Hej,

Jag har rivit en betongvägg och är på gång att laga lite väggsår efter detta.
Funderar på vilket typ av spackel/puts jag bör använda, och ifall det är något underarbete som behövs eller om det bara är att börja kladda på.

Ska jag köra gipsputs eller det grövsta spackel jag kan hitta?
Är ungefär en 3 cm djup som värst, men 1-2 cm överlag. Se bilderna.

Vore ytterst tacksam för lite guidning!

Mvh,
Daniel

• 5bb43066-6f20-4688-a425-94df65e58a29.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • e1d18881-71a8-4e70-b5ea-fb7b643654a1.jpg
    Skapa konto
Välj hellre ett lite svagare bruk typ detta ( om du inte gör det riktigt bra med ett rent kalkbruk men den lilla lagningen spelar inte så stor roll)

http://www.finja.se/kc-putsbruk-c-fin.5540505.produktinfo

Men fråga efter ett KC bruk C och välj en fin-kornig variant dvs med lite mindre storlek på ballasten så får du en finare yta. Det går bra med vilket fabrikat som helst alla bygghandlare har det hemma.

Men gör rent från gammalt bruk först och förvattna för du har en gammal och torrvägg som suger väldigt mycket.

Lagat otaliga liknande situationer och kört primer följt av gipsbruk. Lätt att blanda, lätt att använda och går att slipa ned om det visar sig blivit ojämnt. Avsluta med klassiskt sandspackel. Aldrig ens tänkt tanken att använda annat än just gipsbruk...

Torde fungera prima - Själv bara kört med Finjas produkter men de torde vara likvärdiga. Se till att kontrollera så att väggen är rak innan, det kan vara så att du behöver knacka ned lite till runt om för att få det jämt.
Använd en rätskiva eller en rak planka för att dra av bruket över ytan, alternativt en bred spackelspade.

Borsta rent, dammsug, blöt upp med vatten i blomspruta bara och gipsputs på kommer att fungera fint.
Alla gipsputs är likvärdiga skulle jag säga.

Alright, så vart å storhandlat gipsputs och primer!

När jag började peta loss lite lösa saker längst ner så kommer det lös lite stora stenar, så petar lite mer och nu är det som ett hålrum runt rören (till elementen) som går där.

Är det lugnt att bara försöka köra in gipsputsen runt detta så mycket som går eller bör jag fylla ut med något annat?

rör och djupt.jpg
Skapa konto

Mvh,
Daniel

De kopplingarna vill du kanske ha åtkomliga...
Annars går det bra att bara peta in gipsputs.

Tack, spännande detta!

Hur viktigt är det att det är absolut kliniskt rent från rörliga stenar och torkad puts?

Har insett att ju mer jag petar runt, desto mer lossnar det. Och kan förmodligen riva ner hela väggen om jag fortsätter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.