Skulle vilja se hur dom får acktank överdimensionerad solanläggning styrning till den och ett marklager för samma kostnad som en borra dvs ca 50000 kr.
 
karlmb skrev:
Knauer,
Fast de flesta av dina 10000 kWh samlar du ju in när du inte behöver värma huset. Så du måste köpa energi dyrt på vintern o sälja din egen billigt på sommaren.
Det är ju bättre att kunna använda det mesta av den egna energin själv.
Särskilt i ett land med så perversa skatter som vårt. ..
Karlmb,
det är sant att det bästa vore om solcellerna producerade mest el på vintern. Dock är jag inte alltför ledsen ty Sölvesborgs Energi betalar mig 144 öre för varje kWh av mitt elöverskott. På min senaste elräkning stod det "makulerad", och jag erhöll istället 2611SEK för mitt elöverskott :D. För övrigt är inte el dyrt i Sverige, skatt och nätavgift utgör 50% av priset. Där instämmer jag med dig till fullo, detta lands skatter är perversa.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
mrpos skrev:
Tyskarna köper sina solceller från Kina, de bara monterar ihop dom i Tyskland. I princip monterar dom fästen på cellerna och kallar det att göra om det från komponenter till färdig produkt: "made in germany" På komponenterna är det inte höga EU-tullar. Alltså - köp solceller utan monteringsram från Kina och kalla dom komponenter. Sätt på ramen själv och du har samma sak som tyskarna "tillverkar" fast till mycket lärge pris. Dock finns det nog rätt många som inte vill att detta kommer ut.....
Inte riktigt. Det finns några tillverkare kvar i Tyskland. Avancis och Hanergy har fortfarande fabriker som tillverkar från "scratch".

Det är samma system med antidumptull på wafers som på paneler.
 
Japp, jag läste om tullen man införde på solceller ifrån Kina för några år sen. Jag har för mig att den var helt orimligt hög, typ 47 procent.

I Sverige har ni väl en massa investeringsstöd och avdragsmöjligheter i skatten om ni installerar solceller så där kan jag tänka mig att det kan löna sig. Här i Finland får man bekosta hela kalaset själv och då går det inte att räkna hem det hur man en gör. Likadant med försäljning av överskottet, energibolagen är inte intresserade.
Det ska dock komma en ny energilagstiftning 2017 som ska gynna förnybara alternativ så man får se om nått ändrar.
 
För inköp från tillverkare som inte är med på "listan" är tullen 63%.
 
smurfen72 skrev:
Skulle vilja se hur dom får acktank överdimensionerad solanläggning styrning till den och ett marklager för samma kostnad som en borra dvs ca 50000 kr.
Skulle vilja se hur du får ett SCOP på en borra på 6-8...
 
Vad har det med saken att göra ? jag påstår inte att det är en dålig lösning men att den kommer bli betydligt mycket dyrare att installera än vanlig bergvärme. Sen är det nåt som inte stämmer dom verkar köpa runt 4000 kwh till värmen och med cop 8 blir det 32000 kwh till värmen och det i ett nytt hus visst huset är rätt stort men det är rätt hög förbrukning annars typ som ett -60 tals hus.
 
smurfen72 skrev:
Vad har det med saken att göra ?
Vad det har med saken att göra?
Inser du verkligen inte det?
Det finns en hel del mer som spelar in i kalkylen, än vad du försöker göra gällande med din jämförelse.
 
Nej jag inser inte vad cop har med saken att göra påstår man att man får en sån anläggning för samma kostnad som en vanlig vanlig borra så är det inget som rör cop eller har jag missat nått ? Kalkylen har inget med mitt första påstående att göra som du verkar tycka är fel men ser gärna en förklaring hur man får ihop en anläggning för samma kostnad som en vanlig borra. Tycker inte du huset verkar ha hög beräknad förbrukning med tanke på att det är nytt ? Vårt hus värmdes tidigare med elpanna gick ca 25000kwh på 200 m2 huset byggt 1926 ingen extra isolering förutom brädfodring.
 
smurfen72 skrev:
Nej jag inser inte vad cop har med saken att göra påstår man att man får en sån anläggning för samma kostnad som en vanlig vanlig borra så är det inget som rör cop eller har jag missat nått ? Kalkylen har inget med mitt första påstående att göra som du verkar tycka är fel men ser gärna en förklaring hur man får ihop en anläggning för samma kostnad som en vanlig borra. Tycker inte du huset verkar ha hög beräknad förbrukning med tanke på att det är nytt ? Vårt hus värmdes tidigare med elpanna gick ca 25000kwh på 200 m2 huset byggt 1926 ingen extra isolering förutom brädfodring.
Eftersom det du skrev inte står att finna i artikeln, uppfattade jag inte att det var den kopplingen du gjorde. Det framgår av artikeln en del kring kostnader, och de är långt över 50 000, vilket även gäller alla de bergvärmeinstallationer jag har hört talas om. Det är väl i så fall mer intressant att få veta hur man får en komplett bergvärmeinstallation för 50 papp.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det står i alla fall att "Installationskostnaden för ASES är enligt Eskilsby ungefär detsamma som vid installation av bergvärme, inklusive borrning."

