Jarlsgård skrev:
Vad brukar en håltagare ta ungefär? Hade tänkt sätta in 3-4 st ventiler.

Har eventuellt tillgång till Hilti's DD modeller men är lite osäker på att utföra det själv :)
Är din vägg verkligen så ogenomtränglig? jag köpte en hålsåg på Hornbach och förlängare för
ca 400:-. Använde den till att göra hål för ventilation i våra källarväggar som består av puts och leca.
Tog inte många sekunder att ta sig in djupet på hålsågen, tegel och siporex är betydligt hårdare
men borde inte vara något problem.
ImageUploadedByByggahus.se1407273298.807673.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är ju helt klart ett alternativ om det fungerar :) ska ta och kolla på jobbet om de har kärnborr annars, så kanske man kunnat låna med sig en dd110 hem :)
 
Då var det lite drygt ett år sen man skapade tråden.. Så hur har det då gått?

Jadu, hänt absolut nada sånär på en spaltventil i sovrummet.

Har börjat kolla mer på FTX system, luften suger fortfarande genomsvettig gorilla och det börjar gå mig lite på nerverna. Eller snarare, det konstanta snytandet från min sambo ljudnivå mistlur :p

Projektering, var bör man vända sig för det? Ca pris?

Har kollat på aggregat också och det känns som om Heru 100 S är tillräckligt och långt där över.

Hur stora kanaler brukar man i regel ha? Är mest för att ta mig upp på övre vinden jag undrar. Kommer ha 3st tilluft där isåfall med rum i storlekarna 14, 9.5 och 11m², dvs ca 12l/s.
 
Vi är mycket nöjda med vår HERU 130, har lite större hus än ert. Kanalerna är 125 mm, ev 160 eller större för ljudnivåns skull på vissa ställen där det får plats, tex i golvbjälklag på vinden. Räkna med runt 70-100tkr eller billigare om ni gör en del förarbete och återställningsarbeten själva. Vi har agget på vinden då det förenklade rördragningen.
 
Jonatan79 skrev:
Vi är mycket nöjda med vår HERU 130, har lite större hus än ert. Kanalerna är 125 mm, ev 160 eller större för ljudnivåns skull på vissa ställen där det får plats, tex i golvbjälklag på vinden. Räkna med runt 70-100tkr eller billigare om ni gör en del förarbete och återställningsarbeten själva. Vi har agget på vinden då det förenklade rördragningen.
Tror nog huvudstammarna är 160mm samt att frånluft/tilluft är 100/125mm. Vi har också ett Heru 130. Tilluftsdonen är tysta men frånluft har jag ett sus. Skall installera några ljuddämpare till vid donen.
 
Arbetet kommer vi utföra helt själva isåfall så när på ett eluttag för apparaturen.

Så som jag tänker rördragningen nu så kommer ett större rör gå från kattvinden upp på övre vinden, där med en förgrening. Sedan tänker jag mig att frånluften går ner i mellanbjälklaget för att gå ner i pannrummet. Där ligger tvättstuga, kök. V-rummet ligger direkt under kattvinden så där blir ingen direkt extra dragning. Övre badrummet ligger ovanför pannrummet, så inte heller där blir det någon direkt extradragning.

Kan lägga upp en planlösning och min tänkta dragning.. den jag har målat upp i huvudet :)
 
Ritning av ett hus där placering av ventilation på kattvinden visas, med markerade rördragningar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning av en våning med markerade ventilationssystem och möjlig placering av en enhet i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Doc

Två tankar.

Bild ett är om man placerat enheten på kattvinden. Det som är en fördel där är att jag i dagsläget har 2st ventiler i ytterväggen som jag kan använda, dessutom får jag bort den en liten bit från sovrummen. Sedan går röret för ventilationen till sovrummen upp på övre vinden längs med en takstol som är där idag. Frånluften går i mellanbjälklaget till pannrummet, för att sedan ansluta kök, tvättstuga samt torkrum. Tilluft hall/trappa hamnar mitt i trappväggen.

Bild två är om man placerar enheten på övre vinden. Där har jag dock ingen genomföring i väggen och måste då gå ut genom taket. Lite extrameck då jag har papptak. Blir kortare rördragning dock. Sedan går kanalerna ner bakom ena garderoben i sovrummet, är ett utrymme där bakom idag där vattenrören samt avluftningsröret går (dock osäker på hur mycket utrymme som finns där) På bottenvåningen blir dragningen snarlik sånär på placeringen utav tilluft i vardagsrummet. Eventuellt så går den att dra ut i mellanbjälklaget så jag slipper ta in håltagningsfirma för att göra hål i väggen.

Tilluft i hall/trappa hamnar på ovanvåningen istället.

Känns ju dock sådär att placera enheten ovanför sovrummen, blir mer och jobbigare eldragning (finns el på kattvinden idag) så det känns lite hugget som stucket vilket som faktiskt är bäst :)
 
Placera den så långt från sovrum som möjligt pga ev. oljud. Ni behöver tilluft i v-rum, ev både till & från i olika delar av rummet pga storlek. Ingen tilluft i hallar brukar man ha. Samt ska köksfläkt gå i egen kanal eller kolfilter ut i köket där man då sätter frånluft. Frånluft på gäst-wc också.
 
