Håller på att renovera ena badrummet hemma och har nu kommit till det här med tappvatten. Tänkte använda mig av Pex RiR istället för de befintliga kopparrören som sitter där nu. De befintliga varmvattenröret är isolerat nere i källaren (mellan beredare och fram till uppsticket genom golvet) Behöver jag använda mig av den isolerade RiR slangen eller använder man ingen isolering när det gäller plaströr?

Snälla hjälp en novis!

/Anders

Isolera dom, ingen stor kostnad.

Krilleman
Ska installationen vara synlig så är det lättare att montera koppar.

PEX blir sladdrigt och inte så snyggt. Svårt att få till det bra helt enkelt.

Rören från beredaren till toan är synliga men i toan ska de gå upp inne i väggen och ut till tvättställ, får man dra kopparör i vägg?

anders_82 skrev:
får man dra kopparör i vägg?
Ja, så länge du inte har skarvar inbyggda dolt i väggen så går det bra! Merparten av mina vattenledningar hemma är prisolrör i vägg...

Finns det några snygga lösningar på genomgång ut från vägg till tvättställ om jag använder mig av prisol?
RiR hade ju några fina "väggdosor" som man satte något kromat ändlock i. Såg snyggt ut. finns det liknanade om man använder sig av prisol?

/A

Krilleman
Då brukar man sätta någon typ av väggbricka. Gärna med vinkel-ballofixer om du inte har någon smidig avstängning att tillgå.

Vatettes variant ser ut såhär. Valfri koppling med 15mm mutter ur vatettes sortiment passar direkt i muttrarna.
Väggbricka från Vatette med två 15mm anslutningar och märkeslogotyp, avsedd för rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monteringsanvisning:
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/634398_vaggbricka_koppar.pdf

RSK: 8550615

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.