Hej,
har sett att Kvänum sätter upp sånna här lite här och där.
Bland annat för att rama in en öppning, som i den bifogade bilden, eller nere vid sockeln.
Jag tycker att det är snyggt och skulle vilja göra det själv, men jag har svårt att hitta den för jag vet inte vad jag ska söka efter.
Min chansning är att det är en konsol, men jag när jag googlar på allmoge konsol så blir det inte jättemånga träffar som liknar det jag söker. Heter det något annat?
Om det nu inte finns att få tag på: hur skulle man gå till väga om man skulle göra en?
Tack på förhand!
/Erik
har sett att Kvänum sätter upp sånna här lite här och där.
Bland annat för att rama in en öppning, som i den bifogade bilden, eller nere vid sockeln.
Jag tycker att det är snyggt och skulle vilja göra det själv, men jag har svårt att hitta den för jag vet inte vad jag ska söka efter.
Min chansning är att det är en konsol, men jag när jag googlar på allmoge konsol så blir det inte jättemånga träffar som liknar det jag söker. Heter det något annat?
Om det nu inte finns att få tag på: hur skulle man gå till väga om man skulle göra en?
Tack på förhand!
/Erik
Konsoler är en vanlig benämning.
Jag har gjort liknande av hyvlade brädor och med en sticksåg. Men man tar vad man har, bandsåg eller t.o.m lövsåg duger också.
I grund och botten mycket enkla snickerier …
Jag har gjort liknande av hyvlade brädor och med en sticksåg. Men man tar vad man har, bandsåg eller t.o.m lövsåg duger också.
I grund och botten mycket enkla snickerier …
Yrrol skrev:[länk]
[länk][/QUOTE
Googlade ju lite, men hittade inte något som riktigt liknade det på bilden.
Var även inne på Lundbergs, men hittade inte det jag sökte där heller.
Okej, har ingen bandsåg, däremot en sticksåg. Hur skulle du gå till väga för att de ska se exakt likadana ut (de jag sågar alltså)?fahlis skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
om du har googlat konsol men inte hittade du söker anar jag att du tycker utbudet i standardaffärerna har för "lite fyllning" i mitten, och kanske inte så mycket snickarglädje, kan det stämma? i så fall kan du ju kika här: http://www.nordingratra.com/index.asp (prod->snickarglädje->konsoller) där finns ett par lite "fylligare"
/U
/U
Man kan göra snygga konsoler, om man har lite fanérbitar liggande. Man sågar en trämall med mjuk rundning och limmar ihop ett antal lagom långa fanérremsor till önskad tjocklek, som en efter en spänns över mallen.
Ujuj, det verkar avancerat. Har ingen fanér hemma, har aldrig arbetat med det.hans lindquist skrev:
Det där med fanér är bara om man vill ha konsoler med böjd form, typ den här https://static.byggmax.com/media/!Item!25110!productImage!0_25110.jpg/large/Konsol.jpg
...vilket inte verkar vara den formen du är ute efter.
Gör som du själv föreslog, mall och sen kopierfräsning, grovsåga med sticksåg innan du fräser.
...vilket inte verkar vara den formen du är ute efter.
Gör som du själv föreslog, mall och sen kopierfräsning, grovsåga med sticksåg innan du fräser.
Kan så vara. Men förr eller senare uppstår alltid behovet av snygga och billiga konsoler. Om inte annat kan man själv skapa behovet.
Redigerat: