Corpes skrev:
Zonklippning fungerar inte, än, men supporten jobbar på det, se svar och diskussioner tidigare i tråden.

Angående mäta meter med roboten så stämmer inte bruksanvisningen men det finns även där en lösning tidigare i tråden, du får själv kolla upp svaret för jag vet inte vilken sida det står på.
Ett allmänt tips är att använda Google Maps för att mäta upp zonavstånden på slingan, om det finns satellitbilder med vettig kvalité.

https://support.google.com/maps/answer/1628031
 
Varför inte bara stega upp avstånden man vill ha i zonindelningen och mata in? Första zonen tydligen 1 meter men för övrigt bara att plugga in vad man tycker verkar vettigt, Aldrig att jag skulle orka att köra efter robotens avståndsmätningar till släpp i respektive zon... ännu mindre gps. Släpp andra zon efter 20 eller 40 meter bara att kolla vad som ger bästa resultat på klippningen.
 
Om du med GPS hänvisade till mitt inlägg så menade jag att man kan öppna sin adress på Google Maps på datorn och bara klicka ut slingan enligt instruktionen. Så slipper man gå ut över huvud taget... Det är väl ändå målet? 😉
 
Anders Sahlin skrev:
Om du med GPS hänvisade till mitt inlägg så menade jag att man kan öppna sin adress på Google Maps på datorn och bara klicka ut slingan enligt instruktionen. Så slipper man gå ut över huvud taget... Det är väl ändå målet? 😉
Förstår inte hur du menar. Klicka ut slingan enligt vilken instruktion? Helt obegripligt från min synvinkel, sorry.

Vad det handlar om vad gäller zoner på dessa maskiner är att den ska gå utefter slingan si och så många meter innan den släpper slingan, för att därefter gå efter traditionella slumpmässiga mönster. Busenkelt och går inte att krångla till genom att hänvisa till gps etc.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har samma typ av robot som du och har min installation till laddstationen just precis som på din ritning. Ja, nu vet du ju att det funkar redan 🙂 Lycka till! Grymt nöjd med maskinen såhär långt(peppar, peppar).

Harald Blåtumme skrev:
Satte allt på plats idag, laddstationen fastsatt med plugg i betongplattor så det är hur stadigt som helst.

Precis som jag anat så kör roboten en försiktig sväng runt slingan om den upplevs annorlunda mot innan eller helt ny. Den blir såklart överraskad att möta begränsningsslingan så tidigt som på min skiss ovan, inte förvånad att den blir förvånad om man säger så.

Efter ett försiktigt utforskande varv med denna dragning av begränsningsslingan så bara dockade den in litet snabbt och körde sedan vanlig klippning, studsade ut hur fint som helst från den litet tidigt lagda begränsningsslingan jfr vad manualen säger att man ska göra.

Trevligt att klipparen beter sig vettigt och som man väntar sig.

Ska bifoga en bild sen hur installationen ser ut om någon känner för att göra liknande. Finessen är att jag får roboten att husera i ett undanskymt hörn av trädgården, helt obemärkt nästan.
 
Köpte en WG791E.1 häromdagen och har lite problem med v1.98. Finns det någon som har möjlighet att maila version 2.01 till mig? Stort tack på förhand!

Edit: Fick filen skickad till mig :)
 
Redigerat:
Har fått en WG792E.1 skickad till mig i utbyte mot den WG792E som jag fått från butiken. (fick fjolårets klippare)
Trodde att den skulle fungera bättre eller iallfall lika bra som den gamla men den har en tendens att köra fast vilket den gamla aldrig gjorde. Har uppgraderat till 1.98 som verkar vara den senaste men läser att det ska finnas 2.01 till liknande klippare. Om någon vill skicka den ska skulle jag vara tacksam.
 
joppe_ skrev:
Har fått en WG792E.1 skickad till mig i utbyte mot den WG792E som jag fått från butiken. (fick fjolårets klippare)
Trodde att den skulle fungera bättre eller iallfall lika bra som den gamla men den har en tendens att köra fast vilket den gamla aldrig gjorde. Har uppgraderat till 1.98 som verkar vara den senaste men läser att det ska finnas 2.01 till liknande klippare. Om någon vill skicka den ska skulle jag vara tacksam.
Varför ville du få den utbyt?
 
Robot Worx 790E.1 vid namn Doris funkar fortsatt fint med den medlevererade firmware, ser ingen anledning att uppgradera om allt funkar (precis som med svärmors 796 av 2015 årsmodell).

