tommib
Apropå kablar lärde jag mig för några veckor sedan att våra vänner i Tyskland är väldigt billiga på sådant, och har ett roligare sortiment också.

T.ex. denna https://www.amazon.de/dp/B0085WXZ20...N=B0085WXZ20&ascsubtag=6hueKRGGaOD1VmCzRvhK0g

om man behöver många ledare. Billigt är det också, speciellt om man jämför med den FQLQn som Bo länkade. NYM-J motsvarar vad jag förstår EKK, -J betyder att gulgrön finns med. Heter den -O på slutet är det utan gulgrön.

Jag håller med i övrigt, gör om. Jag hade valt att sätta en tvåpolig brytare vid varje infravärmare och ansluta därifrån med flexibel kabel. Den kan användas om man måste bryta bort infravärmaren helt av någon anledning (t.ex. att den drar JFB...). Normala "brukständningen hade jag tagit via en normal brytare, eller en kontaktor som styrs av en trappautomat för att minska risken att man glömmer dem på. Är det inte krav timer nuförtiden förresten?

Jag är inte ute efter billigaste kabeln, mest för att jag inte behöver så många meter av den :D stirrade mig blind på problemet helt enkelt (dunkar huvudet i väggen).
Ska fundera vidare enligt Bo´s inlägg.

Kasta allt och börja om var tråkigt att höra och kommer såklart ignoreras fullständigt då det är uttryckt i tyckande form utan motivering. Skulle sannolikt dra om allt på samma sätt.

Att ösa kontaktorer och brytare över altan känns inte som att det tillför något, har dock funderat på att byta de 2 poliga brytarna mot timer med regulator.
Det kommer dock inte hinnas med detta år.

Är dock mycket intresserad av varför min installation är så extremt dålig att den borde kasseras.

Finns ingen JFB i dagsläget.
Elektriker kommer bokas för att i huvudsak installera just JFB , när detta är klart får han även kika på altanen och lägga på ledarna i centralen till denna.

Du kan ju titta på din skiss i #13 och fundera lite på hur det hänger ihop och hur det skulle kunna vara utfört av en som inte ignorerar de synpunkter som kommer upp i tråden. Det är bra att du ser dig kapabel att göra jobbet och dessutom skulle göra det lika om igen, vad finns då att tillägga. Förhoppningsvis utför du de i sak viktiga delarna dvs det som inte speglar fackmässigt estetiskt arbete utan kopplingar, anslutningar upp- avskalningar osv på ett fullt tillfredsställande sätt.

Jag ser ingen anledning att fortsätta vare sig klaga eller ge råd i frågan men du bör ha klart för dig att det inte är en speciellt bra lösning du visat upp som jag ser det ur en icke elmontörs syn. Samtidigt kanske inte heller omöjligt att liknande skulle presterats även av någon i yrket.

Och jag tror att den elektriker du visar installationen för säger att det ser OK ut för han vill inte befatta sig med den, och han vill även säkert inte gå i polemik med dig och ta en debatt om vad som är dålig och varför. Nått som i alla fall många yrkesmän tycker är jobbigt är när hempulande kunder stolt visar upp sina alster och vill ha beröm och "godkännande".
Så du kan vara lugn alla kommer i slutändan att vara nöjda, dock kanske av olika anledningar.

tommib
AJUH skrev:
Jag är inte ute efter billigaste kabeln, mest för att jag inte behöver så många meter av den :D stirrade mig blind på problemet helt enkelt (dunkar huvudet i väggen).
Ska fundera vidare enligt Bo´s inlägg.

Kasta allt och börja om var tråkigt att höra och kommer såklart ignoreras fullständigt då det är uttryckt i tyckande form utan motivering. Skulle sannolikt dra om allt på samma sätt.

Att ösa kontaktorer och brytare över altan känns inte som att det tillför något, har dock funderat på att byta de 2 poliga brytarna mot timer med regulator.
Det kommer dock inte hinnas med detta år.

Är dock mycket intresserad av varför min installation är så extremt dålig att den borde kasseras.

Finns ingen JFB i dagsläget.
Elektriker kommer bokas för att i huvudsak installera just JFB , när detta är klart får han även kika på altanen och lägga på ledarna i centralen till denna.
För min del handlar det om det du själv uttrycker; det är fult och du kommer störa dig på det. Eller missuppfattade jag dig?

Om du säger att du skulle dra om på samma sätt, då skulle jag inte göra om det för den sakens skull, det kommer inte bli bättre.

Däremot är du helt ute och cyklar när du installerar elutrustning utomhus utan att ha jordfelsbrytare. Uterum är lite gränsfall men jag skulle ovillkorligen se till att det finns en JFB innan någon del av den där installationen kopplas in.

Räkna inte med att elektrikern vill "lägga på ledarna" på det du har gjort. Det finns mycket som pekar på hempul (vilket det ju också är), en elektriker kanske inte är så sugen på att ta ansvar för det du har gjort.

