Hur många watt tror du det kan vara samtidigt? Ladda telefoner och kortterminal låter som om en vanlig omvandlare från 12v till 230 skulle klara. Ett par fritidsbatterier och en omvandlare, kanske en 1200w, krisar det kan man koppla direkt på bilen 50m bort och ha den igång ett tag..

Edit: Gick tillbaka i tråden, såg att Pelpet svarat ungefär som jag.
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Finns det inget spännande sätt att transformera upp några gånger i matade ände och ner vid förbrukarna?
Vad har du för budget ;)
 
tommib
Skippa dubbelkonverteringen och kolla vad kortterminalerna vill ha in. Oddsen är stora att det är 5-12V. Telefoner vill vanligen ha 5V eftersom alla laddas via USB idag.

Jag skulle säga ett par rejäla fritidsbatterier, i branschen 100 Ah eller liknande, på en kärra. Bygg omvandlare från 13,8V till det dina prylar vill ha. Vid behov, ladda blybatterierna från elverk. Fördelen med att göra på det sättet är att du slipper ful sinusvåg från billig växelriktare eller fin sinusvåg från dyr växelriktare.

Kvarstår radiomast. Du får nog specificera lite mer vad det är för typ av radioutrustning. Är det en tillfällig mobilmast? Då har nog operatören krav på både ett och annat. Är det för WiFi och Mobilt bredband borde även det kunna drivas från fritidsbatterier på ett bra sätt. Lägg till några fler batterier bara.

För en temporär lösning som denna är det helt orimligt att dra 1km kabel över mark... Mycket hellre då ett elverk.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
-MH- skrev:
Finns det inget spännande sätt att transformera upp några gånger i matade ände och ner vid förbrukarna?
Med normal kabel, är det nog begränsat till förslaget i inlägg nr 7 d.v.s. 400/230 V.
 
Det är en sådan där radiomast för kom-radio. Har inga närmare detaljer, just nu drivs den av ett bilbatteri medan ett annat står på laddning (enligt uppgift).
 
tommib
Dåså. Ingen anledning till att inte driva det från batteri i fortsättningen också. Om du kan ta reda på hur mycket den drar så kan man beräkna hur mycket batterier som behövs.

Som sagt är det troligen enklare med en enkel bensingenerator och laddning av batterier via den. Det är mycket lättare att göra likström av växelström än tvärt om. Driv sedan allt annat direkt med DC och se till att matningarna inte behöver bli så långa.

Med fördel kan allt monteras på en släpkärra som kan stå i någons lada mellan gångerna. Det låter som att det är ett hyfsat seriöst arrangemang ändå som kräver en del logistik...
 
Nu ställde jag inte frågan för att få hjälpa att välja olika sätt att strömförsörja, utan för att specifikt få vet vad en kabel skulle innebära för problem och kostnad. Tyvärr verkar det som om ingen har prövat en sådan lösning innan?
 
Problemet är motståndet och åtföljande spänningsfall i en lång kabel, samt att en grov kabel blir dyr och har fortfarande ett icke försumbart motstånd.
En 3*6 tex kostar 80 spänn metern eller liknande och är fortfarande för klen, ett elverk blir en bättre lösning. Man slipper en lång kabel utrullad i terränglådan också.
Vad är det för event som ska gå där ingen ström finns?
 
Värt att beakta hur tung och otymplig den mängden kabel blir också. Finns det möjlighet att rulla ut med trumma och vagn/fordon eller är det oländig terräng den biten kabeln skall dras? Har en 50m vanlig 3-fasare här, och bara den är ett jä**a as att släpa runt på, om vi approximerar 3x6 mot dessa 5x2,5 (3x6 kommer väl eg. väga ännu mer), så vill jag knappt tänka mig jobbet att släpa ut motsvarande 20st sådana kablar/rullar.
 
Om du ut går från förutsättningen i första inlägget om 10A, och uppmot 1 km kabel. I normalfallet dimensionerar man då för OK spänningsfall, och OK utlösningavillkor. Säkringen i matande ände måste lösa ut inom rätt tid vid kortslutning. Har du då för stor resistans i kabeln, så "ser" inte säkringen att det är kortslutning, en farlig situation uppstår.

