ÅF får ersättning från HQ. Problemet är att en mjukvaruuppdatering går så snabbt och lätt att det är mer jobb att begära ersättning än att göra själva jobbet. Men det kan de kanske bjuda på så länge de tar ut dubbla marginalen jämfört med web-butikerna...
 
Man får ingen ersättning ifrån Husqvarna för att göra PDI:n det ingår i återförsäljarens åtagande. Och i PDI:n så ska maskinen kollas över, testas och uppdateras med senaste mjukvaran och kundinfo ska läsas in. Har man inte gjort det så har man fuskat och ingen garanti sak. Så det finns ingen anledning för Husqvarna att ersätta det. Däremot garantinärenden där maskiner inte fungerar som dom ska ersätts av Husqvarna som sig bör.

Angående prisskillnader så är det ju nästan en halvtimmes jobb bara att göra PDI:n riktigt som ska betala sig till skillnad mot för dom som hoppar över det. Sen är det inte gratis att hålla med verkstad, utrustning och butik. Men var och en handlar i slut ändan var man vill men köper man på nätet så får man vara införstådd att man eventuellt får skicka maskinen fram och tillbaka. Men gnäller man på att närmsta åf inte vill göra gratis jobb på sin maskin man köpt på nätet så är man helt fel ute tycker jag.
 
Tar det en halvtimme så jobbar man inte effektivt. Det är ju inte så att de får hem en maskin åt gången.

Men det stämmer säkert som du säger, att ÅF inte får ersättning för att se till att klipparen är uppdaterad och klar för driftsättning. Men som jag skrivit tidigare så borde HQ styra upp det så att ÅF får smäll på fingrarna ifall de slarvar.
 
MartinP666 skrev:
Tar det en halvtimme så jobbar man inte effektivt. Det är ju inte så att de får hem en maskin åt gången.

Men det stämmer säkert som du säger, att ÅF inte får ersättning för att se till att klipparen är uppdaterad och klar för driftsättning. Men som jag skrivit tidigare så borde HQ styra upp det så att ÅF får smäll på fingrarna ifall de slarvar.
Nä med en halv timme så överdrev jag väl lite. Men det är ju vid utleveransen det görs. Så det spelar ingen roll om du får hem tusen maskiner åtgången om du bara säljer en om dagen. Nej slarv är aldrig bra och det drabbar kunden i slutändan.
 
Vad är er erfarenhet gällande laddning. Enligt manualen för 420, 430X och 450X så ska den kunna hitta hem för att ladda om den kommer nära stationen. Ungefär hur långt är detta avstånd? Fungerar det bra?

Capture.PNG

Finns den här funktionen också på äldre eller mindre modeller?
 
mg765 skrev:
Vad är er erfarenhet gällande laddning. Enligt manualen för 420, 430X och 450X så ska den kunna hitta hem för att ladda om den kommer nära stationen. Ungefär hur långt är detta avstånd? Fungerar det bra?

[bild]

Finns den här funktionen också på äldre eller mindre modeller?
Den finns på 310 och uppåt. Osäker om det finns på 105:an. Gardena har inte detta på några av sina modeller. Det är en radiosignaler som basen sänder ut som klipparen känner av och kan på så sätt leta sig mot basen/laddstationen där signalen blir starkare. Det går att ställa styrkan/räckvidden i flera steg och även stänga av helt. Max räckvidd är ca 8m i radie runt laddstationen.
 
quick skrev:
Den finns på 310 och uppåt. Osäker om det finns på 105:an. Gardena har inte detta på några av sina modeller. Det är en radiosignaler som basen sänder ut som klipparen känner av och kan på så sätt leta sig mot basen/laddstationen där signalen blir starkare. Det går att ställa styrkan/räckvidden i flera steg och även stänga av helt. Max räckvidd är ca 8m i radie runt laddstationen.
Låter ju hur bra som helst! Fungerar det lika bra som det låter?
 
Det fungerar som det ska. Det kan dock se lite lustigt ut när den blinda klipparen letar sig hemåt. Den kör ju tills den känner av signalen. Sen testar den sig fram genom att köra åt olika håll. Så länge signalstyrkan ökar så fortsätter den. Blir styrkan svagare stannar den och testar en annan riktning.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Åf får ingen ersättning såvida det inte är fel på maskinen. Sen tar det mer än en halvtimma att uppdatera då det är en bra ide att köra autocheck samtidigt.
 
Ja men man måste ju inte stå och vänta på allt, man kan jobba med annat under tiden.
 
Naturligtvis kan man det, men du måste ändå plocka upp maskinen ur kartong plugga i datorn och medan man kör autocheck fysiskt närvara för att kontrollera dess funktionalitet. Sen ska ju klipparen packas ihop och bäras iväg igen. Det tar tid som kan utnyttjas på bättre sätt än ideellt arbete...
 
Hur hittar jag vilken som är senaste/bästa F/W för 430x. Fick precis hem min. ;)
Har köpt ett hus där det tidigare funnits en stiga 520 som säljarna tar med sig men lämnar kvar slingkabeln, kan jag köra med deras kabel?
 
Det spelar ingen roll vilken fw du har, det fungerar lika bra ändå. Skillnaderna är marginella.
Slingan är knepigare, det är ju inte säkert att stigas mått mot hinder överensstämmer med HQs.
 
Redigerat:
  • Gilla
MichaelOberg
  • Laddar…
Måttet som klipparen kör över kablen är justerbart på Husqvarnas klippare så det bör inte vara några problem att få till. Men du bör komplettera installationen med en Guidekabel eller två tycker jag. Beroende lite på hur det ser ut.
 
Har en AM 450x, sedan igår har den börjar låta väldigt konstigt.
Låter metalliskt, med vibrationsljud. som något sitterlöst.

Vände den och kände under och känns som skivan som knivarna sitter i sitter lite löst, går att jucka den fram och tillbaka ca en halv cm innan det tar tag.

Men går ju inte skruva åt den? Har lossat på de tre skruvarna under och försökt dra åt den centrum insex men ingen förbättring.

Vad kan man göra?
Är väldigt mycket fallfrukt över hela gräsmattan nu, hur påverkar det klipparen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.