Hej!

Mitt första inlägg här. Min man och jag skall bygga hus i höst/vinter utanför Flyinge, skåne med Fiskarhedenvillan.

Något som inte ligger i PKK'n för bygget idag är bl.a preparering och hårdgörning av marken framför garaget. Jag har skickat ut offertförfrågan till ett antal anläggare i området men inte fått in svar än så tänkte pejla av läget lite här inne också. Vi kan få jobbet gjort via FH-villan och har fått prisuppgift på detta från vår säljare på 300:- kvadratmetern vilket jag tycker låter förbannat dyrt. Dock ska jag tillägga att jag inte vet om han i detta även räknar in grus eller annat material men det förutsätter jag.

Garaget är placerat ca 10m in från tomtgränsen (1700 m2 tomt) så det rör sig om en yta på ca 100 m2 som behöver prepareras för bilkörning.

Vad är ett rimligt kvadratmeterpris för hårdgörning för fordonsavställning? Med FH-villans pris blir det ju 30 000:- för att packa lite jord och lägga grus på...

Eller ska man satsa på att stenlägga direkt då det ändå är det vi tänkt för framtiden? Vad tar i så fall en duktig och plattsättare för att plattsätta en garageuppfart på närmare 100m2 om vi utgår från klassiska 60x60cm betongplattor utan något avancerat mönster?

Hej

Priset låter kanske lite i överkant om det bara handlar om att lägga på och packa bärlager. Om däremot bortnötning av överskottsmassor ingår är det nog helt ok. Jag förespråkar att man hårdgör med bärlager och låter det gå en vinter innan man lägger plattor. Det rör sig alltid lite oavsett hur väl man packar och på detta sätt minskar man risken för sättningar.

Jag har inte fått specat exakt vad som ingår i de 300:-/kvm så jag förstår att det går att göra något exakt svar. Så tack för input, nu vet jag åtminstone vad jag ska ställa för fråga gällande vad som ingår 🙂

Jag räknade lite snabbt på 100kvm med 30 cm urschaktning, förstärkningslager 0-65 och kross 0-32, markduk, deponi och transport av kross med 1 timme enkelresa från grusgropen och att dom kan ta returlass deponi. Det borde landa strax under 15 tusen. Sen ska någon schakta ur och det är runt 8-10 tusen. Priserna är ink moms och här uppe runt Stockholm. Jag antar att den hårdgjorda ytan ska användas för lastbilar under byggtiden därför har jag räknat så en lastbil ska kunna stå där.
Får du tag i en mindre firma så kan du säkert komma ner i halva priset mot Fiskarhedens pris. Kolla med entreprenören som ska göra övriga schakt jobb om dom kan jobba direkt emot er när dom ändå är på plats.

Tack!
Nej det är en hårdgörning för vår blivande garageuppfart främst, så den ska klara 1-2 personbilar är det tänkt. Planen på sikt är ju att plattsätta uppfarten men vi har inte budgeterat för det nu då vi känner att vi måste få en bättre översikt på själva huskostnaderna först. Men oavsett så har jag utgått ifrån att förarbete med hårdgörning måste göras och ser likadant ut oavsett om man ska lägga grus eller plattor?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.