Hej. Tänkte starta en projekttråd här om vårt bygge, samtidigt mitt första inlägg här på byggahus :) har smygläst forumet länge men nu är det allvar!

Vi har nyligen köpt en tomt i Sätila ca 24x40m (1048m2) och planerar ett hus för en normalfamilj, i dagsläget är det bara jag och min nyblivna fru men i framtiden hoppas vi på två miniatyrer.

Just nu funderar vi och klurar på vilket hus vi ska bygga, brottas med Detaljplanen.. Tanken är 3 sovrum plus ett arbetsrum/gästrum. En öppen del med kök, matplats och vardagsrum där vi kommer spendera största tiden, denna del med kontakt mot trädgården.

Jag har precis fått nybyggnadskarta, gick på mindre än en vecka att få :)
Detaljplanen är från 1965 och säger att vi får bygga en huvudbyggnad om 150m2 i ett plan och en byggnadshöjd på 4m, max takvinkel 35 grader.
Det får oss att tänka på ett 1,5 planshus för att få mer plats både inomhus och på tomten. Tanken är också att även bygga ett dubbelgarage med förråd bredvid huset.

Har lite skisser på en planlösning för huset och tänkt placering på tomten. Synpunkter och tips önskas, behöver många bollplank :)
Vad tror ni om planerna, klarar vi att få skissen inom detaljplan?
DSC_0051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0052.jpg
Skapa konto

DSC_0053.jpg
Skapa konto

Inser att jag glömt skriva på alla rummen, badrum på övervåningen är tänkt vara ovanför entrén. Tvättstuga ingång från köket, matplats i mitten vid burspråk. Utsidan inspirerad av Vårgårdas västergården.
DSC_0002.jpg
Skapa konto

RoomSketcher Level Image1.jpg
Skapa konto
RoomSketcher Level Image2.jpg
Skapa konto

Har lekt lite i roomsketcher, tycker det känns ganska bra så nu blir det väl att börja kontakta potentiella leverantörer

Namnlös.jpg
Skapa konto

Namnlös1.jpg
Skapa konto

Tycker överlag att det ser ut att vara en riktigt bra planlösning ni har där! Hade dock gjort lite förändringar, bla vridit tvättstugan lite så ni kan gå in direkt från hallen. Klädkammaren i anslutning till tvätt istället då det ser ut som ni ändå har gott om avhängningsmöjligheter i hallen. Är ju mest säsongskläder som hamnar i klk ändå så det utrymmet springer man ju inte ner :)

Där uppe hade jag personligen utökat badrummet lite samt satt in en walk-in-closet i det stora sovrummet då det annars kändes slösaktigt stort! :)

Kommer följa projektet, ska bli intressant! I synnerhet när det är i Sätila som man känner till väl :)

Där Jarlsgård ritat i KLK vid kök skulle jag byggt Walk-in-skafferi. I nya såpass stora hus är det konstigt att inte fler utnyttjar den möjligheten. Går även att ha väggventil dit om ni önskar lite svalare i någon del eller hela.

Jonatan79 skrev:
Där Jarlsgård ritat i KLK vid kök skulle jag byggt Walk-in-skafferi. I nya såpass stora hus är det konstigt att inte fler utnyttjar den möjligheten. Går även att ha väggventil dit om ni önskar lite svalare i någon del eller hela.
Att jag inte tänkte på det!

Jag personligen hade nog också försökt sätta in ett till fönster i vardagsrummet, på gaveln. Annars tror jag att det kan bli lite för mörkt där.

Det med klädkammare i sovrummet där uppe var tänkt från början. Tvättstuga som du föreslog ger också möjlighet till symmetriska fönster på entresidan.
Efter några offerter har vi dock svängt om lite och funderar på att bygga ett enplanshus istället, ska se om jag kan få fram en skiss :p

Arkitektonisk ritning av en lägenhetsplan med betecknade rum som kök, vardagsrum, sovrum och badrum.
Skapa konto

ungefär så här tänker vi oss i dagsläget, synpunkter?

BirgitS
Bänkytan mellan diskho och spis är den viktigaste arbetsytan och bör vara mellan 80 och 120 cm.

Vad är de stora fyrkanterna till vänster resp. höger om kökshalvön, de som har samma mönster som väggarna?

De ytorna är tänk plats för högskåp, kyl frys skafferi etc.
Funderar på att flytta fönstret närmare entren och flytta efter spisen lite så jag får 120 mellan spis och diskhon

BirgitS
Låter som en bra flytt :)

Tänk på att det är praktiskt att enkelt kunna flytta potatis och grönsaker från kyl/skafferi till ho, och att när man står vid spisen även kan hålla ett öga på ugn och mikro.

Ni får lång gångsträcka mellan matplats och diskmaskin. Kan det gå att byta plats på matplats och vardagsrum?

Ja, den delen är helt symmetrisk så där tänkte jag att det går att skifta lite fram och tillbaka. Dock är jag orolig att eftermiddagssolen ska lysa på tv:n? Blir nog ca 30 grader sydväst på vardagsrumsväggen

BirgitS
Ja, solljus vill man ju inte få in från väster på teven. Går det att spegelvända hall+kök i stället?

Teoretiskt men då hamnar entren mot garageväggen, och en välkomande entré vill frugan ha ;)

BirgitS
:) Ja, man får ju alltid kompromissa, bära kortare till/från bordet eller bättre entré.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.