt bygga mig en 1.5 m rörsloda. Vad är en flex tex? Är det en mindre betongslip? Jag tänkte hyra en betongslip dag två om det behövs. Min kvalitetsansvarige sa att de plattor de gör brukar gjuta inte behöva efterslipning, bara slodning,han trodde att det skulle gå bra. Han uppskattade det till att man med det väder vi har nu har ca 1 timme på sig att sloda. Sen går det inte mer.Täckningen av plattan blev jag rekommenderad att vänta tills ytan var hård så att plasten inte skulle fördärva ytfinishen på plattan.Ev vattendimma plattan för att hindra att den torkar ut för snabbt.
 
Redigerat:
Ja en flex är en liten handhållen betongslip. Den är bra att slipa med om det bara är några små skavanker. En ABS slip avverkar inte så mycket material. När man gjuter golv med SKB brukar man diamant slipa ytan med en HTC superfloor dagen efter men det kostar massa pengar med maskinhyra och slitage på slipsegmenten. För dina små plattor är det lite overkill.
 
Min sambo och jag gjöt en betongplatta för två veckor sedan med skb. Vi borde förstås ha tagit hjälp men vi ville få det gjort snabbt och kände att det fixar vi nog. Resultatet blev både bra och dåligt. Det duger till ändamålet även om jag räknar med att fixa till ytan lite med ABS-slip, vinkelslip och/eller flytspackel (lokalt).

Golvbrunn är svårt med skb. Det flöt gärna över den och vi fick jobba mycket med att raka bort betong från dem. Det hindrade oss dock inte från att få en annan svacka av misstag.
Det var ganska precis innan skarven mellan betongbilarna, och vi tänkte i all hast att vi hade mätt där med lasern.

Slodning är jobbigt. Jag är ingen atlet men inte helt otränad. Jag gick och flåsade när jag slodade. Jag hade hyrt en 150 cm sloda som var ganska tung tyckte jag. Min egentillverkade av ett 110 mm avloppsrör var däremot för lätt.
Problemet med slodningen var att när jag slodade nära golvbrunnen så blev betongen rinnande och rann över den - igen. Så fick man skrapa igen. Det var svårt och blev inte bra.

Vi täckte över för tidigt. Jag var för ivrig med vattnet och lade över plasten för tidigt (tror jag) vilket gav en något ojämn yta, trots slodningen. I alla fall på den del där betongbil nr 2 hade hällt i betongen, och som då hade härdat 45 min kortare.
Vi vattnade med en högtryckstvätt som gav en vattendimma, rätt bra metod tror jag.

Tiden mellan betongbilarna (om du behöver mer än en). Ta inte till för lång tid emellan.

Hyr en laser och en gjutfot, och helst en sloda.

Betongkillarna, alltså de som kom med betongbilarna, såg till att första hälla ganska mycket betong på den tjocka delen av isoleringen, alltså ej i kantbalken, för att undvika lyftning av eps-skivorna. Det funkade bra.
 
