Hej på er, det är så att vi har sen 5år tillbaka när vi byggde huset, valt att ha härdat glas i köket framför ett fototapet. Det blev väldigt lyckad.
Nu har vi reklamerat bänkskivorna hos lev. och valde andra (sten). i samband med bytet åkte glasskivorna av och nu när jag ska sätta tillbaka dessa har jag upptäckt en stor "fläck" på delen som satt bakom hällen. Fläcken gör glaset matt där den är och jag har testat med en hel del att ta bort den ( ättika, CillitBang) men den går inte bort. Att tillägga så är fläcken på insidan av glaset !?
Någon som har råkat ut för detta? Jättetacksam för tips.
här är en bild under bytet :)
Kök med härdat glas framför fototapet av blommor, borttaget för bänkskivebyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen aning men vad snyggt det är.

• Gilla
Hilox
  • Laddar…
Fläckig yta på polerad stenbänkskiva i kök med suddig bakgrund av barstolar.
Skapa konto

bild på fläcken ...

Troligtvis är det bara att byta glaset. Ska jag göra någon slags amatörkemistgissning så tror jag att någon kemikalie i fototapeten tillsammans med värme från spisen etsat glaset svagt.

Hur har tapeten överlevt? Man kan ju tänka sig att det blir lite varmt i närheten av hällen och att det då gasar ur något ur tapeten.

tapeten är en sorts våtrumstapet, går att torka av och den har överlevt helt ok, utan några anmärkningar. då väggen är lite ojämn har glaset inte suttit helt mot tapeten. ....

börjar lossna lite med en skrapa.... men inte allt. En texturerad yta där tapet har börjat lossna delvis efter att ha skrapats med en skrapa.
Skapa konto

Kan det vara tapetklister som under värme krypit mot glaset? Hur lång tid gick det mellan tapetsering och glasmontage?

Thomas_Blekinge skrev:
Kan det vara tapetklister som under värme krypit mot glaset? Hur lång tid gick det mellan tapetsering och glasmontage?
exakt vad jag tror också, glaset åkte på efter en dag efter tapetering om jag kommer rätt ihåg... den glasskivan kommer aldrig bli ok.

Innan du slänger den försök med alla möjliga kemikalier. Aceton, kaustik soda, ammoniak, lacknafta. Men va försiktigt, använd gummihandskar och skyddsglasögon och god ventilation.
Ättika och CliitBang är bra rengöringsmedel men här gäller det att lösa upp någon slags polymer.

Thomas_Blekinge skrev:
Innan du slänger den försök med alla möjliga kemikalier. Aceton, kaustik soda, ammoniak, lacknafta. Men va försiktigt, använd gummihandskar och skyddsglasögon och god ventilation.
Ättika och CliitBang är bra rengöringsmedel men här gäller det att lösa upp någon slags polymer.
Tack för dina råd, under dagen jar jag testat med CillitBang ( kalk och smuts), ättika, bicarbonat, t-röd, aceton, universal stein, svinto, fläckborttagningsmedel och lacknafta. Det sitter fast som berget men iom den ljusa tapeten syns inte fläcken endast under speciell vinkel och tid på dagen. Glasskivan åker nog på igen så får jag ta bytet vid en annan tillfälle.
Tack alla. lägger upp sen hur det blev ����

Det blev helt ok och denna gång har jag förberett för lite enklare på och avmontering av glaset. Tydligen så kan man få dessa polerade, vilket är ju trevligt :) Lite detaljjobb kvar...

Kök med vit inredning och ett storformat glas med polerad blommotiv på väggen.
Skapa konto

• Gilla
Aeroabuser och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.