Jag blir inte klok på vad som är bäst!?

A-traktor:
+ krocksäker
+ billig
- drar mycket bränsle
- Max 30 km/h

Mopedbil
+ drar lite bränsle
+ får gå 45 km/h
- usel i krocktester
- svindyr i inköp

Har jag missat nåt?

Körkortsproblem?
Polisproblem?
Ägandeproblem?
Andrahandsvärde?
Etc?

Jag är ute efter nåt som fungerar och ser bra ut, ska ta banklån så mellan 60 000 och 100 000 är jag beredd att ge.
 
D09
Har du frågat din grabb vad han vill ha?

Jag hade nog satsat på en mopedbil.

Han vill inte ha moppe då?

Vid 16 går det ju att ta mc kort om jag inte minns fel och då händer det ju lite mer :)
 
Nä. Inget på två hjul, både jag och han inser att tvåhjulingar är säsongsbetonade.

Så som vi bor så får han ingen skolskjuts när han börjar gymnasiet. Så han måste kunna åka de 2 milen oavsett väder.
 
Mopeder håller värdet dåligt...... mopedbilar är hutlöst dyra och håller ändå inte varken värdet eller håller rent mekaniskt.
Fråga pojken om han vill ha en riktig traktor! Det kör många tonårspojkar med här i trakten.

För samma pris som en nedsliten begagnad mopedbil får du en skaplig 70-tals eller 80-tals traktor med hytt. Med den kan han kanske dessutom skotta litet snö åt folk på svart eller köra något vedlass och lära sig tjäna litet egna pengar. Många traktorer från den tiden har en hjälpkarlsplats i hytten så en kamrat kan följa med helt lagligt.
Det är så man skolar upp nästa generations framgångsrika företagare.
 
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Om du är beredd att ge 60-100 K, så tycker jag du ska satsa på en riktig Epa. Den kommer du sannolikt inte förlora en krona på, snarast tvärtom.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Elcykel?

Visserligen inte alltid kul vintertid men å andra sidan kan du ta med elcykel på bilen om man har ett cykelställ för dragkrok. Dessutom överlägset billigast i inköp och drift.

Annars gillar jag traktorförslaget. Bra entreprenörsmöjligheter och oerhört lärorikt.
 
Det jag vet om mopedbilar (grannpojkar) är att det verkar vara av allmänt dålig kvalitet...mycket laga och lite köra... sen har några killar här har åkt A-traktor och det verkar funka bättre... (Volvo 740 & Volvo Duett)
 
Det som gör att jag är osäker inför hemmabyggda a-traktorer är att polisen verkar ha förklarat krig mot dem.

Grannpojken blev förföljd av polisen 2 km tills de tyckte att bilen nog gick lite för fort och krävde en omregistreringsbesiktning (vilket är DYRT) och blev av med körkortet.

Grannarna överklagade då polisen godtyckligt mätt upp hastigheten till hela 32 km/h med polisbilen genom att följa efter.... men det sket sig. Såklart.

Och detta är definitivt inte den enda historien.
 
Tyvärr är det väl så att ni får troligtvis skruva mycket om ni skaffar A traktor , dom brukar inte hålla så jättebra med dubbla växellådor och hemmabyggda lösningar på det mesta , men ska ni ha en så kanske diesel motor är att föredra.
En nackdel till är att ungdomarna kanske lägger sig till med vissa ovanor under körning som är svåra att vänja sig av med när det kommer till riktig uppkörning med bil , (tex ha armbågen på fönsterkarmen och hålla i ratten osv,)
 
hackatall skrev:
Jag blir inte klok på vad som är bäst!?

A-traktor:
+ krocksäker
+ billig
- drar mycket bränsle
- Max 30 km/h

Mopedbil
+ drar lite bränsle
+ får gå 45 km/h
- usel i krocktester
- svindyr i inköp

Har jag missat nåt?

Körkortsproblem?
Polisproblem?
Ägandeproblem?
Andrahandsvärde?
Etc?

Jag är ute efter nåt som fungerar och ser bra ut, ska ta banklån så mellan 60 000 och 100 000 är jag beredd att ge.
Har precis färdigställt sonens A-traktor och lärt mig lite under resan. Med facit hand skulle jag satsat på en traktor i bättre skick (dyrare), de håller värdet väldigt bra. För 30-40 kan du ha höga krav och får en superfin som dessutom går att kränga av enklare, marknaden för de dyrare är lite trängre.

