VikStri skrev:
[bild]

Installationen av spishällen i köket från 1998. Undra om "hole in one fanns" -98😂 :rolleyes:
Kan man inte bara lossa montageskruvarna, centrera dosan i hålet och dra dit skuvarna igen? (Ok man ska inte skruva dosan så men...)
 
A
pellefant skrev:
Typiskt snickare!
Knappast hemapul delux...
 
S
pellefant skrev:
Typiskt snickare!
typiskt hempulare
 
Fina mätresultat:thumbdown:
Lång kabel.....
Huvudledning avsäkrad 25A.
Någon som glömt faktorn 1,5.
DSC_1320.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ik i matande ände 250A
blir 5långa sekunder i värsta senerio.
 
Redigerat:
Bra, då hinner man stänga av strömmen innan säkringen brinner sönder.

Prutte
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
FB_IMG_1469052308447.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett teleskåp i England sades det på Facebook. Tur man inte är telegubbe där!
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
det är bara för den oinvigde det ser rörigt ut. .......:)
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ordning är bara till för medelmåttor, genier behärskar kaos !


:cool:
 
  • Gilla
ricebridge och 7 till
  • Laddar…
England är fullt av genier��
 
Andreas_H skrev:
[bild]
Ett teleskåp i England sades det på Facebook. Tur man inte är telegubbe där!
Det ser likadant ut i Sverige i många skåp, alla som arbetat i ett sådant skåp vet vad termen råttbo innebär.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Inte undra på det kan vara svårt att få in telefon även om det har funnits men det var ett tag sedan det fanns i lägenheten. Och när de väl kopplat in mig så funkade det inte för dom hade kopplat in fel lägenhet..
 
@Andreas_H, nja, ute i kk-skåpen görs det kopplingar normalt bara; när par är trasiga, när ny abonnent kopplas in.
När ett abonnemang stängs av så kopplas abonnenten bort elektroniskt. När ett nytt abonnemang tecknas på tidigare adress så öppnas "porten" till abonnenten upp elektroniskt igen, om alla tidigare omkopplingar/reparationer har registrerats rätt så öppnas rätt "port" och rätt abonnent får sin linje.

Det lånas friskt lediga par i kablarna, ledigt par = ingen aktiv abonnent på trådparet.

Har under ca åtta månader jobbat som teletekniker, gjorde några dragningar i telestation, lagat mångledare (tex 10-, 20-, 50-pars), bytt ut sista biten till abonnenter, mm.

Som privatperson har jag startat ett nytt abonnemang på en adress som tidigare har haft telefon, vid aktivering så hamnade min linje hos grannen som nyligen hade sagt upp sitt abonnemang, jag felanmälde. Dagen efter (lördag) skulle ett företag få nya linjer inkopplade, jag fick deras linje (tvärs genom orten), fick till slut mitt egna nummer. Vid flytt till ny bostad (barndomshemmet) flyttades telefonen med, den adressen jag flyttade till hade haft telefon ca sex månader innan (mina föräldrar hade flyttat men behöll huset ett tag), telefonen fungerade direkt men modemhastigheten var kass (oftast <33,6kbit/s), jag hade tidigare använt samma dator/modem/mm tidigare med bra hastighet (>50kbit/s), felanmälde, efter mycket felsökning från ISPns sida, Telia/Skanovas sida @ min sida så skickade Telia ut en tekniker, det visade sig att telefonledningen gick en liten omväg (t.o.r. i samma kabel) på ca 4km, det gjordes en omkoppling (var ej hemma då) men den omkopplingen gjordes så att änden slutade ca 1 km hemifrån i en stugby, felanmäldes sent på fredagskvällen, på lördag FM så gjordes en ny omkoppling (till rätt adress) efter omkoppling så låg modemhastigheten nästan konstant på 56kbit/s.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Inte värsta elkopplingen då det är svagström, men ett exempel på hur man inte bör göra.
Blev utkallad på ett jobb "Det går inte att trycka på knapparna"
Vad som hänt ser ni själva, knapplådan sitter i en dörröppning mellan fryslager och utomhus, och så här års när varm fuktig luft läcker in blir det is både här och där, men i en kapslad låda ska det inte vara is.
Knapplådan tillhör inte mina saker, men jag fixade den ändå, den tidigare montören har ju gjort allt fel.

Han/hon /hen har dragit i kabeln uppifrån, jag har jobbat i över 10 år inom livsmedelsindustri och tillhörande lagring, kyl och frusrum, det är alltid vatten överallt, om det inte är sprutat vatten, så är det kondens eller is.
En genomföring el dragavlastning sätter man alltid neråt hur krångligt det än ar att dra kabeln.

Skruvarna sitter i lådan in i plåtväggen, alla typer av skåp o kapslingar har infästning utanför tätningen.

Kabeln har ingen tätning, det är bara ett hål gjort med kniv el liknande.

Kabeln ser på bild ut att gå upp i kabelkanalen, men den går igenom väggen, utan genomföring, kabeln ligger mot den vassa plåtkanten.

Själva kabeln är kanske inte mycket att säga om, det verkar vara nån typ telefonkabel, 0,25 EK, denna kabel används flitigt av en leverantör, jag har otaliga gånger felsökt i styrskåp mm där denna kabel används, och kopparen har helt enkelt gått av vid plinten, både skruv och klämplintar.
Själva använder vi Nexan maskinkabel, 0,5 el 0,75 RK och den går aldrig av, dessutom kör vi ändhylsor på allt.

Tyvärr glömde jag ta en bild hur det såg ut när jag var klar.

Elkopplingslåda med isbildning inuti och felaktigt dragna kablar i ett fryslager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elkopplingslåda med slarvigt dragna kablar och verktyg i bakgrunden, exemplifierar felaktig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Coolt ! ,helt enkelt. :cool:
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vilken tur att det är lätt att hålla huvudet kallt där ;) :D
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.