Vill du ha garanterad "State of the Art" wifi så ska du satsa på en Ciscolösning. En accesspunkt på övervåningen och en på nedervåningen. Cisco WLC 2504 heter deras minsta "router" eg en controller men jag vill inte krångla till det i texten (finns på tex Dustin eller ebay) Samt två st 2702 accesspunkter i taket. Visst det kommer kosta en slant. Men om man bygger ett hus för x antal MSEK idag och sen sätter in ett dåligt WIFI så kommer man irritera både sig själv och resten av familjen. Ett väl fungerande hemma WIFI är nästan viktigare än varmvatten i duschen för dagens ungdomar :)

Det finns inbyggd POE i wlc 2504 så du behöver bara be elektrikern dra en nätverkskabel till respektive accesspunkt sen är det klart. Ingen annan strömmatning behövs.

När det här är uppe och snurrar så kan du glömma bort felsökning, omstarter, långsamt wifi etc etc. Det kommer tugga på i många många år.

Redigerat:
Ciscoprylar är helt klart överkurs för hemmabruk och är nog endast ett bra val om man vill ha ett skrytbygge.

Helt enkelt för att Ubiquiti kommer fungera precis lika bra som Cisco men för bråkdel av priset! Till och med vår seniora IT-konsult som uteslutande jobbar med Cisco rekommenderar Unifi till privatpersoner och ekonomiskt medvetna företag.

Själv har jag en Unifi UAP-AC som jag köpte för 2000:- som hänger i mitten av innertaket på övervåningen och täcker 150vm inkl garage. 130kvm källare + hela tomten på 990kvm. Jag har till och med stabil WIFI 50 meter bort vid områdets gemensamma tennisplan till ungarnas lycka :D Den har snurrat sen november 2014 och endast startats om vid ett par strömavbrott...

Redigerat:
Hej,

Har precis byggt hus och gick i samma tankar som dig!

Jag ville ha ett mordernt hus med RIKTIGT bra internet och en någorlunda framtidssäker trådlös lösning med bra hastighet då mer och mer sker trådlöst hela tiden! Du skall dock Alltid koppla in med kabel där det är möjligt, det är alltid stabilare än trådlöst!

Jag valde att släppa ut tomrör precis som många förespråkar där jag ville montera en acesspunkt. I mitt fall räckte det med ett utsläpp, centralt placerat och högt i ryggåstaket. (165kvm hus ett plan). Jag valde då Ubiquiti Unifi UAP AC Pro som nämnts tidigare. Den fyrkantiga varianten. Den är otroligt slimmad i taket och fungerar bra! Den driver du med strömförsörjning via ethernetkabeln och en särskild dosa som följer med. Jag har mottagning i hela huset, men inte mer. Den når kanske 5-10m till på utsidan men inte till garaget tyvärr... Du ska inte ha en dosa i taket om du vill ha det snyggt. Du ska bara ha ett utsläpp, sedan får du lämna acesspunkten den dagen du säljer huset ist.

Jag drog även tomrör mellan mediacentralen i huset och garaget. Så att jag kan dra vad jag vill därimellan. Dvs dra ethernetkabel mellan switchen i huset ut till garaget.

Jag valde även att Inte använda mig utav dom nätverksuttag som elektrikern vanligtvis kopplar in på, dom sitter i elcentralen. Utan jag släppte ut alla Ethernetkablar ur en eldosa högt upp på väggen i mediarummet. Sedan kopplades dessa in till en egen Patchpanel, och under denna satte jag en rackmonterad Mikrotik switch, som i sin tur kopplades in till fibermodemet.
Pga detta drog jag även ett tomrör mellan elcentralen och patchpanelen. Detta pga av att fibermodemet placerar i elcentralen och det behövs en ethernetkabel mellan denna och switch.

Dra gärna ett tomrör till utsidan fasad så kan du koppla in en acesspunkt även där om du vill ha bättre mottagning på utsidan.

När det gäller tv-rum, så satte jag där 6st eluttag på väggen under tv. 4st nätverksuttag.
Jag satte en eldosa bakom tv (med ett täcklock som man gör hål i för att släppa igenom kabeln) som jag drog ett rör 50mm med utsläpp nere vid eluttagen. Här satte jag specialbeställda utsläppsdosor för media installationer. Som bara är för kabelgenomföringar.
Satte tre sådana på rad, som dessutom drogs tomrör till surroundhögtalare, subwoofer, projektor. Drog även ett 50mm tomrör från denna installation till mediarummet där routern sitter.
Gjorde så i både vardagsrum samt tv rum!

Utöver detta så drog jag även tomrör i taket till takhögtalare i alla rum, även dessa fram till mediarummet!

Ville bara dela med mig av hur jag gjorde då det kanske kan väcka lite idéer och tankar kring din installation även utöver nätverket!
Kan posta lite bilder om du vill.

Det är MYCKET att tänka på vid ett nybygge! :)

Lycka till och hoppas allt blir bra!

