Det är inget problem med Al i ett skåp även om det var utfört för Cu så det behöver du inte tänka på, är en enkel inte kostsam sak att lösa. Håll dig till aluminiumkabel som nämnts tidigare och med dina utsikter inte klenare än 50 mm2, gör en bättre analys av läget det kan peka mot 95 mm2 också. Och slutligen titta på N1XE den är bra i mark och billigare, ibland mer än 123abc skrev.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Om plintarna har kontaktytor av koppar är det mindre lämpligt med alu. Då måste du ha en förtennad hylsa. Du kan inte heller lägga en koppar och alu kabel i samma klämma så de har direkt mekanisk kontakt.GK100 skrev:Det är inget problem med Al i ett skåp även om det var utfört för Cu så det behöver du inte tänka på, är en enkel inte kostsam sak att lösa. Håll dig till aluminiumkabel som nämnts tidigare och med dina utsikter inte klenare än 50 mm2, gör en bättre analys av läget det kan peka mot 95 mm2 också. Och slutligen titta på N1XE den är bra i mark och billigare, ibland mer än 123abc skrev.
Ja men det finns som sagt många sätt att göra detta korrekt oavsett befintliga skåp. TS var inne på att välja orimligt grov kopparkabel pga något denne läst och inte känner närmare till, det är inte vettigt när självklara bra alternativ finns som de flesta med kunskaper i frågan skulle välja.
Du kommer inte hitta något riktpris. Kabelpriserna följer dagspriset på råvaran, Aluminium och Koppar.
Priserna varierar något otroligt beroende på vilket avtal man har med grossist/försäljare.
Lyd rådet att använda aluminiumkabel N1XV eller N1XE, jag tror du behöver 4G95.
(Jag lade det till en TESLA-laddstation i fjol, 125A)
Kontrollera vilken ström dina kabelskåp och andra förbindningar klarar och bygg om dem till att klara Al-kabel.
Annars finns det kabelskor och hylsor med övergång från Al till Cu.
Jag köper (just nu) 4G50 för ca 23:-/m Ex moms. 4G10 för ca 28:-/m. 4G25 och 4G16 är ännu billigare än 4G50.
Priserna varierar något otroligt beroende på vilket avtal man har med grossist/försäljare.
Lyd rådet att använda aluminiumkabel N1XV eller N1XE, jag tror du behöver 4G95.
(Jag lade det till en TESLA-laddstation i fjol, 125A)
Kontrollera vilken ström dina kabelskåp och andra förbindningar klarar och bygg om dem till att klara Al-kabel.
Annars finns det kabelskor och hylsor med övergång från Al till Cu.
Jag köper (just nu) 4G50 för ca 23:-/m Ex moms. 4G10 för ca 28:-/m. 4G25 och 4G16 är ännu billigare än 4G50.
Sätt kabelpengarna på banken om du inte har behov av effekten nu. Om du ändå ska gräva, lägg grov kanalisation. En inte helt okvalificerad gissning är att införandet av autonoma fordon leder till att det privata bilägandet i princip upphör och man åker robottaxi överallt istället. En privatägd bil står i genomsnitt parkerad 96% av tiden så det finns massor med pengar på att spara på att inte äga sin bil självmerbanan skrev:
Uber börjar redan nu.
Ev kabelpeng är helt försumbar i TS fall om jobbet görs professionellt, ingen extra kanalisation där i de grövre delarna som gäller denna tråden. Det är ingen friggebod eller trädgårdslyktor där lite slang kan vara till pass.pelpet skrev:Sätt kabelpengarna på banken om du inte har behov av effekten nu. Om du ändå ska gräva, lägg grov kanalisation. En inte helt okvalificerad gissning är att införandet av autonoma fordon leder till att det privata bilägandet i princip upphör och man åker robottaxi överallt istället. En privatägd bil står i genomsnitt parkerad 96% av tiden så det finns massor med pengar på att spara på att inte äga sin bil själv
Uber börjar redan nu.
Jag tycker TS ska fortsätta planera för både parkering och laddstolpar, vi som gillar att både köra och tänka själva kommer fortsätta att äga bilen under överskådlig framtid.pelpet skrev:
Tja... Vi är inte direkt nära autonoma bilar. Så än så länge kan vi med gott samvete fortsätta planera för parkeringsplatser. Jag tror dessutom att elbilens eventuella genombrott kommer före...
Men vem vet... Kanske får vi uppleva robottaxi. Dock vill jag ha en egen bil...
Men vem vet... Kanske får vi uppleva robottaxi. Dock vill jag ha en egen bil...
Redigerat:
Jag vill också tjäna pengar. Eller spara. Effekten blir ju densamma. Om jag skulle kunna åka robottaxi för samma milkostnad som att köra egen bil så skulle jag föredra att inte äga en bil. Den tar plats på tomten och den behöver skötas om.
