Hej!

Håller på att lägga om mitt golv och är precis klar med utrivningen av det gamla. Bor på andra våningen i en lägenhet. Golvunderlaget är betong och på den ligger originaltäckplast från -88 när huset byggdes. (Se bild nedan).

Min fråga är om jag kan ta bort denna plast och lägga min foam direkt på betongen då ingen direkt fukt kommer tränga upp då jag bor på andra våningen? Eller gör jag bäst i att låta plasten vara kvar?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Joakim
Foto 2016-07-11 14 07 55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska ju inte komma någon fukt på andra våningen men risken finns så man brukar rekommendera plasten...

• Gilla
Husfixardoktorn
  • Laddar…
anders07 skrev:
Det ska ju inte komma någon fukt på andra våningen men risken finns så man brukar rekommendera plasten...
Ungefär så som jag förstått saken också. Men för att enklare kunna dammsuga helt rent på betongen kommer jag nog ändå att ta bort plasten. Risken för golvknarr pga skräp som ligger kvar under plasten känns mer överhängande än risken för fukt att tränga in i betong på andra våningen. Eller gör jag helt galet då?

Ta bort plasten och använd en foam som är diffusionstät.

RoBo skrev:
Ta bort plasten och använd en foam som är diffusionstät.
Vilket bör väl bli samma resultat som att ha plasten kvar. Frågan är egentligen om plasten behövs överhuvud taget?

Joakimwiljelöf skrev:
Vilket bör väl bli samma resultat som att ha plasten kvar. Frågan är egentligen om plasten behövs överhuvud taget?
Precis! men du ville ju ta bort och dammsuga då är det ju enklare att lägga tillbaka bara foam. Tycker nog det är säkrast att använda tät foam eller plast. Men det är ju min åsikt.

RoBo skrev:
Precis! men du ville ju ta bort och dammsuga då är det ju enklare att lägga tillbaka bara foam. Tycker nog det är säkrast att använda tät foam eller plast. Men det är ju min åsikt.
Precis, säkrast är ju att lägga tät foam. Har dock redan köpt in vanlig foam då de på bauhaus inte tyckte det behövdes tät då det var på våningsplan. Kanske får sota för det här om några år, men jag kör på den otäta foamen jag redan köpt. Får säga till grannen att inte göra om vardagsrummet under mig till en ångbastu bara.... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.