Skall montera 70x70 stolpar i altanen.
Tänkte skruva fast dessa med dubbla vagnsbult. Tänkte mig något i stil med M10x140.

Vilken kvalitet på vagnsbult behöver jag? Rostfritt? Varmförzinkad? Blankförzinkad?
Är ju rätt stor prisskillnad och inte ens dom stora bygghandlarna har dessa dimensioner hemma i lager (när jag kollar på nätet iaf)

Skruven kommer inte att synas eftersom det kommer att kläs in. Så om det blir matt eller ytrost spelar ingen roll. Huvudsaken är att det blir stabilt och håller i många många år utan att det skall behöva bytas ut!
 
Hade kört med rostfritt, det som kan vara värt att tänka på är gänglängden då den blir ganska kort på långa vagnsbult, finns helgängad med men kostar säkert lite till.
 
  • Gilla
Björk22
  • Laddar…
Rostfritt håller sämre, tål mindre rörelse/böjning, när momentet överskrids för rostfritt säger det klick, jag jobbar med rostfritt hela dagarna, och det är inget kul material förutom att det inte rostar.

Varmförzinkat ska du ha, det är bäst utomhus.
 
Med tanke på att vagnsbult normalt är 4.6 klass så är inte dessa heller nått under av hållfasthet.
Men ska man köra med varmgalvat så får man inte glömma att använda rostfri mutter, mindre roligt annars om man vill plocka ner det några år senare.
 
Pumba skrev:
Med tanke på att vagnsbult normalt är 4.6 klass så är inte dessa heller nått under av hållfasthet.
Brottgräns vid drag 400 N /mm2
En M10 är i runda slängar 5*5*3.14 ~= 78 mm2
-> 31 kN eller 3 ton

Sen ska man ju ligga med marginal ligga under sträckgränsen, fundera runt utmattning av rörelse o s v, så för den som är intresserad så går det att problematisera och räkna på många sätt.

Sensmoralen är nog ändå att M10 bultar håller ihop det mesta i en altankonstruktion
 
MagHam skrev:
Brottgräns vid drag 400 N /mm2
En M10 är i runda slängar 5*5*3.14 ~= 78 mm2
-> 31 kN eller 3 ton

Sen ska man ju ligga med marginal ligga under sträckgränsen, fundera runt utmattning av rörelse o s v, så för den som är intresserad så går det att problematisera och räkna på många sätt.

Sensmoralen är nog ändå att M10 bultar håller ihop det mesta i en altankonstruktion
Samtidigt har en A4-80 vagnsbult 600 N /mm2, så den borde funka minst lika bra.

Det jag syftade från början var att jag tycker man bör använda rostfritt om det sitter utsatt och ska hålla länge, några vagnsbult är ingen jättekostnad så jag hade gått på det som är mest underhållsfritt.
 
Pumba skrev:
Med tanke på att vagnsbult normalt är 4.6 klass så är inte dessa heller nått under av hållfasthet.
Men ska man köra med varmgalvat så får man inte glömma att använda rostfri mutter, mindre roligt annars om man vill plocka ner det några år senare.
Menar du att man ska ha rostfri mutter på varmförzinkad bult ?
 
smurfen72 skrev:
Menar du att man ska ha rostfri mutter på varmförzinkad bult ?
Ja, kör du en blankförzinkad eller varmförzinkad mutter så finns det risk att den växer fast tack vare zinken och det blir ett he...e att få loss sen.
Risken är då att bulten går av när du behöver kraftigare verktyg för att lossa.

men det hänger ju på om man behöver lossa i framtiden.

Vi har haft stora problem med detta på jobbet i varmförzinkade applikationer.
 
Jag skulle kört en varmförzinkad mutter inga problem att lossa om man smörjer vid montaget dumt att blanda in rostfritt.
 
Jag hade aldrig kört rostfritt, kör på varmförzinkat. Nu har jag inte kollat upp kostnaden men med de stora dimensionerna och rostfritt så lär det inte vara billigt:).
 
Varmförzinkat lär hålla tillräckligt länge är det dålig miljö ruttnar träet före.
 
Varmförzinkat - speciellt på muttrar - är väl ganska sällsynt vid mindre dimensioner ? eftersom gängan måste renas från det då relativt tjocka lagret zink (och då försvinner ju hela poängen)
 
Ofta underskär man gängan när den är utvändig, svårare med muttrar eftersom det lägger sig i gängan där, sen finns det så många andra ytbehandlingar som blir bättre och bättre så varmförzinkat har minskat kraftigt och fortsätter att minska.
Många väljer tex zinkl-nickel istället som håller tillräckligt bra till en mycket bättre prisbild.
 
Varmförzinkat i M10 är inga problem att få tag i. Inom bygg på industrin är det i stort sett endast varmförzinkat som används.
 
M10 varmförzinkad längd 140mm kostar 530kr på beijers för 25st (tyvärr beställningsvara), sedan tillkommer bricka och mutter.
Rostfri vagnsbult har dom inte i mina dimensioner.
Dom enda rostfria som är i längd 140mm hittar jag på rostfribult.se M12, där kostar 10st 1230kr!!! Utan bricka o mutter... Känns ju ena löjligt. Så rostfritt lär jag inte ens fundera på,...

Det billigaste verkar ju vara elförzinkat, men det gissar jag inte är lämpligt utomhus?

Sen är ju varmförzinkat m10 längd 140mm bultar beställningsvara på Beijer så då måste jag vänta 1-2veckor vilket känns surt!
Tips på var jag kan hitta? Har tex byggmax?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.