nikasp
Jag tänkte bygga en bänk med en skiva på 140x70 cm, gärna 25 mm tjock eller grövre, med möjlighet att fälla upp en 30 cm bred extra skiva. Har surfat som en tok men lyckas inte hitta något under tusenlappen. En skiva på minst 140 cm längd och minst 70, helst 100 cm bredd, är vad jag är ute efter. Någon med tips?

• Gilla
Baggatorp och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Tackar för tipsen. 70 är minsta bredd jag kan tänka mig och hade hoppats komma under tusenlappen men får i värsta fall köpa två Ikea-skivor.

Prova även en sökning på arbetsskiva

Ikea fynd avdelning ju finns alltid massa bänkskivor.

Jag sågade till två 22mm spånskivor som limmades och skruvades ihop. Sedan limmade jag på en spillbit golvmatta i plast och till slut sattes en eklist i kanten. Det blev jättebra. 90 cm bred. Bredare blir opraktiskt eftersom man då inte når väggen bakom.

• Gilla
Stefan Borgström
  • Laddar…
Ett begagnat ekmatbord på blocket...

• Gilla
AntonSandegren
  • Laddar…
eftertänksam skrev:
Ett begagnat ekmatbord på blocket...
Risken är överhängande att man bara får fanerad spånskiva.

Tja, ser man inte skillnad på en homogen ekskiva och folierat spån kanske man ska ägna sig åt annat än snickeri ��

• Gilla
Mustaschen
  • Laddar…
nikasp
Jag har ev ett tjockt furubord på lut men annars blir det Jem & Fix variant.

När jag gjorde arbetsbänk i garaget köpte jag en skiva på Bauhaus som jag har för mig var 800 djup (orkar inte masa mig ut och mäta nu) - har för mig den låg bra till i pris också!
Kan det ha varit deras "Arbetsskiva i hårdträ" som finns i tre varianter, bland annat https://www.bauhaus.se/arbetsskiva-hardtra-c-d-2020x800x26mm-raka-kanter.html

Tror dock jag körde med den som är 40mm tjock, hur som - helt ok pris.

Redigerat:
Mdf skiva från typ byggmax.
Stabilt o rätt billig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.