Jag håller på bygga en lekstuga och undrar om det finns nån allergi anpassad färg som man kan ha i fuktig miljö eftersom det inte är isolerat och det är väldigt fuktigt där lekstugan ligger så inomhus färg skulle inte funka…jag vill ha nått som skyddar träet så det inte möglar..så om det är mer hälso samt med nån olja så funkar det också men helst färg

M
Ren linolja är det absolut nyttigaste alternativet. Linoljefärg är väl steg två, den håller både för att måla med inomhus och utomhus.
Man behöver inte heller späda den med terpentin om man vill undvika allergener.

Äggoljetempera är ju även den helt fri från allergener och gift, men jag tror inte den trivs lika bra i fuktiga miljöer.

Utvändigt är både slamfärg (utan antimögelmedel) och linolja bra alternativ om man vill måla hela stugan giftfritt

Annars kan ju filmjölksfärg inomhus kanske var något? För skulle det bli mögel, så kan man enkelt tvätta bort färgen och lägga på nytt.

M
MissAnpassad skrev:
Annars kan ju filmjölksfärg inomhus kanske var något? För skulle det bli mögel, så kan man enkelt tvätta bort färgen och lägga på nytt.
Tror det är samma där som med äggoljetemperan att den kommer mögla fort

Fast huruvida en färg får mögel på sig har mer att göra med hur giftigt pigment man använt. Blyvitt möglar aldrig, däremot gör titanvitt det. Titanvitt kan man äta (finns i godis), äter man blyvitt skär man av sig sitt öra och skickar till en kompis.

M
Mja jo - det är klart. Väljer du arsenikbets så möglar det säkert inte på ett tag. :D

Titanvit är väl ok, men väljer du någon ockra eller annan kulör än vit så har dem väl ingen större motståndskraft mot mögel?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.