Snart färdig, vad göra då? Köpa nytt hus och börja om? ;)

Mycket imponerande arbete, väl valda färger och roliga detaljer.
 
Noseone skrev:
Nice, blir det altan utanför sen?
Ja, det blir både framför och på sidan om uterummet. Har inte riktigt bestämt mig helst hur den ska se ut än :)
 
Senior skrev:
Snart färdig, vad göra då? Köpa nytt hus och börja om? ;)

Mycket imponerande arbete, väl valda färger och roliga detaljer.
Haha jag blir nog kvar ett tag till! Finns ju många andra projekt att börja med. Garage/verkstad, källaren, infart, staket, bastu mm ;)
 
  • Gilla
mallarenoverar och 2 till
  • Laddar…
Känner att det börjar bli dags för en uppdatering. Så här kommer lite bilder.

Uterum under renovering med nytt trägolv påbörjat, isoleringsmaterial på väggen och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Valde att lägga ett trägolv i uterummet.

Trägolv och pärlspont i ett pågående renoverat rum med stora fönster, halvmånefönster och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satt pärlspont på väggar och tak. Monterade även ett halvmånefönster. (Vart dock mindre än jag trodde).

Utsikt från uterum med trägolv och pärlspont, kvinna ser på altanbygge, vin på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Invigning (y)

Uppbyggnad av altan vid ett rött hus med vita fönsterspröjs, arbetsmaterial syns framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altan på gång!

Konstruktion av träaltan vid rödmålad stuga med uterum och vita fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En person bygger en altan, trägolv och verktyg framför ett rött hus med vit inramad veranda och öppet skjutparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd stuga med nytt uterum och påbörjad altanbyggnad omgiven av grönska och en hög med ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spröjs monterade på skjutpartierna.

Uppdaterat uterum med trägolv och pärlspont samt påbörjad altanbyggnad framför röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjar likna nåt! Men det är fortfarande en hel del småfix kvar.
 
  • Gilla
Vdklyven och 15 till
  • Laddar…
Ser jättefint ut (y) varifrån är fönster/dörrpartierna? :)
 
Riktigt snyggt. Kommer ni ha uterummet uppvärmt vintertid?
 
Skjutpartierna är från skånska byggvaror. Det är "förlängd höst" eller vad dom kallar det. Får se hur bra dom håller värmen. Men uppvärmt hela tiden kommer det inte att vara. Utan typ infravärmare eller nåt liknande :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag tänkte på isoleringen i golvet. Vi ska bygga uterum om 1,5 år och jag funderar kring hur mycket man vågar isolera, om man ska ha ångspärr och sånt. Vi funderar på att ha typ 8-10 grader på vintern så blommor och sånt kan övervintra :)
 
Ramnemark skrev:
Jag tänkte på isoleringen i golvet. Vi ska bygga uterum om 1,5 år och jag funderar kring hur mycket man vågar isolera, om man ska ha ångspärr och sånt. Vi funderar på att ha typ 8-10 grader på vintern så blommor och sånt kan övervintra :)
Jag la i 195 i golv väggar och tak. Änvända ingen ångspärr utan satte vindskyddsfolie på insidan också. Tror inte att det ska vara några problem :) Tänkte att det var lika bra att ha rätt mycket om man i framtiden skulle vilja ha det varmt även på vintern.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Johnsvi skrev:
Skjutpartierna är från skånska byggvaror. Det är "förlängd höst" eller vad dom kallar det. Får se hur bra dom håller värmen. Men uppvärmt hela tiden kommer det inte att vara. Utan typ infravärmare eller nåt liknande :)
Tyckte det såg ut som dom, vi har oxå kikat på dem (och även den lite "sämre" varianten) :) nöjd med dem? Lätta och få på plats? Glider lätt i skenorna?
 
Snigla skrev:
Tyckte det såg ut som dom, vi har oxå kikat på dem (och även den lite "sämre" varianten) :) nöjd med dem? Lätta och få på plats? Glider lätt i skenorna?
Ja jag är nöjd. Väldigt lätta att montera och ser väldigt bra ut. Glider lätt när man öppnar lite, men när man skjuter alla fyra dörrar samtidigt så går det lite tyngre. Det enda som jag inte gillar är avslutningen på skenorna på golvet. Hade velat haft dom "uppvikta" så att vattnet inte kan rinna ut där. Men det går att lösa med en plåt :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Har en stödmur på baksidan som håller på att ge upp. Är det någon som har en bra och smidig lösning på en ny? :) Så här ser den ut idag.

Skadad stödmur med lösa stenar och synlig erosion vid husgrund och veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har plockat bort en del stenar redan. Som ni ser har grundmuren under verandan satt sig då muren rasat. Vill därför åtgärda den snarast. Muren är ungefär 2 m lång och 1,8 m hög.
 
Stödmurar är nog bygglovspliktiga har jag läst. Ditt hus blir fint!
 
Det lär väl inte behövas om det redan stått en mur där :) Funderar på gabioner även fast jag inte tycker dom är jättesnygga. Men det går iaf fort och verkat bli stabilt
 
Om anledningen till att det är bygglovspliktigt är att planerade konstruktionen bör godkännas ur säkerhetssynpunkt, borde det vara lika viktigt vid ombyggnation som nybyggnation? Inte så kul om en stödmur rasar över någon liten unge dom är där o klättrar.
Nu tror jag iofs att du klarar att bygga en bra stödmur :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.