148 475 läst · 526 svar
148k läst
526 svar
Platsbyggda verktygshurtsar, inspired by Daniel_N
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 377 inlägg
Snyggt jobbat Skooda! Inspirerande tråd du skapat 👍.
Fast man borde väl få ut 1-2 stommar per skiva och då är ju skillnaden mot IKEA inte så stor. Sen tror jag faktiskt att man kan bygga lådorna billigare än IKEA:s. Utöver detta får man ju nöjet att välja allt precis själv och är inte låst till de fasta måtten som IKEA har. För egen del kanske det blir inköp av vissa delar från IKEA men majoriteten bygger jag nog på liknande sätt som detta.berne88 skrev:
Det är alltså en bänkskiva sett ovanifrån man ser? I så fall brukar jag använda cmts (axminster har en liknande) bänkskivemall där man kör m 12mm rakt stål och 30mm kopierring. Då blir mötet en sväng istället för i 45 grader som du har ritat. I övrigt är det lika. 45 grader blir svårt m frässtål, de har ju en radie. Däremot kan man såga+stämjärna ut innerhörnet och enbart såga ytterhörnet.Skooda skrev:
Edit: förslag på annat: ska du inte ha avrundning fram på skivorna funkar ju en butt-joint bra
Japp, bänksskiva till projektet i tråden " vänsta delen" avrundning av skivan har jag tänkt men bara en lätt avrundning,Daniel_N skrev:Det är alltså en bänkskiva sett ovanifrån man ser? I så fall brukar jag använda cmts (axminster har en liknande) bänkskivemall där man kör m 12mm rakt stål och 30mm kopierring. Då blir mötet en sväng istället för i 45 grader som du har ritat. I övrigt är det lika. 45 grader blir svårt m frässtål, de har ju en radie. Däremot kan man såga+stämjärna ut innerhörnet och enbart såga ytterhörnet.
Edit: förslag på annat: ska du inte ha avrundning fram på skivorna funkar ju en butt-joint bra
- butt-joint + bänkskivemall?
är det stökigt/svårt att skapa en en egen mall?
edit, behöver inte vara 45 grader
Redigerat: