Jag har tidigare läst en spännande tråd här ang. lägenheters planlösningar och hur en del tyckte det var bättre förr för då fanns det mer regler om hur dessa fick se ut. Därför är jag nyfiken på vad jag ser som ett rejält misstag vad gäller planlösningar för en viss typ av äldre hus.

I området där jag bor finns en hel del hus med två våningar med nästan hela boytan på övervåningen. Man kommer alltså in i en hyggligt stor hall med tillgång till ett eller två sovrum på nedervåningen (beroende på om garaget är i huskroppen eller inte) plus att det finns förvaringsutrymme, mindre toalett och tvättstuga. Alla fönster på denna våning är dessutom ofta ganska små och en del av dom sitter rätt högt. Vet inte om takhöjden är normal eller lägre än 2,40. När man sen kommer upp till övervåningen så finns där vardagsrum med stort fönsterparti, mindre kök och 2-3 sovrum. Tror husen är byggda på 60-talet och är alltid byggda i nån form av tegel (i alla fall i mitt område).

Jag har hört ryktas om att denna typ av hus blev populära för att första våningen inte räknades till boytan och att det gjorde att man fick betala mindre i skatt. Stämmer det? Tycker det verkar konstigt att uppmuntra den typen av planlösning då den verkar väldigt opraktisk. Eller var det ett misstag som man senare rättade till?

Finns det några fördelar med dessa hus numera förutom om man ev. har vacker utsikt? Är det tillåtet att bygga ett likadant hus idag eller får man inte ha köket på övervåningen pga tillgänglighetsskäl?

Åsa Lund
Enligt byggregler ska kök vara på entréplan
Om man har källare med kök på ovanvåning är det inte något problem
Yta i källare räknas som biyta tror jag

Jag kan ha fel, men var inte de husen sutteräng? Mina föräldrar bodde i ett sådant. Så beroende på om huset låg i en nerförsbacke så hade man boytan på entréplan. I uppförsbacke hade huset boytan i övre plan.

Det finns för sutteräng också men jag tänkte främst på dom som är byggda på helt plana tomter. Men inuti är dom nästan byggda som ett låtsassutteränghus med "vanliga fönster" vid ingången på första våningen och sen med fönster som är små och högt placerade på den bakre delen av samma våning.

Finns en hel hop här i Barkarby av dessa hus. Många bygger om dem nu så att köket hamnar i entréplan i stället. Här är dom nog byggda på 50-talet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.