3 957 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Kakla i hall - hur?
Hej!
Vi vill kakla golvet i vår hall. Just nu finns där ett plankgolv (original, tidigare undergolv) som lutar ganska rejält. Golvet är relativt stabilt, det knarrar eller rör sig inte. Vi har tänkt oss ett marockanskt kakel som vi ska impregnera för att få det slittåligt. Det är egentligen inte själva plattsättningen som bekymrar oss utan underarbetet. Hur går vi bäst tillväga? Riva upp golvet, ta bort isolering (sågspån) och flytspackla? Eller spackla direkt på trägolvet? Hur gör man för att jämna ut lutningen? Vi är glada renoveringsamatörer och händiga för det mesta
Tacksamma för svar,
/ Jacob och Aida
Vi vill kakla golvet i vår hall. Just nu finns där ett plankgolv (original, tidigare undergolv) som lutar ganska rejält. Golvet är relativt stabilt, det knarrar eller rör sig inte. Vi har tänkt oss ett marockanskt kakel som vi ska impregnera för att få det slittåligt. Det är egentligen inte själva plattsättningen som bekymrar oss utan underarbetet. Hur går vi bäst tillväga? Riva upp golvet, ta bort isolering (sågspån) och flytspackla? Eller spackla direkt på trägolvet? Hur gör man för att jämna ut lutningen? Vi är glada renoveringsamatörer och händiga för det mesta
Tacksamma för svar,
/ Jacob och Aida
Välkomna till forumet!
Normalt sätter man kakel/klinkers på gips eller gjutet golv. Trä rör sig alltid med luftfuktigheten. Om man flyter på trät och armerar kanske det går, men flytspackelkakan behöver vara några centimeter tjock. Hur mycket plats har ni på höjden? Om det är på marginalen skulle jag nog ta upp plankgolvet.
Normalt sätter man kakel/klinkers på gips eller gjutet golv. Trä rör sig alltid med luftfuktigheten. Om man flyter på trät och armerar kanske det går, men flytspackelkakan behöver vara några centimeter tjock. Hur mycket plats har ni på höjden? Om det är på marginalen skulle jag nog ta upp plankgolvet.
Jag skulle ta bort plankgolv, ta bort isolering kottla minska avståndet mellan Bärlinor så det uppfyller reglerna för våtrum enligt bkr, isolera mellan med oorganiskt material följt av golvspån och sen flytspackel. Om det är stora nivåskillnader åtgärda det när ni kompletterar med tätare reglar. Mindre nivåskillnader kan tas upp av flytspacklet
Även om hallen inte är ett våtrum så slipper ni på så sätt risken att klinkers spricker osv
Knarrar golvet idag kommer det med hög sannolikhet att spricka när ni kaklat
Även om hallen inte är ett våtrum så slipper ni på så sätt risken att klinkers spricker osv
Knarrar golvet idag kommer det med hög sannolikhet att spricka när ni kaklat
Tack för svar! Hallen angränsar till köket och vi vill helst inte ha någon nivåskillnad, därför lutar det åt att bryta upp golvet. Men om jag har förstått det rätt är det såhär vi ska gå tillväga:
1. Bryta upp plankgolvet och få bort bort all gammal isolering
2. Fixa till golvreglerna. Eftersom golvet lutar är det med största sannolikhet reglarna som lutar. Rekommenderar ni att ta bort de gamla reglerna och skruva dit nya eller komplettera med regler mellan de gamla reglarna så att det blir tätare mellan varje regel (som cicaro beskrev)?
3. Isolera med oorganiskt material - typ cellplast?
4. På med golvspånskiva - någon speciell tjocklek?
5. Eventuellt komplettera med flytspackel om golvet fortfarande lutar
6. Kakla - som jag har förstått går det bra att kakla direkt på golvspånskiva?
Mycket frågor, väldigt glada att vi har hittat det här forumet
1. Bryta upp plankgolvet och få bort bort all gammal isolering
2. Fixa till golvreglerna. Eftersom golvet lutar är det med största sannolikhet reglarna som lutar. Rekommenderar ni att ta bort de gamla reglerna och skruva dit nya eller komplettera med regler mellan de gamla reglarna så att det blir tätare mellan varje regel (som cicaro beskrev)?