Den jag köpte hade haft drygt 10 tonåriga förare, varav samtliga hade en egen väl utvecklad teori om att skruva, vilket inte blev helt lyckat rent praktiskt. Bara rensningen av all märklig eldragning gav metallskrot nog att nästan ge pengarna tillbaka. Och så här ser det ut rakt igenom i de lägre prisklasserna (jag köpte för 20), detta var traktor fyra vi kikade på. Så antalet ägare hade jag kollat extra noga på om jag fått göra om det, de här kidsen är finurliga :) Få ägare alltså.

Men skam den som ger sig, under ett par månader närmast bodde vi i garaget och förutom en trevlig resa tillsammans lärde sig sonen en hel del om att skruva (jag med). Riktigt kul faktiskt, en riktig far/son-grej :)

Det du ska kolla på är hur "traktor-dynamiken" på orten ser ut. Min son skulle hellre avstå åkdon än att dyka upp i en mopedbil. I vissa kretsar funkar en sådan tydligen inte.

En nackdel med A-traktorer är möjligheten att försäkra dom. Det är bara Länsförsäkringar som tar sig an dessa, och är du inte helkund så är det bara trafik som erbjuds. Självrisken är 4400 :(

Körkortsproblem? Nej, inte så länge de kör lagligt, köp en med dubbla lådor. Mekaniken i dessa lådor är knepig, så om du inte kan själv, ha gärna med dig någon som har ett hum om drivlinor.

Polisproblem? Nej, polisen har, som jag uppfattat det, en brobyggande verksamhet på området. Klart de klämmer dit de som inte sköter sig, ofta de som kör olagligt och som folk retat sig på och ringt om.

Ägandeproblem? Ja, massor, bara att ta på uppstuds. Här spelar det nog inte så stor roll om det är a-traktor eller mopedbil, ungarna är påhittiga :)

Andrahandsvärde? Pengarna tillbaka och ett bra insteg till riktiga bilen.

Etc.? Fantastiskt kul hobby för ungdomarna och som jag hoppas och tror håller dom borta från annat skräp då pengar prioriteras till styling och annat. Och fantastiskt trevligt att inte behöva skjutsa överallt samt att även kunna bli upphämtad/körd :)

epaepa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hackatall skrev:
då polisen godtyckligt mätt upp hastigheten till hela 32 km/h med polisbilen genom att följa efter.... men det sket sig. Såklart.

Och detta är definitivt inte den enda historien.
Många hitte-på-historier. Lagen ger utrymme om 10% upp på farten, dvs 33 km/h. Dina grannar berättar inte hela sanningen :)
 
Redigerat:
  • Gilla
ylven och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren
Besudla inte trafiken med fler EPA-raggare, eller samhället för den delen..
Köp honom en lätt mc istället, så slipper han störa trafiken och den allmänna ordningen.

En klok man sa en gång följande:
http://youtu.be/STBxkytYakY
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Till att börja med hänger det mesta på vad grabben själv tycker, tänker jag :) Och jag gissar på A/Epa-traktor ;)
 
hackatall skrev:
Det som gör att jag är osäker inför hemmabyggda a-traktorer är att polisen verkar ha förklarat krig mot dem.

Grannpojken blev förföljd av polisen 2 km tills de tyckte att bilen nog gick lite för fort och krävde en omregistreringsbesiktning (vilket är DYRT) och blev av med körkortet.

Grannarna överklagade då polisen godtyckligt mätt upp hastigheten till hela 32 km/h med polisbilen genom att följa efter.... men det sket sig. Såklart.

Och detta är definitivt inte den enda historien.
Jag vill bestämt minnas att det är 30km/h ±10%, dvs 27-33km/h som gäller som maxhastighet för A-traktorn, så ett överklagande om 32km/h borde ha gått igenom.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
EPA alla gånger! Längtar tills grabben blir mogen, han är 12 nu. Hoppas innerligen Det kan slita honom ifrån Xboxen sen. Moped bil är för gamla kärringar!
 
  • Gilla
  • Haha
blue.b och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren skrev:
Besudla inte trafiken med fler EPA-raggare, eller samhället för den delen..
Köp honom en lätt mc istället, så slipper han störa trafiken och den allmänna ordningen.

En klok man sa en gång följande:
[länk]
Varken du eller Glans känner kanske till att det är fullt tillåtet för kusiner att bli föräldrar ;)

Det är helt klart många fler A-traktorer ute på vägarna nu än för bara några år sedan. Det är glädjande tycker jag. Mycket bättre att ungdomarna skaffar sig ett dylikt intresse, än att de drar runt och ställer till bråk eller till och med eldar andras fordon.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.