Hej på er, det är så att vi har sen 5år tillbaka när vi byggde huset, valt att ha härdat glas i köket framför ett fototapet. Det blev väldigt lyckad.
Nu har vi reklamerat bänkskivorna hos lev. och valde andra (sten). i samband med bytet åkte glasskivorna av och nu när jag ska sätta tillbaka dessa har jag upptäckt en stor "fläck" på delen som satt bakom hällen. Fläcken gör glaset matt där den är och jag har testat med en hel del att ta bort den ( ättika, CillitBang) men den går inte bort. Att tillägga så är fläcken på insidan av glaset !?
Någon som har råkat ut för detta? Jättetacksam för tips.
här är en bild under bytet
Nu har vi reklamerat bänkskivorna hos lev. och valde andra (sten). i samband med bytet åkte glasskivorna av och nu när jag ska sätta tillbaka dessa har jag upptäckt en stor "fläck" på delen som satt bakom hällen. Fläcken gör glaset matt där den är och jag har testat med en hel del att ta bort den ( ättika, CillitBang) men den går inte bort. Att tillägga så är fläcken på insidan av glaset !?
Någon som har råkat ut för detta? Jättetacksam för tips.
här är en bild under bytet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis är det bara att byta glaset. Ska jag göra någon slags amatörkemistgissning så tror jag att någon kemikalie i fototapeten tillsammans med värme från spisen etsat glaset svagt.
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
Kan det vara tapetklister som under värme krypit mot glaset? Hur lång tid gick det mellan tapetsering och glasmontage?
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
Innan du slänger den försök med alla möjliga kemikalier. Aceton, kaustik soda, ammoniak, lacknafta. Men va försiktigt, använd gummihandskar och skyddsglasögon och god ventilation.
Ättika och CliitBang är bra rengöringsmedel men här gäller det att lösa upp någon slags polymer.
Ättika och CliitBang är bra rengöringsmedel men här gäller det att lösa upp någon slags polymer.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Tack för dina råd, under dagen jar jag testat med CillitBang ( kalk och smuts), ättika, bicarbonat, t-röd, aceton, universal stein, svinto, fläckborttagningsmedel och lacknafta. Det sitter fast som berget men iom den ljusa tapeten syns inte fläcken endast under speciell vinkel och tid på dagen. Glasskivan åker nog på igen så får jag ta bytet vid en annan tillfälle.Thomas_Blekinge skrev:
Tack alla. lägger upp sen hur det blev
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur räddar jag upp det här - "isolerat" garage?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad är detta?
Trädgård allmänt -
Går det att måla vägg med trasiga tapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Går det att ha en på vintern avstängd frysbox i ett kallförråd?
Vitvaror -
Är det asbest eller något annat otrevligt?
Isolering