Om man då "normaldimensioerar" så behöver du minst 6 kvmm kabel, vilket skulle kosta ca 50 000 bara för kabeln.

Jag har för mig att OM man kan acceptera lite större spänningsfall så fin ns det även vägar för alternativt utlösningavillkor, med jordfelsbrytare inblandad. Då kanske det går att jämka ner dimensionen på kabel lite.

Men som många redan varit inne på i tråden, de sakerr du nämner kan strömförörjas för en bråkdel av kostnaden med batterier och ev. elverk.

Det låter också som din installation skulle kunna klara sig med 1A istället för 10A, eller ännu mindre (vet inte om det ens finns så små säkringar för elcentral). Då kanske man kan få fram lite klenare och billigare kabel lösningar, men även en klen kabel av den längden blir avsevärt dyrare än en "off grid" lösning.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Nu ställde jag inte frågan för att få hjälpa att välja olika sätt att strömförsörja, utan för att specifikt få vet vad en kabel skulle innebära för problem och kostnad. Tyvärr verkar det som om ingen har prövat en sådan lösning innan?
Det exakta svaret på din fråga är inte speciellt svårt.
en 10mm[SUP]2[/SUP] area ger dig 2 ohm i resistans på 1 km, sen 2 ohm till på returledaren.

Sen gissar jag att du har en förimpedans på ca 1 ohm, det ger en max kortslutningsström på 46A, vilken ganska nätt och jämt tillåter att du säkrar med 6A porslinssäkring i matande ände.

Svaret är alltså att du ska köpa 1 km av 3g10 ledning med kopparledare (eller 3g16 för aluminium) och en liten box för att ha en 6A diazed säkring i.
Jag tror inte dessa dimensioner finns i 3gXX -utförande, så du får nog välja en trefaskabel.

I ditt första inlägg kan jag läsa det lilla förbehållet "drar man billigast ", vilket antagligen gjorde att många letade mindre svinigt dyra lösningar än denna, som kommer hamna i häraden 100-150 tusen kr.
 
Redigerat:
Mikael_L
Mats skrev:
en 4X10 +10 där man kör med 2+2 ledare för att få upp arean på fas och nolla går på ca 100 kr metern. Den bör väl hamna hyffsat rätt annars gär 4X16 + 16 på ca 120.
Om man tänker i de banorna kan en EKKJ 4x6+6 anordnad på just det viset tillsammans med jordfelsbrytare för att säkra frånkopplingstiden vid jordslutning vara helt OK också, med 6A säkring.

Då kommer vi ner till 40-50:-/ meter för kabeln.
 
Borde det inte fungera bra med en transformator till/från t.ex. 690 volt i varje ände? Och sedan n1xv som kabel? Den är väl specad till 1 kV? Om man inte använder spartransformatorer får man ju dessutom isolation på den långa kabeln.

Vi talar ju bara om ~1 kW effekt, så det ska ju inte vara så svårt att hitta en begagnad trafo till varje ände.

Edit: Om jag inte tänker helt fel borde ju till och med en 3G2.5 duga.
 
Ponera att inområdet på anslutande elektronik är 110-230V. Då kan man kanske föra över ca 1kW 1km med 1,5mm2?
12,7 ohm ggr 9 A ger spänningsfall på ca 110V återstår då ca 120V. Multiplicerat med 9A, ger ca 1kW. Eller något sådant.

EKLK för 12:-/m kanske(?) man kan hitta, ger 12.000:-. det är ungefär vad ett bra Honda-elverk 1kW kostar.

Vad har elnätetn för dimension på sista biten ut? Är det 4x6?
 
Redigerat:
Anders243 skrev:
Borde det inte fungera bra med en transformator till/från t.ex. 690 volt i varje ände? Och sedan n1xv som kabel? Den är väl specad till 1 kV? Om man inte använder spartransformatorer får man ju dessutom isolation på den långa kabeln.

Vi talar ju bara om ~1 kW effekt, så det ska ju inte vara så svårt att hitta en begagnad trafo till varje ände.

Edit: Om jag inte tänker helt fel borde ju till och med en 3G2.5 duga.
Vågar du köpa transformatorer från Kina så finns det många månglare på aliexpress som bygger 230/400/690-enfastransformatorer med 1.2kW märkeffekt för ~40 dollar/st vid ental.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.