Huset är köpt för c a 1,5 år sedan. Badrummet är enligt frågelistan renoverat 2007 "enligt nya regler 2007" med kakel på väggarna och våtrumsmatta på golvet. Det ursprungliga huset är byggt 1968.

När jag skulle sätta upp en duschblandare behövde jag lägga in en kortling i badrumsväggen för att få ett bra fäste. Tog upp ett hål från rummet intill (köket) och upptäckte då att badrumsväggen består av endast ett lager spånskiva. Reglarna är 70x70 och sitter på cc 600. Även mot köket är det spånskiva. Ett grönt skikt i borrhålen tyder på att fuktspärr verkar finnas mellan spånskivan och kakelfixet/kakellimmet i badrummet.

- Tror ni att spånskiva i en kaklad badrumsvägg kvalar in som ett dolt fel?
 
  • Gilla
Stefan_V och 1 till
  • Laddar…
O
Omöjligt att svara på. Om det bara är spånskiva så kan det vara dolt fel. Men det är inte så enkelt. Det kan finnas tecken när man undersöker badrummet som fördjupar din undersökningsplikt. Därför är det omöjligt att svara på.

Du är helt säker på att det bara är spånskiva?
 
  • Gilla
liljanidalen
  • Laddar…
Det låter ju osannolikt med bara spånskiva. Men jag sågade ut en rektangel för kortlingen från köket + att det är hål borrat från badrummet så det går bra att se. Dock har jag inte kollat tjockleken på spånskivan.

Det gjordes en överlåtelsebesiktning. I protokollet finns ingen notering om väggarna i badrummet eller behov av fördjupad undersökning. Däremot om en rörgenomföring i golv, ett fönster i våtzon 1 och en läckande koppling.
 
Så länge det inte blivit någon skada är det väl svårt att få det till "fel" överhuvudtaget ? För du har väl inget "fel" såsom att kaklet börjat spricka m.m. ?

F.ö. river man ju normalt inte ner väggarna till grannrummen vid en renovering.Att det är spån är ju inte konstigt om huset är från 1968. Dock bör spånskivorna nog vara klädda med t ex renoveringsgips 6mm. När jag renoverade mitt badrum 1997 var 12mm spån + 6mm gips omlott på cc60 ok, men vad som gällde 2007 vet jag inte.

Är du säker på att det inte sitter någon tunn gipsskiva mellan spånskivan och fixet ? Känns ju betryggande dock att det verkar vara tätskikt.
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Helt säker på att det inte är gips eller våtrumsskiva mellan spån och tätskikt?

Jag skulle helt klart se det som ett allvarligt fel om så är fallet. Om det är renoverat 2007 bör man kunna förutsätta att det är fackmässigt gjort enligt tidens regler om inget indikerar annat.

Att det är dolt i sig är det inget snack om sålänge det inte finns en inspektionslucka eller liknande där man kan se konstruktionen.
 
Hemmakatten
Vi byggde vårt badrum 2006--07. Det var ett väldigt utdraget bygge och kommer ihåg att under den tiden så ändrades reglerna 2-3 ggr. Bl.a. så var det då tillåtet med osb-skivor på vägg som inte var dusch- eller badkarsvägg.
 
C
Hemmakatten skrev:
Det var ett väldigt utdraget bygge och kommer ihåg att under den tiden så ändrades reglerna 2-3 ggr.
Dessutom har de olika branschregelverken haft högst ojämn uppdateringsfrekvens. Så när något ändrats i ett av regelverken kan det fortfarande varit helt OK enligt ett annat då detta inte uppdaterats förrän långt senare. Historiska utgåvor av regelverken finns på respektive organisations hemsidor, så vet man specifikt vad man letar efter och när badrummet är byggt så är det hyfsat enkelt att kolla.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Njaa. Alltså att sätta kakel direkt på spånskiva, utan gips eller liknande skiva av dött material. Det har "aldrig" varit OK. Det gjordes rätt regelmässigt på typ 50- 60 talet. Men i modern tid har det inte varit godkänt.