Stomme av betongblock och armeringsjärn förberedd för gjutning av platta nära röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt betongfundament bredvid röd trävägg och grön natur med mönstrade betongblock som grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förarbetade betongplatta med armeringsnät, elektrisk golvvärme och gjutna kanter redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygguten betongplatta med träformar intill röd husvägg och grusstig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så var mina plattor gjutna. Jag gjorde jobbet själv, vilket i sig fungerade bra, dock hade jag lite otur för den lilla betongplattan gick inte att fylla med betongbilen, beroende på att rännan inte kunde svänga 90 grader på höger sida av betongbilen utan endast 45 grader. Vi började att fylla stora plattan, vilket gick som en dans, Dock tyckte jag det var svårt att använda lasern med gjutfot då gjutfoten sjönk ner i vätskan på toppen av betongen, den sjönk ca5mm. Jag hade väldigt lättflytande Betong så den flöt ut bra. Behövde inte raka så mycket. Sloda gjorde jag en gång med min hemmagjorda sloda bestående av en metallkratta med silvertejpat 1.5 meters 110 marklednrör. Det gick ganska smidigt att sloda, då jag skulle ha en plan yta utan fall. Efter detta var jag tvungen att åka och hämta grannens traktor för att kunna fylla min lila platta. Det tog en stund, då jag var tvungen att byta till skopa på traktorn, vilket jag aldrig gjort innan... Efter en stund var jag tillbaks, vi hällde från rännan i betongbilen direkt i skopan som jag tippade i lilla formen. Tre små skopor ca 600 liter behövdes. Vid det här laget var betongen inte lika lättrinnande som i första plattan, den var svår att sloda då det inte gick att få ner stenarna utan det stack upp överallt.Jag drog av med rätskivan på 3m och sågade mig genom ytan, dock stack det upp mycket sten, så jag valde att handglätta ytan en halvtimme senare,vilket fungerade kanon, stenarna sjönk ner och ytan blev fin. Totalt var betongbilen drygt två timmer, mycket beroende på att det var strul med att komma åt pga hög gjutform, rännan sitter infäst ca 1.7m från marken, och mina formmurar är så höga på högsta stället. Slutresultatet då, jag tog fram rätskivan nu på kvällen efter att jag vattnat intermittent i 7 timmar. Ganska plan tyckte jag, dock var där lite bulle mot mitten på båda plattorna där leca grundmuren ligger 5mm lägre. Sen är det ett par små svackor på stora plattan såg jag vattnade, då det bildades pölar där, dock inte så stora, 2-3mm kanske.Vet inte om det spelar någon roll, jag ska ju som sagt ha 14 mm parkett på stora plattan och klinkers på lilla. Om det inte hade strulat med lilla plattan hade jag hunnit att göra två slodningar, då tror jag att det hade blivit ännu bättre resultat. Jag tycker att jobba med SKB var en trevlig bekantskap och skulle nog använda det igen om det skulle gjutas mer plattor.
 
  • Förberedelse för gjutning med gjutformar, armering och utplacerade installationsrör i en byggform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nyligen gjutet betonggolv med armeringsnät och avståndshållare innan betongen hällts i.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Splicer12
  • Laddar…
Jag kunde inte helt släppa tanken på högpunkterna jag hade i pattorna,så igår, dag två, åkte jag och hyrde en betongslip med hårdmetall skär (Husqvarna 280SF).Det fungerade över förväntan, betongen var ganska lättslipad,jag jämför med en ABS slip jag använde på min garage platta för drygt 10 år sedan, vilket inte avverkade speciellt mycket.
Jag resonerade som så att ska man lägga klinkers är det att föredra att ha en slipad yta, likadant om man vil spackla den lilla lågpunkten i stora plattan på 3-4 mm över en 1m2 stor yta.
Började att gå över hela plattan på båda och därefter gav jag mig på de två högpunkterna jag hade på stora plattan, Jag använde min 3 meters rätskiva och ritade på betongen med en blyertspenna var jag skulle slipa.
Jag lyckades med detta, höll på i ca 5 timmar, härdmetall skären slets inte alls mycket ca 0.5 mm, detta sltage får man betala för. Totalt kostade mig hyran av slip 750kr vilket var välinvesterade pengar tycker jag.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Var hyrde du maskinen?
 
Beviks maskinuthyrning i Linköping.Nära och bra för en annan.
 
Ok, tack, är inne på att testa nåt sånt jag också. Diamant brukar ju bli väldigt kostsamt.
 
Drenten skrev:
Ok, tack, är inne på att testa nåt sånt jag också. Diamant brukar ju bli väldigt kostsamt.
Vad jag har förstått sa har man ett par tre dagar på sig att slipa SKB, den är fortfarande ganska mjuk och lättslipad då. Denna typ av betong blir hårdare än annan betong när den har brunnit. Det går säkert att slipa den lite senare också, men då blir det dyrare och krävs lite mer än hårdmetallskär, tror jag, lägger jag till, så får väl någon som vet mer om detta kommentera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.