31 715 läst · 15 svar
32k läst
15 svar
Spik eller skruv till lockpanel
Sida 1 av 2
Jag skall spika eller skruva fast en lockpanel på fasaden.
Väggen består av en stående regel 45x145, en horisontell regel 45x45 och utanpå den asfaboard 13mm.
Nu skall panelen på som består av underbräda 22x70 och lockbräda 22x145.
Ja, innanför panelen är det tänkt en luftspalt på 10 mm.
Använder man en 3" spik, till underbrädan, så är det bara 30 mm av spiken som går in i regeln på 45x45, och använder man en 4" spik till lockbrädan, så är det bara 33 mm som tränger in.
Räcker detta eller skall jag använda 4" resp 5" spik eller bör jag skruva fast panelen?
Väggen består av en stående regel 45x145, en horisontell regel 45x45 och utanpå den asfaboard 13mm.
Nu skall panelen på som består av underbräda 22x70 och lockbräda 22x145.
Ja, innanför panelen är det tänkt en luftspalt på 10 mm.
Använder man en 3" spik, till underbrädan, så är det bara 30 mm av spiken som går in i regeln på 45x45, och använder man en 4" spik till lockbrädan, så är det bara 33 mm som tränger in.
Räcker detta eller skall jag använda 4" resp 5" spik eller bör jag skruva fast panelen?
Hur har du tänkt få till luftspalten??
Har samma system hemma, klädde om förra året, (7" underbrädor + ribb) spikade plyfaremsor på asfan där dom liggande reglarna går. sen körde jag treor under och fyror över.
vill man köra överkurs kan man skruva locken, men det blir dyyyyyrt
Har samma system hemma, klädde om förra året, (7" underbrädor + ribb) spikade plyfaremsor på asfan där dom liggande reglarna går. sen körde jag treor under och fyror över.
vill man köra överkurs kan man skruva locken, men det blir dyyyyyrt
PS: Det sitter utav h....e
Jag satte 10 mm plyfa, 45 mm breda, spikade fast med 3"
vill man kan man köra 22x70 eller 28x70 (gles med andra ord) då får du ju en "ny" spikregel och slipper problemet att spiken inte drar, men som sagt......DET SITTER.
Överdimentionera tjänar man inget på!
vill man kan man köra 22x70 eller 28x70 (gles med andra ord) då får du ju en "ny" spikregel och slipper problemet att spiken inte drar, men som sagt......DET SITTER.
Överdimentionera tjänar man inget på!
Nej jag skruvade inte mina, men borde kanske gjort eftersom jag har 50 mm ribb (det är bra att kunna efterdra) Har dessutom "fri" tillgång på skruv. men det tar dessutom mycket längre tid att skruva och man har ju annat för sig än att bara greja på det här objektet.......
Varför inte göra "som vanligt" när man spikar panel?
Utan på asfaboarden läggs 22x45 läkt (eller något ohyvlat mått om man föredrar det) horisontellt för att skapa luftspalt.
Underbrädan spikas med 3" i spikläkten och en bit in i regeln. Två spik i på varje horisontell läkt/regel i varje bräda. Sitter som berget.
Lockbrädan spikas med 3" i underbrädorna.
Så skulle jag göra...
Utan på asfaboarden läggs 22x45 läkt (eller något ohyvlat mått om man föredrar det) horisontellt för att skapa luftspalt.
Underbrädan spikas med 3" i spikläkten och en bit in i regeln. Två spik i på varje horisontell läkt/regel i varje bräda. Sitter som berget.
Så skulle jag göra...
I mitt fall ville jag bygga på så lite som möjligt med hänsyn till salningar och div. andra omständigheter.MathiasS skrev:Varför inte göra "som vanligt" när man spikar panel?
Så skulle jag göra...
självklart spikas locken/ribben i spikregeln så dom (underbrädorna och locken) kan röra sig oberoende av varandra, i det fallet man har ribb hävdar jag fortfarande att det är bättre med skruv (trots att jag ej har gjort så själv) då man kan efterdra, just ribb kan ha en tendens att "släppa med åren.
Pastorn skrev:Jag är ganska ny på forumet, jag har 3" spikrgel, utanpå det vindpapp. Sedan har jag 7" spikat med 3 ".
Ribben som spickar jag sedan.
Ni ( pappskallar och cuber)pratar om asfaborden, hur lägger ni den och varför ???
Det är mycket roliga idder som florerar på forumet, fortsätt i den stilen!
//Pastorn
Har ett upprenoverat 70-tals hus, då gjorde man så.....
Gnu e väl i stort sett det enda som används idag !?!?