Regelverket som BKR håller i förbjöd spånskiva i väggarna, ngn. gång 2004 - 2006, osäker på exakt år. Då var det inte tillåtet att ha någon som helst form av träbaserad skiva i väggen ens under gips. Det var då alltså förbjudet att ens ha gips på en spånskiva. Förbudet togs bort igen ngn. gång efter 2010. Men jag tror att GVK reglerna aldrig förbjöd spånskiva i väggen.

Men som klargörande, det är inte godkänt och har inte varit godkänt så länge det funnits ett regleverk att sätta kakel direkt på en spånskiva.
 
Redigerat:
Om vi spekulerar i att det trots allt finns en gipsskiva i väggen under kaklet. Då kan det vara så att spånskivan var "förbjuden" som förstyvning under gips när detta badrum utfördes. Men att hävda dolt fel på den punkten idag, ger troligen väldigt liten utdelning, eftersom konstruktionen numera är godkänd.

Det är ju också så att reglarna i väggen verkar sitta på cc60. Vid enkelgips skall det vara cc30. Men med dubbla skivor är det tillåtet med cc60 (varierar lite mellan gipsskivetillverkarna). Det är tänkbart att spånskivan då kan ge den extra styvheten som krävs för cc60. Men då duger det inte med 6mm gips.

Allt detta då under hypotesen att det finns en gipsskiva. Finns den inte så är det rejält fel.
 
Hej, tänkte kolla hur det gick, tog du det vidare med dolda fel? Nämligen så att jag köpte ett hus för 1år sedan där det stod att badrummet var renoverat 2017, men idag när jag bytte kommod så såg jag att det satt spån bakom kaklet.
 
  • Gilla
  • Haha
Lidd och 1 till
  • Laddar…
KGM1 Karl Malmgren skrev:
Hej, tänkte kolla hur det gick, tog du det vidare med dolda fel? Nämligen så att jag köpte ett hus för 1år sedan där det stod att badrummet var renoverat 2017, men idag när jag bytte kommod så såg jag att det satt spån bakom kaklet.
Årets trådbump
 
  • Gilla
Benny Paulsson
  • Laddar…
KGM1 Karl Malmgren skrev:
Hej, tänkte kolla hur det gick, tog du det vidare med dolda fel? Nämligen så att jag köpte ett hus för 1år sedan där det stod att badrummet var renoverat 2017, men idag när jag bytte kommod så såg jag att det satt spån bakom kaklet.
Är du säker på att det är ett fel?

Vad säger reglerna vid en renovering och vad gällde vid denna tidpunkten?

https://www.sakervatten.se/bygga-ratt/byggforetag/vatrumsinnervagg
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
KGM1 Karl Malmgren skrev:
Hej, tänkte kolla hur det gick, tog du det vidare med dolda fel? Nämligen så att jag köpte ett hus för 1år sedan där det stod att badrummet var renoverat 2017, men idag när jag bytte kommod så såg jag att det satt spån bakom kaklet.
Var det något tätskikt på spånskivorna. Vad betyder det att det var renoverat? Byter man kommod är det ju också en typ av renovering, så det är viktigt att veta vad och hur det är renoverat.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om det alls ska bli fråga om dolt fel i ett gammalt badrum som har renoverats så måste det ju finnas någon typ av specifika utfästelser från säljaren vad renoveringen faktiskt omfattade. Om den t ex omfattade totalt nybyggnation av ett badrum eller om det rörde sig om mindre renoveringsåtgärder.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det alls ska bli fråga om dolt fel i ett gammalt badrum som har renoverats så måste det ju finnas någon typ av specifika utfästelser från säljaren vad renoveringen faktiskt omfattade. Om den t ex omfattade totalt nybyggnation av ett badrum eller om det rörde sig om mindre renoveringsåtgärder.
Man har bytt all ytskikten så som kakel och plastmatta. Om jag förstår allt rätt så får du inte genomföra en sådan typ utav renovering och inte byta ut spånet. Då standarden kräver annat.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.