Mikael_L
-MH- skrev:
Ponera att inområdet på anslutande elektronik är 110-230V. Då kan man kanske föra över ca 1kW 1km med 1,5mm2?
12,7 ohm ggr 9 A ger spänningsfall på ca 110V återstår då ca 120V. Multiplicerat med 9A, ger ca 1kW. Eller något sådant.
Spänningsfall är inte den enda parametern man ska dimensionera för. Säkringarna måste lösa ut inom rimlig tid, annars smälter kabeln istället vid en kortslutning och om någon står och sprattlar med el-inducerad muskelkram i handen runt ett strömförande jordhölje så vill man också att säkringen löser rätt snabbt. Kravet är inom 0,4 sekunder.

-MH- skrev:
EKLK för 12:-/m kanske(?) man kan hitta, ger 12.000:-. det är ungefär vad ett bra Honda-elverk 1kW kostar.
EKLK får ej grävas ned i mark utan kabelskyddsrör, så där mer än fördubblades kostnaden. EKLK får ej heller läggas ut löst på mark.

-MH- skrev:
Vad har elnätetn för dimension på sista biten ut? Är det 4x6?
Vanligast är 4x10+10 alt 5g10 eller 4x16+16 alt 5g16
Men då är det sällan mer än 2-300 meter till transformatorn.
En elnätsägare som skulle ordnat permanent ström till din eventplats skulle dragit en högspänningslinje och så en liten stolptrafo där borta.
 
Mikael_L skrev:
Spänningsfall är inte den enda parametern man ska dimensionera för. Säkringarna måste lösa ut inom rimlig tid, annars smälter kabeln istället vid en kortslutning och om någon står och sprattlar med el-inducerad muskelkram i handen runt ett strömförande jordhölje så vill man också att säkringen löser rätt snabbt. Kravet är inom 0,4 sekunder.
Hmm, går inte det där att lösa bättre med JFB?

Kan man inte hänga EKLK i stolpar? Temporöra lösningar torde ha mer vingelmån... :)
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Hmm, går inte det där att lösa bättre med JFB?

Kan man inte hänga EKLK i stolpar? Temporöra lösningar torde ha mer vingelmån... :)
JFB kan användas för att säkra 0,4s-villkoret för jordslutning (=personskyddet). Men inte kabelskyddet.
Sen kanske inte kabeln blir skadad hursomhelst om den ligger väl kyld på mark eller hängandes i luften. Men reglerna föreskriver åtminstone att säkringen måste lösa inom 5s för skydd av kabeln.

EKLK kan hängas på bärvajer, ja.
 
Mikael_L
Jag är ingen vän av att heja på för tveksamma lösningar inom el-området.

Jag tycker att antingen gör man det nöjaktigt bra och åtminstone nuddande minimi-gränserna enligt gällande regler, eller så hittar man på en annan lösning, som kan vara allt ifrån stearinljus + gasol-spis till litet elverk.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Är det ett firmaevent? Hyr en ny Mitsubishi outlander PHEV laddhybrid eller skaffa en som firmabil. Den ska ha V2H (vehicle to home)-funktion som gör att den kan fungera som kraftverk. Då borde du kunna driva allt du behöver enkelt.
 
Håller med många ovanstående: Blir inte ett portabelt elverk billigare ?!
Tex ett sånt här B&S: http://www.maskinklippet.se/varumar..._Ry7A3dOH3lwXF-kOgRfI4SQBd195WTrfrBoCxNzw_wcB

9000 kr - 2700 w (dryga 10 amp) - kan ställas typ 10 m bort bakom en skärm (eller ännu bättre bakom en liten kulle) som tar bort i stort sett allt ljud.
Drivmedelskostnaden blir (med 1.12l/h 50% belastning) ca 6l på 5h (eller ca 80kr)...

Bygger man ett ltiet, men stadigt, skjul och sätter ett hänglås på så torde verket kunna stå där mellan eventen också...

/K
 
Sedan kommer det ett problem till, man får inte ha kabeln liggande på marken så då får man endera gräva ner den eller hänga upp den i en bärlina mellan stolpar. Oavsett måste man ha koncession om man ska dra el på/över annans mark och det brukar bara ett bolag få ha sina ledningar inom samma område. Man får dessutom inte dra ström från en fastighet till en annan.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Oavsett måste man ha koncession om man ska dra el på/över annans mark och det brukar bara ett bolag få ha sina ledningar inom samma område. Man får dessutom inte dra ström från en fastighet till en annan.
Redan i första inlägget skrev jag att det var samma fastighet (nämligen min), så någon koncession behövs inte.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag tycker att antingen gör man det nöjaktigt bra och åtminstone nuddande minimi-gränserna enligt gällande regler,
Precis vad jag är ute efter. Man måste avsäkra kabeln så den inte brinner upp, och man måste fixa "personskydd" med JFB.
 
Försvann ett inlägg?

H07RN-F för 8:-/m. Gör erforderligt antal skarvsladdar, koppla ihop och rulla ut. Anslut med stickpropp och JFB i matande ände. Anslut apparater som klarar spänningsfallett i andra änden.

Bryter man mot några regler då?
 
Hmm, det var ju 12ohm i vardera riktningen, så max 500W kan man överföra om man skall hålla sig över 110V.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
-MH- skrev:
Nu ställde jag inte frågan för att få hjälpa att välja olika sätt att strömförsörja, utan för att specifikt få vet vad en kabel skulle innebära för problem och kostnad. Tyvärr verkar det som om ingen har prövat en sådan lösning innan?
Jag tror att du lugnt att utgå ifrån att ingen har praktiserat detta tidigare, de har möjligen funderat och räknat på det först ;)
Vid 16 mm² Cu (inte 6) börjar vi nosa på reglerna, först vid 25 mm² börjar vi får lite marginal...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
-MH- skrev:
Hmm, det var ju 12ohm i vardera riktningen, så max 500W kan man överföra om man skall hålla sig över 110V.
Du kan väl iofs gå upp till 2.5 mm2 och ha ca 8 Ohm/km då så får du lite bättre "drag"...
http://www.farnell.com/datasheets/19013.pdf

Det verkar ju dock inte avra enligt reglerna dock, och vanliga stickproppar längs vägen är nog ingen höjdare (med tanke på väta + risk för att de åker ur) - bättre med några mer rejäla kontaktdon isf...

Om du tar 3G2,5 så kostar den väl kring 12 kr (om 1,5 kostade 8) så det blir ju ändå 12000 kr baar för kabel (+kontaktdon och insatllation) så ett elverk låter ändå billigare ;)


/K
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Det tog ca 30 sek att googla. :)

[länk]
Hann editera mitt inlägg då jag också snabbt hittade den billigare :)

(y)

/K
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.