Ja det är också min tanke, blir ju dock kortare rördragning om man sätter den på vinden. Nu kom jag på att det står ett gammalt expansionskärl uppe på vinden där man faktiskt kunnat satt den, är vid murstocken.

Tilluft i V-rummet har jag räknat med :) Övre hallen tänkte jag mer på, kommer bli ett allrum där och då vill man ju ha bra luft. Sen så är den nedre hallen på ca 12m² så där hade man ju också velat ha luftutbyte.

Angående gäst-wc så kommer jag inte dra rör dit. Enkel anledning, försluten dörr (inga luftspalter) plus att det sitter till och frånluft där inne idag, ventil i väggarna. Så den är otroligt välventilerad idag och jobbet för att dra dit rör kontra att låta det vara som det är gör det inte värt det :)
 
Vy inuti en garderob med synliga rör, inkluderar ett stort avluftningsrör till vänster och äldre oanvända rör till höger med några isoleringsskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut innanför garderoben. Röret till vänster är avluftningen och de till höger skulle jag tro är de gamla rören till expansionskärlet som inte är i bruk längre, så dem borde man kunna riva bort.

Enda kruxet som jag ser med den rördragningen är, är att avloppsröret från duschen går i undertaket... men badrummet ska göras vid innan detta blir verklighet ändå som det ser ut nu :)


DVS göra såhär:
Ritad planlösning av ett hus med markerade rördragningar och möbler, inklusive avluftning och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ropia skrev:
Att ställa aggreggatet på kattvinden som du gjort i en av dina bilder tycker jag verkar vara en bra id'e. Då är aggreggatet längst ifrån sovrum för att minimera risk för ljud.

Här kan du läsa lite erfarenheter jag skrivit ner när jag konverterade till FTX.
[länk]
Ja det hade rent krasst varit det bästa ur ljudsynpunkt. Problemet är bara tilluften till sovrummen.. hade taket varit konstruerat som på ett normalt hus så hade man kunnat dra röret bredvid en takstol = enkelt. Men då hela mitt tak är avväxlat och jag bara har 2 takstolar så hade jag blivit tvungen att dra röret innanför avväxlingarna vilket påverkar takhöjden negativt. Möjligen så hade jag kunnat dra rören i mellanbjälklaget, men det gör det krångligare med rördragningen i badrummet.. klurigt!

Hade jag istället sätt aggregatet på övre vinden så hade det blivit lättare med rördragningen. Sen med oljud vet jag inte om det blivit så farligt ändå, taket i vårt sovrum (där den stått ovanpå i princip) så är det idag spåntat, takgips och sen pärlspont. När/om vi gör om ventilationen kommer jag nog vilja ha gipstak igen och istället för att riva ner panelen så gipsar jag direkt på. Så taket lär vara ca 5cm rent massivt material och sedan isolerat ovanpå. Men det kanske låter ändå.

Vad är det vanligtvis som gör att det väsnas? Är det att det vibrerar eller är det fläktarna som låter?
 
I mitt fall så är det den lilla drivmotorn till den roterande värmeväxlaren som jag kan höra, om jag står i badrummet direkt under aggreggatet (aggreggatet är placerat på kallvinden över badrummet) så kan jag höra den som ett dovt brummande om det för övrigt är helt tyst i huset. Hörs bäst på vår/höst då värmeväxlaren går lite on/off. På vintern när den går kontinuerligt hör jag den inte, men det är när den startar/stoppar jag kan höra den.
 
Ropia skrev:
I mitt fall så är det den lilla drivmotorn till den roterande värmeväxlaren som jag kan höra, om jag står i badrummet direkt under aggreggatet (aggreggatet är placerat på kallvinden över badrummet) så kan jag höra den som ett dovt brummande om det för övrigt är helt tyst i huset. Hörs bäst på vår/höst då värmeväxlaren går lite on/off. På vintern när den går kontinuerligt hör jag den inte, men det är när den startar/stoppar jag kan höra den.
Det lät bra i mina öron :)

Så inga vibrationsljud alls? Det är ju klart, den väger ju en del men det kan ju ändå vibrera. Funderade nämligen på om man skulle ha den fäst i bussningar för att minimera vibrationer men det kanske inte behövs då :)
 
Jarlsgård skrev:
Det lät bra i mina öron :)

Så inga vibrationsljud alls? Det är ju klart, den väger ju en del men det kan ju ändå vibrera. Funderade nämligen på om man skulle ha den fäst i bussningar för att minimera vibrationer men det kanske inte behövs då :)
Aggreggatet skall installeras på en stor tung "död" markisolerplatta som äter upp alla eventuella vibrationer som kan fortplanta sig till stommen. Detta fungerade jättebra i mitt fall. Sedan kan du, när du ansluter aggreggatet till kanalerna, använda dig av flexljuddämpare eller "drasuter", allt för att minimera att eventuella vibrationer fortplantar sig till kanalstammen. Det finns många sätt att installera FTX, men det viktiga för mig var att få en princip ljudlös anläggning, så jag körde flexljuddämpare för att ansluta aggreggat och stam, då blir det en icke-stum anslutning så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.