Hej på er!
Jag har suttit och läst på så mycket jag kan via detta forum och det har verkligen hjälpt mig mycket i planeringsstadiet. Dock vill jag nu starta en tråd om mitt projekt specifikt och ber om alla tips och råd ni har att ge mig eftersom detta är första gången någonsin som jag gör något större DIY projekt :eek: .

Jag har tänkt mig en ny möbel till vår hall där funktionerna som efterfrågas är förvaring för skor, jackor, "hattar", lådor för förvaring av vantar, mössor o.s.v. samt ett ställe att lägga nycklar, plånböcker och sådant på när man kommer hem.

Jag skissade upp vad jag hade tänkt mig och det kan ni skåda nedan:
Handritad skiss av en möbel för förvaring med måttangivelser på hyllor och sektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måtten kan ses nedan i en väldigt dålig skiss, jag ska göra en bättre såfort jag bestämt mig för alla måtten. Vad tror ni blir lagom mått för skorna och jackorna? Just nu är höjden 20cm för skor och runt 117cm från stången för att hänga en jacka. Jag hade även tänkt måla dessa( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90264888/ ) svarta och passa in i hyllan i alla 20cm gatt. Det stora glappet som syns är 40cm och är tänkt att lägga nycklar/plånbok på.

Ritad skiss av en möbel för förvaring med mått och planerad indelning för skor, jackor och småförvaring.
Skapa konto

Material: Vad jag har läst här på forum verkar MDF vara det bästa alternativet att tillverka möbeln av. Jag har kikat lite på 19mm tjocklek, tror ni det blir lagom för denna möbel?

Montering: Att använda SPAX skruvar har jag också läst ska vara bra? Var kan jag hitta dessa? Har försökt googla men hittar inget på de varuhus jag har i närheten (jula, optimera, biltema, clas ohlsson, woody, byggmax), men har inte varit i butikerna ännu heller.

Kommer jag behöva limma om jag skruvar? Och om jag gör det, kan jag bara lägga en limsträng rakt av eller borde jag plugga något? Behöver jag sedan spänna fast delarna när dom torkar eller räcker skruvarna under härdningstiden?

Rör-delar De stänger som syns på bilden är tänkt att vara svarta järnrör, har försökt hitta en leverantör och det jag kan finna är rinkabyrör http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/blaa-ror-och-svarta-delar-2/blaa-ror-/, det står "blåa rör" så antar att man får måla dom svarta? Tanken är att använda T-kopplingar för att koppla ihop rören likt bilden och sedan använda en så kallad "rör-fläns" för att fästa rören i MDF skivan, dessa har jag ännu inte kunnat hitta dock... tips på var dessa kan finnas? Vilken sorts färg borde man använda för att måla dessa rör tror ni?

Finish: Tanken är sedan att måla MDF skivorna i vitt, och jag har läst och fått en del tips på forumet som jag tänkt följa, vi återkommer till detta längre fram.

Vad tror ni? Kan en nybörjare lyckas med detta projektet med er hjälp? Planen är att göra färdigt ritningarna och sedan smita iväg till närmaste byggvaruhus för att få virket sågat, sedan börjar monteringen någon gång närmaste veckorna.

Update!
Jag ändrade en del mått och gjorde lite slutgiltliga ritningar! MDF skivor hittade jag i storlek 1220x2440 hos optimera som jag tänkte köra på. Kan dom såga upp det till en? Kostar det? Har inte direkt någon bra såg för att göra såpass stora och fina bitar på ett bra sätt...

Nedan kan ni se bilder på den slutgiltliga planen, några synpunkter?
3D-ritning av en anpassad bokhylla med olika fack och sektioner.
Skapa konto

Ritningar av en hyllsektion med måttangivelser och en perspektivbild av den planerade konstruktionen.
Skapa konto

Ritning med måttangivelser för uppdelning av MDF-skivor till ett byggprojekt.
Skapa konto

Slutgiltig ritning med mått för byggprojekt på ett papper, inklusive en detaljplan med olika sektioner markerade 36, 110 och 141.8 cm.
Skapa konto

• Gilla
Glimmer
  • Laddar…
Vill minnas att de tar 20kr/snitt på krauta, vet inte hur optimera gör

Fjojtmehmet skrev:
Vill minnas att de tar 20kr/snitt på krauta, vet inte hur optimera gör
Jag skulle behöva runt 21 snitt, vilket blir 420 spänn... känns värt att försöka låna en såg av någon då...