Kostnaden för en bil idag är ca 35 kr/mil. Av det är ca 10 kr bränsle, 2 kr däck, kanske 10 kr värdeminskning, 5 kr skatt och försäkring och 8 kr service. Lite grovt. En elektrisk robottaxi borde kunna minska bränslekostnaden till 2 kr/mil, halvera värdeminskning, skatt och service då elbilar är betydligt enklare konstruktioner än bensinbilar. Försäkring borde nästan elimineras pga att olyckor minskar kraftigt. Säg 10 kr för alla dessa poster. Då kostar robottaxin 2 kr + 2 kr + 10 kr = 14 kr/mil. Sen kan man kanske lägga till 11 kr/mil som vinst till taxibolaget, kapitalkostnader, support, it-stöd och städning av bilen. Så 25 kr/mil för robottaxi är nog vad man kan förvänta sig att det kommer att kosta om kanske 5 - 10 år när detta kan vara verklighet.
Kostnaden för en bil idag är ca 35 kr/mil. Av det är ca 10 kr bränsle, 2 kr däck, kanske 10 kr värdeminskning, 5 kr skatt och försäkring och 8 kr service. Lite grovt. En elektrisk robottaxi borde kunna minska bränslekostnaden till 2 kr/mil, halvera värdeminskning, skatt och service då elbilar är betydligt enklare konstruktioner än bensinbilar. Försäkring borde nästan elimineras pga att olyckor minskar kraftigt. Säg 10 kr för alla dessa poster. Då kostar robottaxin 2 kr + 2 kr + 10 kr = 14 kr/mil. Sen kan man kanske lägga till 11 kr/mil som vinst till taxibolaget, kapitalkostnader, support, it-stöd och städning av bilen. Så 25 kr/mil för robottaxi är nog vad man kan förvänta sig att det kommer att kosta om kanske 5 - 10 år när detta kan vara verklighet.
De va till att tro väldigt mycket på en snabb utveckling av framtidens bilar.pelpet skrev:Jag vill också tjäna pengar. Eller spara. Effekten blir ju densamma. Om jag skulle kunna åka robottaxi för samma milkostnad som att köra egen bil så skulle jag föredra att inte äga en bil. Den tar plats på tomten och den behöver skötas om.
Kostnaden för en bil idag är ca 35 kr/mil. Av det är ca 10 kr bränsle, 2 kr däck, kanske 10 kr värdeminskning, 5 kr skatt och försäkring och 8 kr service. Lite grovt. En elektrisk robottaxi borde kunna minska bränslekostnaden till 2 kr/mil, halvera värdeminskning, skatt och service då elbilar är betydligt enklare konstruktioner än bensinbilar. Försäkring borde nästan elimineras pga att olyckor minskar kraftigt. Säg 10 kr för alla dessa poster. Då kostar robottaxin 2 kr + 2 kr + 10 kr = 14 kr/mil. Sen kan man kanske lägga till 11 kr/mil som vinst till taxibolaget, kapitalkostnader, support, it-stöd och städning av bilen. Så 25 kr/mil för robottaxi är nog vad man kan förvänta sig att det kommer att kosta om kanske 5 - 10 år när detta kan vara verklighet.
Har vi tur så kanske förarlösa bilar börjar bli hyffsat duktiga på 5-10 år. Men att tekniken skulle gå ner så mycket i pengar så man kan börja köra taxi...
För om dun taxi kalkyl stämma så måste även kostnaden för tekniken vara extremt billig.
Men ser vi det på 30år så kanske. Så jag tror det är dumt å sälja bilen ännu
Ja, man behöver inte sälja bilen nu och inte bränna ner garaget heller. Däremot kanske man inte behöver satsa en massa pengar på laddningskapacitet för elbilar som man tror sig ha nytta av om 15 - 30 år.
Analytiken Tony Seba har en väldigt bra sammanfattning av läget, som jag tycker verkar realtistisk.
[video=youtube;Kxryv2XrnqM]https://www.youtube.com/watch?v=Kxryv2XrnqM[/video]
Analytiken Tony Seba har en väldigt bra sammanfattning av läget, som jag tycker verkar realtistisk.
[video=youtube;Kxryv2XrnqM]https://www.youtube.com/watch?v=Kxryv2XrnqM[/video]
Kanalisation kommer vara en integral i planerandet.pelpet skrev:
När det gäller matningskablar till parkerings elskåp har jag dålig kunskap hur man skall göra och vilken kabel man bör välja (därav min dåligt ställda initiala fråga). Huvudfrågan kan förenklas till vad behöver man för kabel förlagt i mark för att klara 125A ström?
Kabeln kommer gå ca 30 meter från ett elskåp. Den egentliga lasten på kabeln kommer nog ligga på max 63A då 44 kW (400V 63A) är max vad man kan ladda en elbil på ac idag. Typ 2 laddkontakten verkar vara specad till max 80A men mycket gällande "enkel" el stannar vid 63A varvid det kanske är att föredra. Men för att få ett mindre spänningsfall i kabeln och därmed bättre ekonomi på en kabel som skall transportera mycket ström så påstår jag (utan mycket till underlag) att man bör välja en kabel med kapacitet på 125A.
Då jag själv inte har erfarenhet med N1XV-kabel så har jag antagit att man inte kan dra den i rör, att kunna göra det efteråt är ju givetvis mest ekonomiskt. Dock så får man ju ta det mot hur stor kostnad det skulle vara att dra allt på samma gång. Är summan en väldigt liten del i hela projektet kan det vara lämpligt att ta kostnaden direkt.