Anpassade sig fint som sagt till den litet udda förläggningen av begränsningskabeln enl skiss tidigare i tråden, absolut inga problem alls men det är iofs en enkel tomt utan backar osv. Bara att köra på och det gör den helt självständigt varje dag i veckan.

Satte dit en extraslinga på framsidan av kåken med en liten plätt ca 100 kvadratmeter, får bära dit den eftersom det finns en altan emellan och ser ingen poäng med att ordna med transportsträcka där. Satte litet stora stenar som hinder för den när den vill ladda på det området och blev litet förbluffad hur envetet den kämpade för att komma förbi dessa i tron att den skulle hitta den icke existerande laddstationen... den hade flyttat stenarna en bra bit medelst stångande innan den kom fram till att den var "fångad" och stod och pep :) Litet gulligt.

Gör vad den ska med andra ord och jag får säga att den är rätt bra på att lösa småbekymmer, inte behövt ingripa hittills. Viktigt att slingan är vettigt förlagd enligt instruktionerna men det är ju självklart.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tjenare mina nya worx vänner. Jag har precis installerat min worx WG796E wifi. E super nöjd med ljudet hörs inte mycket. Men nu till mitt problem. Den ska ha ultraljudsensor som känner av föremål? Ändå åker den in i allt och putter runt saker. Ska inte ultraljudsensor känna av om det tex finns ett träd, människa mm?
 
Den har dessvärre ingen ultraljudsensor.
 
jonaslatt skrev:
... åker den in i allt och putter runt saker. Ska inte ultraljudsensor känna av om det tex finns ett träd, människa mm?
Det är inga större problem med det tycker jag, den är relativt varsam och välter normalt inte en trebent Weber-grill eller trädgårdsmöbler etc. Ömtåliga objekt får man göra till en ö, alternativt sätta upp en lämplig barriär runt med litet marksten eller dylikt. Men visst det hade ju varit bra om det fanns ultraljudssensor eller motsvarande teknik så den kunde undvika kvarglömda leksaker etc.

Enda tillfället den tar i litet mer är om det dykt upp hinder utmed begränsningskabeln när den ska hem och ladda, då bråkar den som sagt ett tag och försöker baxa bort hindret. Lyckas den inte så stannar den och piper litet och ger felmeddelandet "fångad".
 
Jaså? Såg detta här på forumet en som hade skrivit tidigare i år.

"Jag planerar att köpa en Worx nu under våren och väntar på att nya Landroid M 1000i (WG796E) med ultraljudssensor och "App-styrning" ska komma i lager."


Så trodde det stämde?
Men men då får jag städa tomten! ☺ den välte mitt "kaffesett" två stolar och bort förut ..

En fråga till. Den har wifi. Jag hittar mitt trådlösa wifi och skriver in lösen sen står det internet fel eller något liknande.

Ändå om den kan hitta mitt internet kanske jag e för lång ifrån?
 
Redigerat:
jonaslatt skrev:
Jaså? Såg detta här på en sida angående worx.

"Jag planerar att köpa en Worx nu under våren och väntar på att nya Landroid M 1000i (WG796E) med ultraljudssensor och "App-styrning" ska komma i lager.

Vad tror ni andra om de nya modellerna? Vilken skillnad kommer ultraljudssensorn att göra? Vad kommer man kunna göra via mobil-appen?"

Så trodde det stämde?
Även jag trodde att modellen skulle få ultraljudsensor (uppgiften kommer från förra årets pressmeddelande), men av någon anledning blev så inte fallet.
 
jonaslatt skrev:
...
En fråga till. Den har wifi. Jag hittar mitt trådlösa wifi och skriver in lösen sen står det internet fel eller något liknande.

Ändå om den kan hitta mitt internet kanske jag e för lång ifrån?
Kan vara att du har för dålig täckning men kan även vara för att appen är litet skabbigt byggd. Svärmor har en WG796E från våren 2015 och jag har haft samma problem där trots att routern är bara några meter bort. Efter några försök så fick den kontakt till slut men problemen berodde inte på något fel jag gjort, bara att appen är dålig. När den väl fått kontakt så funkar det klockrent.

När det gäller våran WG790E.1 från någon vecka sedan så fick den just ett litet tak nu när vi sett att den fixar vår kabeldragning. Lovade en bild på det tidigare:
WP_20160721_17_19_56_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer nog att ta ett tag innan nysådden framför laddstationen tar sig, får hoppas på det bästa där. Eller lägga dit litet färdig gräsmatta kanske vi får se. Perfekt dockning är det i alla fall, perfekt start också.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.