Men sen skriver de ju också att systemet är ett exempel på hur man kan få ner energiförbrukningen UTAN att bygga ett välisolerat hus. Så det kan nog stämma att de har så hög förbrukning.
 
Nerre skrev:
Det står i alla fall att "Installationskostnaden för ASES är enligt Eskilsby ungefär detsamma som vid installation av bergvärme, inklusive borrning."
Precis, liksom att merkostnaden jämfört med en FLVP är 100 papp.

Nerre skrev:
Men sen skriver de ju också att systemet är ett exempel på hur man kan få ner energiförbrukningen UTAN att bygga ett välisolerat hus. Så det kan nog stämma att de har så hög förbrukning.
Det spelar ju ingen roll vilken isolering man har i huset, den köpta energin (som är den de avser med "energiförbrukningen" i detta fallet) sjunker ju oavsett, och så länge man inte har ett överskott i systemet, sjunker det lika mycket i ett välisolerat hus som i ett mindre välisolerat hus.
 
thomasx skrev:
Eftersom det du skrev inte står att finna i artikeln, uppfattade jag inte att det var den kopplingen du gjorde. Det framgår av artikeln en del kring kostnader, och de är långt över 50 000, vilket även gäller alla de bergvärmeinstallationer jag har hört talas om. Det är väl i så fall mer intressant att få veta hur man får en komplett bergvärmeinstallation för 50 papp.
Det står i artikeln att Installationskostnaden är ungefär detsamma som vid installation av bergvärme, inklusive borrning och en borra får man för ca 50000 kr så då bör solpaneler styrning värme lager och acktank kosta ca 50000 kr eller hur ? Det står i artikeln att husets energiförbrukning är 16-19 kWh/m² och år exklusive hushållsel vilket på 220 m2 blir 3520 kwh till 4180 kwh och med scop på 8 blir det 28160 kwh till 33440 kwh eller hur ? Sen har huset ett 55 m2 uppvärmt garage men hur det räknas är jag osäker så därför har jag inte tagit med det. Vilka saker är det som jag skrev som inte står att finna i artikeln ?
 
smurfen72 skrev:
Det står i artikeln att Installationskostnaden är ungefär detsamma som vid installation av bergvärme, inklusive borrning och en borra får man för ca 50000 kr så då bör solpaneler styrning värme lager och acktank kosta ca 50000 kr eller hur ? Det står i artikeln att husets energiförbrukning är 16-19 kWh/m² och år exklusive hushållsel vilket på 220 m2 blir 3520 kwh till 4180 kwh och med scop på 8 blir det 28160 kwh till 33440 kwh eller hur ? Sen har huset ett 55 m2 uppvärmt garage men hur det räknas är jag osäker så därför har jag inte tagit med det. Vilka saker är det som jag skrev som inte står att finna i artikeln ?
Jag vet inte varifrån du fått 50 papp, och inte heller svarar du på det trots att jag påtalar det.

Här är bara ett exempel av många vid en enkel googling, på vad bergvärme kostar, och det stämmer bra med alla priser jag har hört. Det rör sig alltså som regel om en bra bit över 100 papp, eller tre gånger så mycket som du påstår i detta fallet.

https://www.byggahus.se/varme/vad-kostar-bergvarme
 
Nu läser du bra dåligt har just svarat på det men försöker igen. Det står i artikel som jag hänvisar till att installations kostnaden är ungefär densamma som vid bergvärme inklusive borrning han har ju redan en bergvärme vp kopplad mot slingor under huset så det som skiljer är borran som jag hävdat kostar ca 50000 kr. Det står i artikeln som du länkar till att borranden går på 55000 kr och visst det kan den kosta beroende på djupet och vart man bor. Förtydligar ytterligare han behöver alltså inte köpa en komplett installation av bergvärme vp och borra eftersom han redan har en bergvärme vp det enda som saknas är borran därav mitt påstående att det skiljer 50000 kr eller 55000 om du hellre vill räkna med det hänger du med nu ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.