Hej allihop!

Jag renoverar ett timmerhus med torpargrund och funderar på bästa lösningen. Jag var först inne på att bara göra om trossbotten och isolera detta men jag har stött på folk som använt hasopor för att fylla grunden med. Som jag förstått kan man göra så här (se bild): hasopor grund.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag undrar också vad som händer med markfukten i en sådan kostruktion?

Den största fördelen är ju att man slipper bygga trossbottnar i hela huset. Materialet skumglas är ju också hållbart och ingenting för möss att bygga i.

Jag undrar också om jag behöver ta bort nuvarande bärlinor för att minska risken för fuktproblem? Och så undrar jag om man ö.h.t. kan ta bort dem med tanke på konstruktionen. De är inlaxade i husets vägga vilket kanske tyder på att de håller ihop huset på något vis? Min känsla är att de ska vara kvar. Jag måste ju ändå ha något att spika golven i?

Synpunkter på denna modell mottages tacksamt!
 
  • Gilla
jonka9 och 1 till
  • Laddar…
En annan fundering är också radon. Som jag har förstått det kan radon "komma och gå" i perioder. På det viset verkar det säkrast att förebygga med en radonspärr längst ned i grunden. Vad ska man använda för något? Funkar vanlig byggpast eller måste det vara någon specialprodukt? Någon som har några idéer?
 
  • Gilla
lovisa-64
  • Laddar…
Vanlig byggplast funkar. Men du får ju fundera på hur du får det tätt mot väggarna.
 
  • Gilla
Jonte 23
  • Laddar…
Hur brukar man göra? Varför finns det i så fall radon dukar om vanlig byggplast funkar? Synpunkter på resten av grundupplägget mottages tacksamt.
 
V
Aldrig hört talas om skumglas men det verkar spännande.
Bevakar tråden...
 
Kanske skulle lagt tråden i grundarbeten istället? Moderator flytta kanske?
 
M
pelrik skrev:
En annan fundering är också radon. Som jag har förstått det kan radon "komma och gå" i perioder. På det viset verkar det säkrast att förebygga med en radonspärr längst ned i grunden. Vad ska man använda för något? Funkar vanlig byggpast eller måste det vara någon specialprodukt? Någon som har några idéer?
Verkar som att en del byggplast inte är helt tät.
http://www.lfs-web.se/byggplast-krypgrund.htm

Till sist ska nämnas om att byggplast inte är fullständigt tät utan mer att se som en ångspärr. Vill man ha ett tätare skikt i krypgrund som motsvarar fuktspärr och gasspärr måste radonduk läggas in. Läs även om radon i krypgrund. Det rör sig dock om helt andra pengar att inhandla duk mot radon som kan bestå av aluminiumfolie som är dubbelsidigt laminerad med byggplastliknande skikt.
 
M
Vad kostar skumglaset? Verkar väldigt intressant. Är själv på väg att dränera och fuktisolera min torpargrund.
 
  • Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
Det kostar 600 kr/kubik om man beställer i lösvikt. Priset är inkl. frakt och exkl. moms. och gäller vid stora beställningar i storleksordningen 30-40 kubik. Vid mindre mängder blir det så klart dyrare. Ring dem och fråga.
 
pelrik skrev:
Hur brukar man göra? Varför finns det i så fall radon dukar om vanlig byggplast funkar? Synpunkter på resten av grundupplägget mottages tacksamt.
Om man vill hantera problematiken med fukt i krypgrunden brukar man lägga byggplast.

Om du har stora problem med radon (har du några problem alls med radon?) kan det kanske vara värt att fundera över en radonduk, men det känns som ett helt annat projekt än det du håller på med. Dessutom, om du använder byggplast och ser till att det blir TÄTT i skarvar och mot väggar etc, så kommer du garanterat reducera nivåerna av radon såpass att du inte behöver fundera på någon dyr radonduk. OM det skulle vara så att denna billiga åtgärd inte räcker, förbered då för en liten radonsug genom att lägga ett dränrör under plasten där du kan skapa ett svagt undertryck med en fläkt. Då har du på ett billigt sätt skaffat dig en radonsäkrad lösning.

...men, innan du ens funderar över radon - gör en mätning. Har du ingen radon, somna om och gör en ny mätning om några år.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Just det, nej jag vet inte om jag ens har radon men jag hade fått för mig att problemen kunde komma i skov. Vet inte om det är nåt jag drömt bara??

Hur får jag det tätt i en gammal torpargrund med huggen sten? Känns omöjligt. Dels alla ojämna stenar men sedan runt hela skorstensfundamentet också.... Men annars ett bra tips att lägga dräneringsrör som backup så att säga.

Jag har inte hittat några priser på radonduk, vad kostar det?
 
Jag tycker det bästa sättet som jag gjort ett par gånger är att gjuta ny platta. Gräva ut till lämplig höjd. 20cm makadam som man jämnar av med laser. Cellplastisolering i valfri tjocklek med åldersbeständig plast i mellan. Mot grundmuren och skorstensfoten isolerar man med lecakulor. Sedan gjuter man en platta på ca 10cm.

Då har du en isolerad platta på mark i ett gammalt hus. Inga möss kommer in och du kan ha golvvärme. Beprövad bra konstruktion. Är det risk för radon så säkrar du upp med radonrör i makadamet. Du behöver inte oroa dig för bärlinor eller trossbotten som får mögelpåväxt.

Är du orolig för att vägarna aka tryckas ut om du tar bort bärlinorna så kan du borra ner kraftiga vinkeljärn i betongen som du fäster i timmerväggen.
 
Redigerat:
Jag ser fördelarna med cellplast-plattan men jag är mer nyfiken på Hasopor-metoden, Hasopor som är gjort av återvunnet glas och ska jämfört med cellplast-platta spara ca 40% total energi vid framställning osv. Hasopor har dessutom i stort sätt oändlig livslängd. Golvvärme kan man lägga direkt på Hasoporen vilket vi dock bara kommer att göra i badrummet och hallen. Det blir egentligen rätt likt platta fast utan betong.

Hur jag ska göra med tätskikt vet jag inte. Byggplast i grunden stoppar viss markfukt från att tränga upp, men vad händer under plasten? Kan man inte få andra problem med det? Vad gör det om markfukten får vandra upp bäst den vill? Här behöver jag era resonemang till hjälp! ;)

Hur länge håller cellplasten? Hur byter man ut det den dagen det är odugligt? Hur stor blir kostnaden i jämförelse? Hasoporet som jag beställer blir ca 30 kubik, dvs 22 500 inkl moms och frakt.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag gissar att materialkostnad, makadam, cellplast, lecakulor och betong ligger runt 600-750kr/kvm. Sen tillkommer jobb men det kanske du gör själv.

Angående hur länge cellplast klarar sig så behöver du nog inte oroa dig över det under din livstid.

Jag skulle säga nej du kommer inte få andra problem när du använder plast i grunden. Sålänge det inte finns biologiskt nedbrytbart material under. Varför skulle du vilja få in markfukt i bodelen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.