Årets worxmodeller .1 är inte testade av elsäkerhetsverket så att säga att de är godkända är inte riktigt.
 
De har förändrat hur wire-sensorn fungerar, bl.a. sitter det numera ett externt kretskort i fronten som förstärker signalerna och skickar digitalt till moderkortet istället för att moderkortet tar hand om allt. Men jag har inte gjort några mätningar om det är någon skillnad i verkligheten eller inte än .. :)
 
  • Gilla
Krokus1
  • Laddar…
Jag har kört version 2.01 i några dagar nu. Nu funkar klipparn betydligt bättre. Jag har en u formad tomt på ca 1200m3 i varav 800m3 är i lutning. Det 20% mer än vad den är specad för. Nu när zonklippningen funkar så har jag skapat trånga sektorer för att den inte ska ner i botten av u ett där den annars klipper 95% av tiden. Nu klipper den toppen av u ett en stund iaf innan den letar sig ner i botten för att klippa sig trött. Gräsmattan börjar se bra ut vilket den aldrig gjorde med orginal mjukvaran, ska avvakta en hel veckas klippcykel innan jag vet hur bra det funkar.

Skulle vara intressant om nån kunde lägga upp lite erfarenheter av den allra senaste mjukvaran med helst med skillnader mot 2.01 mjukvaran.
 
Trodde att zonklippningen funkade med 2.01. Kollat typ 10ggr när den gått ut och den har alltid gått till zon 3 alt zon 4 som var satta till 180 resp 182m ut. Nu satte jag zon 4 till 30m vilket var min tidigare zon2 längd. Och nu ikväll gick han ut en gång till 30m och klippte och gången efter till 180m och klippte!
Tycker fortfarande klipparn drar snett i lutning men nya blad och rensning av gräs runt framhjulsaxlarna gick den iaf betydligt mindre snett
 
Mina föräldrar har på min inrådan :x köpt en Worx till en liten platt gräsmatta som deras wiper inte når.
Den vobblar fram längs tråden, stänger av sig i laddstationen samt stannar mitt på gräsmattan och säger sig vara utanför området. Är det fel på klipparen eller är det bara att lämna tillbaks den?
 
legion skrev:
Mina föräldrar har på min inrådan :x köpt en Worx till en liten platt gräsmatta som deras wiper inte når.
Den vobblar fram längs tråden, stänger av sig i laddstationen samt stannar mitt på gräsmattan och säger sig vara utanför området. Är det fel på klipparen eller är det bara att lämna tillbaks den?
Fel på deras exemplar!
 
Om man inte lagt slingan spikrakt så svajar den fram o tillbaka längs slingan, det gör min med på vissa ställen. Prova uppdatera mjukvaran så bör de slippa att den stänger av sig i laddaren. Kanske löser det andra problem med.
 
nissenhj skrev:
Fel på deras exemplar!
MacMelmac skrev:
Om man inte lagt slingan spikrakt så svajar den fram o tillbaka längs slingan, det gör min med på vissa ställen. Prova uppdatera mjukvaran så bör de slippa att den stänger av sig i laddaren. Kanske löser det andra problem med.


Ok tack, olika bud här. De får kolla slingan först annars blir det väl till att reklamera. Att fippla med usb-minnen och mjukvaruuppdateringar är nog inget de varken kan eller vill hålla på med, om produkten inte fungerar out of the box är den defekt.
 
legion skrev:
Ok tack, olika bud här. De får kolla slingan först annars blir det väl till att reklamera. Att fippla med usb-minnen och mjukvaruuppdateringar är nog inget de varken kan eller vill hålla på med, om produkten inte fungerar out of the box är den defekt.
Då har du nog dessvärre tipsat om fel klippare ;)
 
Ingen klippare fungerar bra, om man inte försäkrar sig om att installationen är korrekt. Att uppgradera mjukvaran är ju standard på alla produkter, så det är bara att gilla läget eller ta hjälp av någon som kan fixa det åt dom (du?).
Att den stänger av sig i laddstationen kan bero på tillfälliga strömbortfall tex., eller dålig, alternativt, felaktigt installerad begränsningskabel.

Börja med att gå igenom installationen och se till att mjukvaran är uppgraderad.
Sen kommer du garanterat behöva korrigera linan efterhand, men det är ju självklart.
 
plutoorjan skrev:
Ingen klippare fungerar bra, om man inte försäkrar sig om att installationen är korrekt. Att uppgradera mjukvaran är ju standard på alla produkter, så det är bara att gilla läget eller ta hjälp av någon som kan fixa det åt dom (du?).
Att den stänger av sig i laddstationen kan bero på tillfälliga strömbortfall tex., eller dålig, alternativt, felaktigt installerad begränsningskabel.

Börja med att gå igenom installationen och se till att mjukvaran är uppgraderad.
Sen kommer du garanterat behöva korrigera linan efterhand, men det är ju självklart.
Gilla läget...ur en konsumentköpsrättslig synpunkt menar jag att det inte är ok att produkter säljs som inte fungerar utan att mjukvaran uppdateras av kunden själv. Det finns ju stora kundgrupper som inte ens vet vad mjukvara är, än mindre skulle klara av att fixa sånt själv.
Man kan faktiskt kräva att en produkt ska fungera utan egen handpåläggning. Jag tror inte återförsäljarna eller ens worx själva skulle påstå annat.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Nä, självklart ska klipparen fungera "out of the Box", utan att behöva uppgradera mjukvaran. Dina problem beror inte på mjukvaran i sig, utan det är något annat som är fel. Dock kommer man aldrig undan behovet att behöva uppgradera, för att då få en ännu bättre maskin. så länge klipparen gör det den ska, ja då behövs ingen uppgradering, men vid minsta problem som inte kan lösas rakt upp och ber då är det alltid den senast officiella mjukvaran som gäller. Det är det första supporten kommer att säga om man exkluderat allt annat som felinstallation etc. Dock... Din klippare verkar ha något strul, eller så är installationen felaktig, eller påverkad av yttre omständigheter(strömdippar tex.).
 
Varför är det många som inte ringer supporten i första hand när de får strul?
 
Att klipparen stänger av sig i laddstationen skulle bero på installationsfel köper jag inte, såvida den inte gör det varje gång den går in i laddstationen men om det inträffar någon enstaka gång är det förmodligen något fel i programvaran.
Möjligen då att det kan bero på något kort strömbortfall men detta ska inte klipparen stängas av för, den har ju ström från batteriet.
Detta anser jag vara ett fel i programvaran som ska rättas till, alltså en bugg.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Beroende på firmware så fick man tidigare direkt "utanför arbetsområde" så fort basen blev strömlös på tidigare modeller, och efter en stund i det läget så stängde den helt enkelt av sig. Nu fattar den nog att den är basen och bara står kvar i läget "inväntar schematid", om det inte är så enkelt som att begränsningskabelns anslutning är glapp. Då kan det återigen bli så att det står "utanför arbetsområde". Ett mjukvarufel kan det säkert vara... Därför uppgraderar man ju löpande mjukvaran... Men det verkar otroligt att det skulle sänka hela klipparen. Låter mer som hårdvarufel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.