Redigerat:
Skrytbygge :)

Som jag resonerar så kan jag tycka att om man ska bygga ett nytt hus för säg 2-3 MSEK och från början funderar på en problemfri WIFI lösning, varför då inte lägga 6-8KSEK på ett WIFI som fungerar helt utan komplikationer. Jag hade inte ens en tanke på att ett WIFI kunde klassas som skrytbygge, vem bryr sig eg om annat än funktion ?? inte konstigt att världen ser ut som den gör på insta och fbook om folk går runt med sådana tankar.

Redigerat:
Ubi ger en problemfri wifilösning. Varför betala tre gånger mer för cisco när det inte behövs?

• Gilla
vilpi
  • Laddar…
Det var bara ett förslag som jag vet fungerar problemfritt och inget måste på ngt sätt. Vi väljer alla vad vi vill lägga våra pengar på. Basfunktioner som detta betalar jag gärna extra för. Hoppas att TS hittar den lösning som är optimal för h*n.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ursäkta, men nu är det ju inte så att Ubiquiti är någon billig skit. Utan dom har precis som Cisco professionella och bra produkter även dom. Sen att just du råkar gilla Cisco bättre är ju en annan sak.
Jag la ca 6000kr för en switch och en acesspunkt till mitt hus för att jag ville bli nöjd. Och jag valde Ubiquiti framför cisco för att jag gillar Ubiquitis produkter i förhållande till pris! Inte svårare än så.... Och jag blev nöjd!

Och INGET trådlöst är helt problemfritt, bara mer eller mindre problemfritt. Du har alltid störningar och diverse parametrar som gör att du KAN få problem i ditt hem. Därför förespråkar jag kabel framför trådlöst där det är möjligt.

Allt handlar om kosumentens krav, och dessa krav ser alltid olika ut. Upp till trådskaparen att välja vad han/hon vill!

Sålänge han/hon väljer Ubiquiti! 😝

Jag vet mycket lite om konsumentprylarna så där ger jag mig inte in i diskussion utan vill bara ber er tänka på kanalvalen om ni väljer mer än en ap. Bor ni med grannar kolla då vad dina grannar använder för kanaler. Tror Inssider fortfarande är gratis och enkel att använda. Gissningsvis klarar inte konsumentprylarna någon mer avancerad automatisk radioplanering under drift. (Där är Ciscos lösning bra, så även Aruba/HPE)

Stäng av 2,4GHz (b/g). Behöver du trots allt använda 2,4 välj då att ska ett eget ssid för det. Då slipper du hoppande mellan band vilket annars kommer ge dig småstörningar. (Hellre funkar eller funkar inte än funkar sådär....)

Placera ap rätt så antennerna får optimal strålning. Den väggplacering som var bild på tidigare i tråden är mindre bra med inbyggda rundstrålande antenner. Då är tak eller golvplacering bättre. Läs på lite om antennernas strålning om du väljer ap med externa antenner (såna som hänger utanpå och går att vrida och böja).

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Tiden flyger fram, och snart dags för inflytt.

Elektrikerna har dragit kabel till taket på två ställen där vanlig tp-kabel hänger ner.
Där ska jag placera mina två stycken AP som det känns som det är dags att beställa.
Beställer dessa två, ok?
https://www.netonnet.se/art/dator/n...dium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

Vad behöver jag mer?
Jag tror att patchpanel ingår vid inflytt, men troligen inget mer.

Hur enkelt är det att installera detta? Verkar som att unifi har en mkt bra kundservice, kan de guida mig genom allt tro?

Dom installerar troligen en sk "multimediacentral". Där sitter alla säkringar till huset samt patchpanelen till alla uttag. Det är också där man brukar montera fibermodemet.
Där brukar därför finnas en par tre stycken eluttag för att få ström till modemet samt en switch eller dylikt. Utrymmet är dock mycket begränsat så du får ha det i åtanke när du väljer switch.

Jag valde själv att ha en separat patchpanel i ett "mediarum" där jag även kunde få plats med rackmonterad switch, lite datorer samt multiroom anläggning.

Det är en bra AP, lite billigare pris här, https://www.senetic.se/product/UAP-AC-LITE
Ganska snabb leverans också, om dom undrar något om beställningen/betalning så ringer dom (engelskt telefonnummer).

Tänk föresten på att du måste ha PoE till dessa acesspunkter. Det medföljer strömadaptrar för detta men varje adapter tror jag bara kan driva En AP (rätta mig om jag har fel?).
Och det kan bli trångt om du tänkt ha dessa adaptrar samt switch och modem i ditt mediaskåp! Därför kan det vara intressant att kolla efter en switch som har PoE inbyggt, så slipper du ha både switch och strömadaptrar.

Har du en router/brandvägg också?

Har inte riktigt fått svar än på vad som ingår men jag tror som sagt bara patchpanel.

Så kanske behöver switch med PoE och router?
Fattar inte mkt av detta

Ja precis. Du får räkna efter hur många enheter som ska anslutas via kabel, centralt, och dörefter bestämma switch or router.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.