Hej, jag håller just nu på att sammanställa underlag för byggande av ett fritidshus och därtill ett garage.
Vid ett möte med bygg och miljö så diskuterade vi kontrollansvarig och dess funktion vid det kommande bygget.
När det gällde garaget behövdes ingen då det hamnar under något som handläggaren kallade 10 graders byggnad, dvs uppvärmd och isolerad men under 10c.

Dessa två byggnader kommer att byggas på exakt samma sätt med samma mängd isolering ,treglasfönster, isolerade plattor på mark osv.

Tanken slog mig såklart att båda borde isf. kunna byggas som 10c byggnader då ingen av dom kommer vara varmare än 10c under vinterhalvåret.

Jag har förgäves sökt information om dessa sk. 10c byggnader utan resultat, kanske någon här vet mer om detta.

Det skulle ju knappast vara fel att spara in de 15-20' som kontrollansvarige har uppgett för sin del av arbetet och lägga dessa på bygget istället.

Det skulle helt klart vara intressant att läsa på mer om denna typ av byggnader, helt enkelt veta om det är ok med mycket välisolerade byggen osv.

Tack på förhand!
Pelle

Vad jag vet så finns det ingen sådan term utan det är din kommuns handläggare som har den i deras kommun. Det är upp till kommunen att tolka PBL därav ter sig det olika i varje kommun vad dom ställer för krav.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kan tilläggas, tror du får svårt att undvika kontrollansvarig helt även om ditt resonemang är bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.