Om du klarar dig på 6mm2 så går det ju att köpa billigt från t.ex. tyskland http://www.elektroversand-schmidt.de/product_info.php?products_id=13231

För 1km blir det cirka 16000 - problem kvarstår dock: Säkring för att skydda kabeln, och rulla ut 1000 meter kabel 6mm2 är ett elände om du inte kan ha en bil med en trumma på eller liknande, 100 meter 6mm2 räcker bra för att man ska bli nära nog galen om man gör det för hand.

Lägg till en slant så får du gummikabel, den är mer medgörlig vid hanteringen.

http://www.elektroversand-schmidt.de/product_info.php?cPath=23_2510_2511&products_id=11592
 
Hur går resonemanget kring att skydda kabeln? En kabel klarar ju samma Ampere om den är 10m som om den är 100m, så varför blir det problem vid längre kabel? Är det något induktitv mumbo-jumbo?

Kan nog gå att rulla ut från traktor...
 
-MH- skrev:
Hur går resonemanget kring att skydda kabeln? En kabel klarar ju samma Ampere om den är 10m som om den är 100m, så varför blir det problem vid längre kabel? Är det något induktitv mumbo-jumbo?

Kan nog gå att rulla ut från traktor...
Säkringen ska ju lösa ut innan kabeln blir varm och fattar eld vid t.ex. kortslutning. Om kabeln är för lång så blir inte strömmen vid kortslutning tillräckligt hög, varför kabeln eller något annat kan fatta eld innan säkringen löser ut och bryter strömmen.
 
Jo en kabel tål lika mycket ström oberoende av hur lång den är, medan spänningsfall och skydd vid kortslutning beror av längden. Vi har måånga trådar i ämnet.

Vid den längd vi pratar om här kan du faktiskt kortsluta kabeln längst bort utan att den blir överbelastad! Så det skulle egentligen inte behövas ett överlastskydd...men det behövs i alla fall med tanke på att kabeln kan skadas mitt på. Det behövs också ett skydd för personsäkerhet vid kortslutning mot skyddsjord som en JFB måste ta hand om då det skulle krävas en area på 16 eller 25 mm² för att en säkring skulle kunna lösa den uppgiften vid en dimensionerande ström på 10 A. Som sagt, kan du sänka kravet till 5 A eller mindre så underlättas uppgiften.

Men tänker du gå så lågt som 1.5 mm² så har du ju själv korrekt beräknat max ca 500 W i 110 V.

Vad vet vi om förimpedansen i matningspunkten? Den kan mycket väl ligga på 1 Ω.
 
Hmm, läste lite på den här sidan: https://sv.wikipedia.org/wiki/Förimpedans

En IFÖ Diazed ECO gG 6A-säkring bryter vid 15A / 5s. Väldigt litet och trevligt intervall, och skyddar sannolikt en friliggande kabel från brand. Med lite tur skyddar den även den fast installationen, eftersom befintlig säkring i huset inte skyddar mot överlast, utan endast kortslutning om jag fattat problemet rätt.

Och med 1km kabel är 6A alldeles lagom för att få ett acceptabelt spänningsfall (för låga värden av acceptabelt).

Bonus: Man får en härlig transmissionsledning när man kopplar kabeln, men steget tar bara 10us fram och tillbaka (1 km) om jag räknat rätt och då skall inte säkringen lösa.

Nu har jag bara räknat på resistiva förluster, hur är det med LC-förluster för en sådan här kabel?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Vad vet vi om förimpedansen i matningspunkten? Den kan mycket väl ligga på 1 Ω.
Vi vet att transformatorn står ca 150m bort, men jag antog att den impedansen inte skulle vara betydelsefull sett i det stora hela.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Vi vet att transformatorn står ca 150m bort, men jag antog att den impedansen inte skulle vara betydelsefull sett i det stora hela.
I det stora hela kommer din förimpedans vara nästan negligerbar. Med 150m från trafo bör den alla gånger ligga väl under 1ohm, jag rågissar på 1/2ohm.
 
Sladd tråkigt!

Traktordrivet kraftverk roligt! ;)

Jag hjälper inte till att dra någon kabel, men hjälper gärna till med elverket! :)

Nej, tyvärr så är traktordrivna verk kanske lite för dyra, här är ett ur högen, för knappt 20000:- . Men då är det på 16kVA 230/400V och kan alltså driva "allt" vid exv. strömavbrott. Det är väl kanske mer motiverat om man har djur.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Och positiv exponering är väl själva huvudskälet till att man är på en mässa?
Det är inte en mässa. Men om vi skall vara high-tech, så ett peltier-element kanske? Finns rinnande vatten och ved att tillgå. Passar mer profilen på eventet. :)

Någon som vet vad ett 5A 220V färdig lösning kostar?
 
tommib
Du kan väl berätta vad det är för event.... man blir ju nyfiken.

Apropå att du inte frågade hur man skulle lösa strömförsörjningen, utan hur man skulle göra för att dra en lång kabel; Det är lite som någon som frågar om bästa sättet att binda fast en jetmotor på en ryggsäcksmes. Det är en dålig idé. Därför handlar så många av svaren om en alternativ metod. Om det nu finns en traktor så kanske LSAs förslag är bäst, men det levererar troligen långt mycket mer effekt än vad ni behöver. Jag anser fortfarande att ett gäng fritidsbatterier och anpassad matning till apparaterna som ska försörjas är bästa alternativet. Hur man laddar fritidsbatterierna är öppet, men solcell var ingen dum idé. Annars fungerar en generator också bra, även de billigare har ladduttag.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Nåja, innan man väljer måste man sätta sig in i alternativen. Nu visade det sig att kabeln har sina nackdelar och sina fördelar, men beroende på förutsättningarna så utesluter jag det inte än. Och jag menar på att jag känner bättre till de variablerna än ni på andra sidan datorskärmen. :)

Om man får ihop det med kabel, så tyder mycket på att det blir både lägre fast kostnad och lägre rörlig kostnad jämfört med att investera i bra elverk. Och antagligen enklare att sköta. Driftsäkerheten är väl kanske inte avgjort än, mycket kan hända med 1 km kabel. Nackdelen med kabel är även den låga effekten och spänningen.

Batterier kan man förstås ha, men ett batteri som kostar 1500:- lagrar ca 1kWh, dvs räcker 2 timmar med 500W uttag. Om man däremot klarar sig med 50W i snitt är det nog enklare och billigare att ha två batterier som man byter av (som de har idag, tror jag). Man kan förstås ha flera batterier som man kör fram och tillbaka med fyrhjuling eller bär, men så måste någon göra det också. Och inte är batterier gratis heller.

Så jag håller inte med dig om att kabel alltid är en dålig idé, och de problem med elsäkerheten som påvisades tycks gå att lösa med JFB och rätt säkring.

Men visst, "så har vi aldrig gjort förr" är ett bra argument emot! :)

Typ av event? Tja, säg "low tech läger långt ut i skogen", men ändå så pass att funktionärerna har stor nytta av strömmen. Och kanske någon fotbollsintresserad med mobil som behöver laddas. ;)

Någon kanske skulle vilja bygga en eremitkoja i närheten...
 
Redigerat:
Finns det inga system för högspänd likström i lagom format för privat bruk?
 
Mikael_L
Är väl bara dumt att fundera på högspänd likström här. För dessa effekter är det overkill, bättre att isåfall bara köra med transformatorer som drar upp spänningen på den där kilometern transportsträcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.