En av firmorna jag tog in offert av för min inredning av övervåning ville inte heller köra med luftspalt utan träfiberull direkt emot. Jag tog ej dom utan en annan. Luftspalten tog 8h att göra så ingen jättestor extrakostnad

Jag kommer använda Isover Vario Xtra utan luftspalt på min vind. Den ska däremot inte användas i badrum eller kök. Så som jag har förstått det så har den används i Tyskland under rätt många år. Har man stor fuktbelastning i huset och inte ventilation med undertryck så är det förmodligen ingen bra lösning.

Priceless skrev:
Vi har fått offert på en övervåning med en isoleringslösning utan luftspalt. Man ska använda en ångbroms med Isover Vario Xtra där det inte ska vara någon luftspalt alls! Ringde Smålandsvillan och frågade om det var godkänt från deras sida men de visste inte ens vad jag pratade om :(! Isover kunde heller inte säga med säkerhet om det gick att använda med smålandsvillans takkonstruktion med den board som sitter under tegelpannorna. Vi ska även ha ett dusch/wc utrymme uppe. Någon som kan något om detta, byggt med liknande metod, tips mottages tacksamt. /H (Västra Götaland)
Hur blev det med din övervåning?
luftspalt eller ej ?

Jag ska till att inreda min smv.
Kontaktade smv om att jag inte tänkte luftspalt och de höll med mig.
De sa att jag skulle gör luftspalt mot board som vanligt med bygga för i takfoten.

detta är nu sommar 2016 jag fick det svaret

• Gilla
Dumlex82
  • Laddar…
Niklas Andersohn skrev:
Hur blev det med din övervåning?
luftspalt eller ej ?

Jag ska till att inreda min smv.
Kontaktade smv om att jag inte tänkte luftspalt och de höll med mig.
De sa att jag skulle gör luftspalt mot board som vanligt med bygga för i takfoten.

detta är nu sommar 2016 jag fick det svaret
Det blev en traditionell lösning med luftspalt enl.SMV rekommendatíoner och sprutisolering. Vår besiktningsman avrådde från VarioXtra eftersom det inte är tillräckligt beprövat på vår huskonstruktion i våra klimat. Händer det något i framtiden så är det ju vi som konsumenter som får stå för notan!

Är inte yttertaken på smv av masonite? För då behövs väl ingen luftspalt?

Det är en board typ.masonite som sviktar på mitten under tegelpannorna. Vi har gjort med luftspalt enligt ritningarna vi fick med huset för att inreda övervåningen. SMV borde väl kunna svara på om det inte behövs någon luftspalt idag. Jag vet inte detta tyvärr!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.