Jag tycker vi bör konkretisera kritiken lite så att det går att ta lärdom, ganska meningslöst annars. Förutom det jag nämnde kring strömbrytarna ser jag nu ett dubbel nyttjande av kopplingsdosan till höger i skissen i #13. Om du går på alternativet med separata kablar från infrabrytaren så bör denna dosa delas i två, om du nu i detta fall behöver en dosa för att skarva ledningen till uttaget? Väljer du en 6-ledarkabel så kan det vara som det är.

Om man höjer huvudet går det säkert att se andra lösningar som kan vara bättre, t.ex flerfasig matning beroende på infrans effekt och annan ledningsförläggning. Men inget måste vad jag kan se.

Tack Bo.
Bra synpunkter som vanligt.
Värmarna är på 1000W styck och alltså 2 per fas, tredje fasen är planerad för uttag med högre förbrukning samt en eventuellt kompletterande värmare över en soffgrupp, vi vill dock "känna efter" hur värmen i soffan upplevs med dessa 2+2 värmare.

Inbillade mig att jag kan använda dosan till höger för koppling av både uttag samt värmare om dom ligger på samma fas eller har 3fasdvärgbrytare, är det fel?

@Tommib
Jag är inte nöjd, men jag kan leva med det. Att ha fungerande belysning samt värme att sitta och avnjuta en höstkväll med ett glas lagrad rom trumfar alla kabelförläggningsfetischer för min del, påtala ett regelbrott eller en säkerhetsaspekt så lyssnar jag däremot med båda öronen. Mottar gärna tips på snyggare förläggning men kommer inte skrota installationen pga. en estetisk detalj.

Poängen var att jag har skissat upp det efter bästa förmåga. Att få höra "riv ut allt" hjälper mig inte förstå vad som skulle vara fel och ta ställning till det. Jag har inga ambitioner att tillfredsställa någon annans visioner hemma hos mig, GK100 kan bestämma hur det ser ut hemma hos honom men hemma hos mig får han inte bestämma ett skvatt utan att jag är insatt i anledningen, och med den attityden han uppvisat får han leva med att jag inte tar hänsyn till hans åsikt.

Om du läser igenom tråden innan du går och antar det värsta så har jag självklart redan innan jag påbörjade installationen kommit överens med en elektriker om att han ska komma och:
1. Installera en JFB
2. Se över altaninstallationen och koppla in den i centralen.

@Elmont
Så du menar att om jag kommer in till en elfirma och frågar:
"Jag har byggt en altan något år sedan och ska nu ut med infravärmare och lite belysning, är ni intresserade av att komma och kika på min installation så jag inte gjort några dumheter samt koppla in den i el-centralen?"

Så ska elektrikern känna sig så tvingad att inte komma på kant med mig att han kommer och godkänner en undermålig installation? Då är det faktiskt fel på elektrikern inte kunden.

Notera även att jag inledde med det "tveksamma" arbetsmomentet. Först när vi diskuterat detta tog jag upp att jag även behöver en JFB installerad innan påkoppling av altanen.

Kan vi vänligen lägga ner skitsnacket nu?

Och varför fråga om du inte accepterar dom svar och synpunkter du får??? Du ska naturligtvis göra exakt som du vill så att du blir nöjd, men då får du svälja att andra tycker att det du gör inte är speciellt bra.
Och eftersom du vill att "elektrikern" ska komma och koppla in din "olagliga" elinstallation så kan man ju undra om den som kommer är seriös eller bara ute efter snabba pengar :confused:

Du ska inte tro att det är det estetiska jag bryr mig om och inte heller att jag försöker framföra några visioner du skulle behöva ta ställning till givetvis får alla göra hur de vill för min del om det inte är något jag är inblandad i. Men eftersom du ställer frågor kring något du med tanke på vad som kommit fram inte är helt hemma på är din strutsmentalitet troligtvis inget som för framåt.

Om vi nu skulle ta detta stegvis och med bara en punkt i taget kanske jag skulle börja med din inmatning via nedre brytaren på stolpen. Där finns både formella och praktiska invändningar som aldrig kan bortförklaras eller som någon fackmässigt arbetande skulle göra eller som i ditt fall i efterhand ansluta. Du kan ju fundera över detta för min del antar jag att det inte kommer något svar då du verkar låst och snackar om attityd. Min normala attityd är att ta reda på hur saker jag inte har koll på funkar och brukar utföras samt varför och bakomliggande ting om man ska göra jobbet själv.

Och som nämnts bör du tänka på JFB det är inget man ska skjuta upp om man gör några jobb där det ända kunde falla sig naturligt, så lägg du en flaska rom på det också ger mervärde. :)

AJUH skrev:
Tack Bo.
Bra synpunkter som vanligt.
Värmarna är på 1000W styck och alltså 2 per fas, tredje fasen är planerad för uttag med högre förbrukning samt en eventuellt kompletterande värmare över en soffgrupp, vi vill dock "känna efter" hur värmen i soffan upplevs med dessa 2+2 värmare.

