Funderar på om golv till kallvinden ovanför vårt sovrum är årets sommarprojekt. Vi la om taket för några år sedan och konstaterade då att om man isolerade får man typ 100m2 extra boyta. Ett första steg kan vara att lägga golv över typ halva ytan.

Huset är byggt i 2 våningar i slutet av 1700-talet. Isolering är sågspån, c 1 dm, som i salonger sipprar ner genom springarna i innertaket. För att närma sig salongen och kunna lägga lumppapp under isoleringen tänkte jag lägga ett stabilt golv fram dit först. Jag har hittat tre längsgående bjälkar, c 1m emellan, lite ner i isoleringen, samt den bärande timmerväggen som dessvärre går upp betydligt högre än bjälkarna (diffar kanske 3-5 cm). Golvet vill jag helst ha kilformat furugolv (om jag hittar) som våningen under. Kallvinden förefaller helt torr.

Min tanke är att lägga golv tvärs över bjälkarna direkt mot isoleringen. Är det ok, eller ska man ha lumppapp mellan isolering och golv?

Tror inte det ska vara ngn lumppapp, annat än ev remsor på bjälkarna för att minska risken för golvknarr. (Har dock inte hört att det var ngt som användes förr.)
Tror vidare att man fyllde facken ända upp med spån för att minimera drag. Det är viktigt än idag. Eftersom spån alltid sätter sig med tiden så bör facken vara förslutna i ändarna, inkl drevade, så att inget luftdrag öht kan komma in (el ut). Rejält massivt trä rekommenderas för att hålla ute gnagare. Annars blir det fina luftkanaler kors och tvärs i isoleringen. Spån ska visserligen inte vara så uppskattat som all form av mjuk fiberisolering, men gnagare jobbar med det som finns.

Tack!

Här kommer nästa fråga. Nu har jag rensat första delen från gammalt spåntak och byggskräp. Ytan är c 3.6 x 4.2 och det ligger 3 längsgående bjälkar på ungefär 1 m avstånd från varandra och innerväggens timmerstomme. Eftersom den yttersta delen mot taket ser jag som framtid kattvind är jag inte så oroad för golvfästet där (även om det bör fästas som mot innerväggen. Frågan är bara "Hur". Hur skulle ni fästa golvet mot timmerstommen?
vind2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De längsgående bjälkarna antar jag då ligger i husets långriktning (=4.2m långa)?

Har du då tänkt att lägga golvreglar ovanpå tvärs dessa (=3.6m långa)?

I så fall kan du (förmodligen enklast) fästa reglarna med balkskor i ytterväggen. (Om balkskornas infästning kommer mitt emellan de två översta timmervarven så kan det förmodligen bli problem med infästningen.)
Alt 1) Skråspika fast reglarna i ytterväggen (=inga balkskor).
Alt 2) Om utrymme/möjlighet finns spika fast en bärregel i ytterväggen som stöd för reglarna, (som skråspikas fast).

Det finns kanske ytterligare alt, men detta är de jag kommer att tänka på nu först.

För att fästa mot timmerstommen gräver du bort lite spån och skruvar fast en regel som golvet kan vila på. Om det är en meter mellan befintliga golvreglar så se till att använda ett rejält spontat golv (minst 35mm) för att få det någorlunda stabilt.

Du kan räkna med att de befintliga golvreglarna inte är raka utan att det skiljer flera cm mellan högsta och lägsta punkt så om du vill ha ett rakt golv så måste du lägga nya reglar för att räta upp det. Enklast är väl att fästa en regel i sidan av den befintliga och skruva fast, eller alternativt lägga nya reglar ovanpå de befintliga (fast då förlorar man ganska mycket takhöjd).

Om planen är att värma upp det i framtiden skulle jag gräva bort 25-30cm av spånet som ligger längs ut mot ytterväggen och byta ut det mot modern isolering. Då undviker du en köldbrygga där när du isolerar senare (sågspån isolerar inte mycket). Är spånet torrt så fungerar självventilationen av huset som det ska och då är det att köra på vanlig mineralull. Är den däremot fuktig så kan det vara skäl att lägga dit cellulosa eller linbaserad ull eller nått liknande som har bättre förmåga att absorbera fukt. På mitten av golvet kan sågspånet ligga kvar som ljudisolering.

Tack för svar. Det låter ungefär vad jag i min okunnighet tänkte innan (skruvar fast en regel som golvet kan vila på). Den pallar det alltså? Plana golv är en lyx i 1700-talshus så om det inte diffar alltför mycket så får det nog vara =). Värt att tänka på det där med köldbrygga, spånet är torrt som attan, så det är inga problem. Ska kolla vad "bibeln" säger också innan jag väljer material.

Nu har jag testat med 4 m2 (bara lagt ut golvplank) och det verkar ju bli snyggt och bra. Upptäckte att restplanken räcker för en liten snutt bredvid så det totala utrymmet totala utrymmet som blir lagt golv på kommer att vara c 20 m2 under sommaren.
Vad gäller material antar jag att kutterspån är helt ok för komplettering (hittar ingen som uppenbart säljer sågspån härikring).

Precis som förr i tiden... Man tager vad man haver.
Jag har använt kutterspån på samma sätt över ett rum.

Trampa/packa spånet så mkt du kan.
Glöm inte papp i botten så att det inte dammar ner genom springorna till vån under.

(Annars kanske det går att fråga vilket snickeri eller sågverk som helst. Gissar att sågspån är en restprodukt som de inte har användning för.)

Tack för tips och ideer!
Den första biten av golven är lagda. c 6 m2 som nu kan användas för att ställa undan jox. Återstår den stora ytan för mer jox och förvaringsutrymmen. Försöker lägga upp en bild i slutet av sommarn när allt är klart =) En av katterna har redan inspekterat och det föreföll vara OK ut kattsynvinkel.

Golvet är lagt. Bortsett från sista brädan ut mot väggen som behöver specialsågas (utanpåliggande reglar som knölar till det). Med på bilden använda verktyg och närmast i bild den i jämförelse amatörmässiga avställningsytan (det får vara - orkar inte göra om. Dessutom är den gjord av restbitar som passade perfekt).

Bredden på golvytan varierade från 3.65 längst till vänster, till 3.58 längst till höger (1700-talets räta vinklar =) ), Det är 4.20 långt och ligger på reglar vid väggarna och delvis under golvet också. Det visade sig att de väggreglar jag köpte från början inte gick att använda de de var för djupar (väggstockarna var avsmalnade med en avsats c 6 cm ner). Hitills det mest "avancerade" jag gjort på huset och rätt nöjd så här långt ...

a/ Ekonomivirke kanske man tjänar några kronor på, men standard håller bättre standard ...

b/ Finns något "tryckverktyg" att skjuta ihop golvplank med när kloss och hammare tar för mycket plats?
Ny lagt trägolv i ett rum med lutande tak, verktyg syns och en ojämn sista bräda nära vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
shieldfire skrev:
b/ Finns något "tryckverktyg" att skjuta ihop golvplank med när kloss och hammare tar för mycket plats? [bild]
Ja, verktyget finns att köpa där man säljer parkettgolv.

shieldfire skrev:
b/ Finns något "tryckverktyg" att skjuta ihop golvplank med när kloss och hammare tar för mycket plats?
[bild]
Jag brukar dra i skruvar i brädan och brädan bredvid och dra ihop dem med snabbtvingar. Är man bara försiktig går det bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.