Hej,

har sett att Kvänum sätter upp sånna här lite här och där.
Bland annat för att rama in en öppning, som i den bifogade bilden, eller nere vid sockeln.

Jag tycker att det är snyggt och skulle vilja göra det själv, men jag har svårt att hitta den för jag vet inte vad jag ska söka efter.
Min chansning är att det är en konsol, men jag när jag googlar på allmoge konsol så blir det inte jättemånga träffar som liknar det jag söker. Heter det något annat?

Om det nu inte finns att få tag på: hur skulle man gå till väga om man skulle göra en?

Tack på förhand!

/Erik

• Vit inbyggd hylla med dekorativa utskärningar vid öppningen mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konsoler är en vanlig benämning.
Jag har gjort liknande av hyvlade brädor och med en sticksåg. Men man tar vad man har, bandsåg eller t.o.m lövsåg duger också.
I grund och botten mycket enkla snickerier …

Yrrol skrev:
[länk]

[länk][/QUOTE

Googlade ju lite, men hittade inte något som riktigt liknade det på bilden.
Var även inne på Lundbergs, men hittade inte det jag sökte där heller.

fahlis skrev:
Konsoler är en vanlig benämning.
Jag har gjort liknande av hyvlade brädor och med en sticksåg. Men man tar vad man har, bandsåg eller t.o.m lövsåg duger också.
I grund och botten mycket enkla snickerier …
Okej, har ingen bandsåg, däremot en sticksåg. Hur skulle du gå till väga för att de ska se exakt likadana ut (de jag sågar alltså)?

tommib
Lägg två plankor på varandra och tvinga ihop. Se till att du håller sågen helt vinkelrät mot träet.

Y
Tycker lundbergs är väldigt lik din bild;
getimage.ashx

Jemfix, k-rauta, jag fick hur många träffar som helst när jag sökte på allmoge konsoler och klickade i bilder......

tommib skrev:
Lägg två plankor på varandra och tvinga ihop. Se till att du håller sågen helt vinkelrät mot träet.
Jo, då får jag ju 2 =)
Googlade lite på det, gör en mall och sedan fräser jag ut det med kopierstål.

ullberg
om du har googlat konsol men inte hittade du söker anar jag att du tycker utbudet i standardaffärerna har för "lite fyllning" i mitten, och kanske inte så mycket snickarglädje, kan det stämma? i så fall kan du ju kika här: http://www.nordingratra.com/index.asp (prod->snickarglädje->konsoller) där finns ett par lite "fylligare"

/U

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Man kan göra snygga konsoler, om man har lite fanérbitar liggande. Man sågar en trämall med mjuk rundning och limmar ihop ett antal lagom långa fanérremsor till önskad tjocklek, som en efter en spänns över mallen.

hans lindquist skrev:
Man kan göra snygga konsoler, om man har lite fanérbitar liggande. Man sågar en trämall med mjuk rundning och limmar ihop ett antal lagom långa fanérremsor till önskad tjocklek, som en efter en spänns över mallen.
Ujuj, det verkar avancerat. Har ingen fanér hemma, har aldrig arbetat med det.

hans lindquist skrev:
Fast det är ju inte konsoler han vill ha ;-)

• Gilla
erik8308
  • Laddar…
Kan så vara. Men förr eller senare uppstår alltid behovet av snygga och billiga konsoler. Om inte annat kan man själv skapa behovet.;)

Redigerat:
  • Gilla
erik8308
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.