Inbillade mig att jag kan använda dosan till höger för koppling av både uttag samt värmare om dom ligger på samma fas eller har 3fasdvärgbrytare, är det fel?

Om du läser igenom tråden innan du går och antar det värsta så har jag självklart redan innan jag påbörjade installationen kommit överens med en elektriker om att han ska komma och:
1. Installera en JFB
2. Se över altaninstallationen och koppla in den i centralen.
Bara för att förtydliga, du pratar fortfarande om enfas för den krets vi ser på bilden? Det skulle annars göra ett dåligt utgångsläge rejält sämre. Att gå med matning igenom installationsströmbrytare kan väl gå an i "mindre" omfattning men inte om det handlar om trefas. Man försöker undvika detta i vilket fall. Du var ju inne på i #1 att gå med matning till en dosa först, men fann skäl emot detta? Det förändrar ju kretslösningen lite, påverkar lite hur man löser tvåpolig brytning av infran.

Du kan använda samma dosa för samma krets. I din skiss i #13 hade du dock delat upp kretsen i två grenar via två fysiska kablar från den första strömbrytaren. Då blir det inte klockrent längre utan kan betraktas som två separata kretsar ("grenar") som man inte bör blanda ihop, trots att de ursprungligen utgick ifrån samma grupp. Ordning och reda! Det kan finnas mer som jag missat eller haft förutfattade meningar om här ang kretslösningen. Jag har t.ex noterat tre kablar mellan dosorna på bild, men inte reflekterat över det mer än att höja ögonbrynet en gång för det kan väl inte vara någon avancerad korskoppling mellan dosorna. De kanske matar spottar? Om jag förstår detta rätt så kommer du få tre kretsar på altanen, en per fas. Dessa behöver likaså hållas isär.

Du har fått synpunkt på timer, en sådan rekommenderas av standarden. Det handlar mest om din plånbok. Likaså kan det finnas skäl till tvåpolig brytning. Båda dessa saker kan ju göras central inne i huset - du behöver inte en sep timer till varje infra men det är ju bra om timern inte befinner sig alltför långt ifrån altanen. Det är också bra med en signallampa på altanen eller annan strategisk plats så att det tydligt syns om infran är på, antingen i timern, i strömbrytaren på altanen till varje infra eller sep någon annanstans.

Slutligen säger standarden att uttag och belysning på altaner ska kunna brytas inifrån huset. Det handlar inte om att styra utan att koppla ifrån och förhindra olovlig/oavsiktlig användning, så det kan t.ex göras med en sep JFB eller HB för altanen och annat utomhus.

Den vanliga rekommendationen i fall där en elektriker ska komma och koppla in i efterhand är att kontakta denna i förväg. Det kan bli besvärligt att hitta någon i efterhand som vill göra detta, speciellt om du vill att han ska "kontrollera" det du gjort. Så funkar det inte.

GK100 skrev:
Du ska inte tro att det är det estetiska jag bryr mig om och inte heller att jag försöker framföra några visioner du skulle behöva ta ställning till givetvis får alla göra hur de vill för min del om det inte är något jag är inblandad i. Men eftersom du ställer frågor kring något du med tanke på vad som kommit fram inte är helt hemma på är din strutsmentalitet troligtvis inget som för framåt.

Om vi nu skulle ta detta stegvis och med bara en punkt i taget kanske jag skulle börja med din inmatning via nedre brytaren på stolpen. Där finns både formella och praktiska invändningar som aldrig kan bortförklaras eller som någon fackmässigt arbetande skulle göra eller som i ditt fall i efterhand ansluta. Du kan ju fundera över detta för min del antar jag att det inte kommer något svar då du verkar låst och snackar om attityd. Min normala attityd är att ta reda på hur saker jag inte har koll på funkar och brukar utföras samt varför och bakomliggande ting om man ska göra jobbet själv.

Och som nämnts bör du tänka på JFB det är inget man ska skjuta upp om man gör några jobb där det ända kunde falla sig naturligt, så lägg du en flaska rom på det också ger mervärde. :)
Du är bra på att skriva mycket utan att säga något.

• Gilla
Najkire
  • Laddar…
Det beror nog mest på mottagaren. Varför kan du inte ta in att det du visar både i skissen, bilderna och text inte är bra, det finns som sagt olika både formella och praktiska fel. Jag vill inte racka ner på det, du är givetvis fri att göra vad du vill inte heller ska du curlas fram i något du inte behärskar och inte heller vill lära dig mer om genom diskussion.

Med precis samma material fast i mindre mängd och lite annorlunda utfört hade du kunna varit hemma på flera av punkterna.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.