Du kan bygga träskiva/hobbyskiva istället, finns bla i 300 eller 400 mm bredd. Lite goare med masivträ än mdf tycker jag. Hittar du i en bra bredd blir det lättare att hantera och kapa också.

Microkatten
nanowire skrev:
Du kan bygga träskiva/hobbyskiva istället, finns bla i 300 eller 400 mm bredd. Lite goare med masivträ än mdf tycker jag. Hittar du i en bra bredd blir det lättare att hantera och kapa också.
Håller med att massivt trä vore trevligare, särskilt i en hallmöbel. Om man sedan kan anpassa måtten på hyllan till de olika bredder av träskivor man kan köpa så behöver det inte bli så många snitt.

Om du vill göra hyllan lite mer varierad så kan en idé vara att såga till några fronter och köpa några gångjärn till (en del av) de små hyllorna, de blir då som små skåp, med gångjärn på valfri sida. Och då behöver man inte heller se allt som ligger på hyllan (om man nu inte vill det förstås).

Det verkar vara ett roligt första projekt som du säkert kommer att lyckas med. Ett förslag är att köpa en cirkelsåg och kapa skivorna själv. Istället för att lägga 420:- på kapning så kan du köpa en cirkelsåg som du kan ha till kommande projekt. Man kan tvinga fast en bräda som anhåll för att få raka snitt. Jag har en Makita 5604R som jag använt i många år och är väldigt nöjd med. Den finns för 998:- på Bauhaus. Favoriten här på forumet verkar vara Hitachi C6BU2 som är cirka 500:- dyrare. Vad gäller rören har jag inget förslag på infästning men det mesta brukar lösa sig under byggets gång. Lycka till!

Tack för er input,

Det slutade med att en bekant kunde hjälpa mig kapa skivorna, han är snickare och hade grejjer att låna ut. Det blev också MDF 16mm tjocklek.
MDF-skiva på kapställning med gersåg redo för kapning i trädgårdsmiljö.
Skapa konto

16mm MDF-skivor kapade för byggprojekt, staplade utomhus på arbetsbockar.
Skapa konto

MDF-skivor i olika storlekar ligger staplade i en bilens bagageutrymme, redo för ett byggprojekt.
Skapa konto

Sedan körde jag till Rinkaby rör och fick tag i lite längder och kopplingar. Dom var mycket trevliga och kapade och gängade till mig helt gratis. Dock insåg jag ett misstag nu idag när jag funderade lite så blir nog någon tur ytterliggare ut dit innan allt är klart.

Men nu till det roliga! Den högra delen, hyllan, är ihopskruvad! Det var lite pilligt, särskillt att få hålen rätt och att förborra korrekt. Jag gjorde en mall som jag använde för att få alla hålen att stämma överns. Nedan är lite bilder på processen och sedan dagens slutresultat:
MDF-skiva som ihopskruvas till en hylla i ett verkstadsutrymme med olika verktyg och material synliga.
Skapa konto

Delvis ihopskruvad hylla i MDF med upprättstående skivor i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Det är somsagt första gången jag get mig på något sånt här projekt, så trots att inte alla bitar passar 100% och är suppersnyggt är jag väldigt nöjd, den kommer se hemmagjord ut men det får jag räkna med ;)
Hemmagjord MDF-hylla under konstruktion i en verkstad med verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto

Somsagt, förborrade med 3mm borr, använde dessa skruvarna: http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A5nskiveskruv/Pr409575006
samt drog en sträng trälim i fogen. Tyckte det satt bra och hoppas det kommer hålla framöver.

Nästa steg kommer bli att skruva ihop skohylla-delen och samtidigt inse mina misstag på rörbitarna jag köpte... och då måtta igen och köra ut dit och få bitarna omgjorda. Efter det blir det lite slipning och målning.

• Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
rasmus1 skrev:
...så trots att inte alla bitar passar 100% och är supersnyggt är jag väldigt nöjd, den kommer se hemmagjord ut men det får jag räkna med ;)
...
Det är precis så det skall vara!
Är det för perfekt så är det ingen som tror att du har gjort det själv.

Amatörbyggen måste alltså vara lite amatörmässiga för att ge pluspoäng :)

Vore kul att se det färdiga resultatet, ska snart börja bygga en själv så alla tips mottages

F Erica Wyse skrev:
Vore kul att se det färdiga resultatet, ska snart börja bygga en själv så alla tips mottages
Nej men det kan ju inte vara klart redan, bara tre år senare :geek:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.