3. Isolera med oorganiskt material - typ cellplast?
4. På med golvspånskiva - någon speciell tjocklek?
5. Eventuellt komplettera med flytspackel om golvet fortfarande lutar
6. Kakla - som jag har förstått går det bra att kakla direkt på golvspånskiva?
Mycket frågor, väldigt glada att vi har hittat det här forumet
Som sagt, inget kakel på spån. Det ska vara dött material (=flytspackel, golvgips, betong osv)
Golvet ska inte luta efter att ni har fixat till golvreglarna, om ni väljer att göra så. Reglarna ska naturligtvis sättas horisontellt. Här finns risk för att skarven mot angränsande golv inte blir så snygg om de också lutar. Det kan vara frågan om att göra det som blir minst illa. Man kan göra vilket som angående komplettering eller byte av reglar. Jag håller med om att det är lämpligt att sätta tätare än cc60.
Ingen cellplastisolering, det har man om man gjuter. Om ni ska ha golvreglar, lägg stenull/glasull under golvgipsen. Det andra alternativet är att gjuta med EPS-betong. Den är isolerande i sig eftersom den har en väldigt hög andel polystyrenkulor istället för ballast.
Golvet ska inte luta efter att ni har fixat till golvreglarna, om ni väljer att göra så. Reglarna ska naturligtvis sättas horisontellt. Här finns risk för att skarven mot angränsande golv inte blir så snygg om de också lutar. Det kan vara frågan om att göra det som blir minst illa. Man kan göra vilket som angående komplettering eller byte av reglar. Jag håller med om att det är lämpligt att sätta tätare än cc60.
Ingen cellplastisolering, det har man om man gjuter. Om ni ska ha golvreglar, lägg stenull/glasull under golvgipsen. Det andra alternativet är att gjuta med EPS-betong. Den är isolerande i sig eftersom den har en väldigt hög andel polystyrenkulor istället för ballast.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Byggtekniskt lägger jag mig inte i, men att ha marokanskt klinkers i hallen låter som en dålig idé. Det är ganska känsligt mot fläckar.
Tack tommib och ni andra. Tror vi kör spån och flytspackel över det då. Men lär komma tillbaka till det här forumet, säkert en massa frågor som kommer uppstå längs vägen.
Chrissofsweden - Ja, vi har hört lite olika, både ris och ros. Men det är så snyggt att vi inte kan låta bli
Chrissofsweden - Ja, vi har hört lite olika, både ris och ros. Men det är så snyggt att vi inte kan låta bli
Max. c/c 30 på reglar under spångolvet, blindbotten (om det är krypgrund eller ovanisolerad platta) så inte isoleringen trillar ner, mineralullsisolering mellan reglarna, 22 mm golvspån, armeringsnät och flytspackel. Sen kan du börja lägga klinker
Kan vara svårt att byta befintliga reglar beroende på hur bärlinorna går, oftast lättare att komplettera med fler reglar och kottlingar än att byta reglar. Om det är ovanisolerad platta på mark tänk på att inte ha trä dikt an mot plattan utan använd antingen tjärpapp/syllpapp mellan, en bit åldersbeständiga plast eller ställ dem på plastkilar. Samtidigt som du har golvet borta se till att dammsuga bort så mycket du kan av skräp och annat jox som möss osv har dragit in under golvet.
Kan vara svårt att byta befintliga reglar beroende på hur bärlinorna går, oftast lättare att komplettera med fler reglar och kottlingar än att byta reglar. Om det är ovanisolerad platta på mark tänk på att inte ha trä dikt an mot plattan utan använd antingen tjärpapp/syllpapp mellan, en bit åldersbeständiga plast eller ställ dem på plastkilar. Samtidigt som du har golvet borta se till att dammsuga bort så mycket du kan av skräp och annat jox som möss osv har dragit in under golvet.
Tack Cicaro!
Stämmer att det är en lägenhet.
Stämmer att det är en lägenhet.